REKLAMA

Najtańszy sklep w Polsce? Tu zakupy są nawet o 100 zł tańsze niż u konkurencji [RANKING]

To, że ceny w sklepach wciąż są wysokie, każdy widzi. Jednak pocieszające jest to, że wzrost cen nieco wyhamował. W najnowszym rankingu najtańszych sieci handlowych w Polsce znowu nastąpiło przetasowanie, a różnica w cenie koszyka zakupowego między liderem a końcem zestawienia wyniosła ponad 100 zł. Miesiąc temu było to trochę ponad 87 zł. Zdaniem ekspertów choć walka o klientów między sieciami handlowymi jest widoczna, to na jesieni możemy spodziewać się jeszcze większej rywalizacji o ich portfele.

zakupy-oszczedzanie-kasa-sklep.jpg
REKLAMA

We wrześniu ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 8,2 proc. w porównaniu do danych z września ubiegłego roku. Natomiast w porównaniu z sierpniem ceny spadły o 0,4 proc. - wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Obecnie mamy najniższą inflację od listopada 2021 r.

REKLAMA

Wrześniowy koszyk zakupowy

ASM Sales Force Agency jak co miesiąc przeprowadził Badanie i Raport Koszyk Zakupowy. Pod lupę wzięto ceny najpopularniejszych 40 artykułów FMCG z podstawowych kategorii, jak np. nabiał, mięso, wędliny, ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki. W 13 sieciach handlowych obecnych w Polsce zarówno w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline) porównano ceny analogicznych produktów (czyli tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii.

Wynik? We wrześniu 2023 r. średnia wartość koszyka zakupowego jest droższa o 9 proc. niż przed rokiem. Dla porównania, w sierpniu wzrost wyniósł 12 proc., a w lipcu 20 proc.

Ile dokładnie konsumenci musieli zapłacić we wrześniu za koszyk zakupowy, który zawierał najpopularniejsze artykuły codziennego użytku? Średnia cena koszyka praktycznie utrzymała się na tym samym poziomie co w sierpniu. Wzrosła jedynie o 0,03 zł w porównaniu z ubiegłym miesiącem i wyniosła 285,05 zł.

W pięciu sieciach ceny badanych produktów jedynie trochę wzrosły w porównaniu z sierpniem, natomiast w ośmiu odnotowano spadek.

Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego po raz kolejny miał miejsce w sieci Biedronka (6,39 proc.) a największy wzrost w sklepach POLOmarket (4,73 proc.) - wynika z badania.

Natomiast w porównaniu z danymi z ubiegłego roku, wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach.

Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci POLOmarket, w którym średnia cena koszyka we wrześniu 2023 r. była wyższa aż o 54,46 zł niż przed rokiem, tj. o 20,65 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (13,92 proc.), Lidl (4,54 proc.) i Auchan (2,45 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 9,28 proc. z 260,84 zł we wrześniu 2022 r. do 285,05 zł we wrześniu 2023 r. - czytamy w raporcie ASM Sales Force Agency.

Gdyby stworzyć koszyk z najtańszych poszczególnych produktów, które zostały zaraportowane w badaniu, ale bez względu na konkretny sklep, to do zapłaty mielibyśmy 194,14 zł (to mniej o 17,87 zł niż w sierpniu br.). Natomiast wybierając produkty, które w poszczególnych sklepach okazały się najdroższe, to stworzylibyśmy koszyk, za który przyszłoby zapłacić 344,99 zł (mniej o 4,87 zł niż w sierpniu br.). Ta różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu 2023 r. wyniosła 150,85 zł i jest ona o 13,00 zł wyższa niż w sierpniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego we wrześniu 2023 r. była niższa o 2,82 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu 2023 r. droższy o 7,40 proc. niż w 2022 r.

Więcej o zakupach i sieciach handlowych przeczytasz na Bizblog.pl:

Jesienią rywalizacja między sklepami będzie jeszcze większa

Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, komentując wyniki raportu, mówi, że choć oficjalne wskaźniki inflacji z miesiąca na miesiąc są niższe, to z analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że w przypadku najbardziej popularnych produktów codziennego użytku zmiany cen wyglądają nieco inaczej.

Z naszego najnowszego badania wynika, że we wrześniu średnia cena koszyka zakupowego utrzymała się prawie na tym samym poziomie, co miesiąc wcześniej i wyniosła 285,05 zł, to wzrost o 0,03 zł. Niewielkie wzrosty cen odnotowano w pięciu sieciach, a w pozostałych ośmiu ceny badanych produktów były niższe niż w sierpniu. Jeśli zaś chodzi o porównanie września 2023 do zeszłego roku to wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w dziewięciu na 12 analizowanych sieci - wskazuje.

I dodaje, że zdaniem ekspertów z ASM Sales Force Agency jesienią sieci handlowe będą mocno rywalizować o klientów i ich portfele.

Walka między największymi graczami jest już wyraźnie widoczna, świadczy o tym choćby fakt, że po raz drugi z rzędu obserwujemy zmianę na fotelu lidera, który po Lidlu obecnie zajęła Biedronka – zwraca uwagę Zbigniew Sierocki.

Lidl oddaje Biedronce koszulkę lidera

Lidl nie nacieszył się długo z bycia liderem zestawiania, bo we wrześniu najtańszym sklepem okazała się Biedronka. W dyskontach należących do portugalskiej grupy Jeronimo Martins średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 216,85 zł (spadek o 11,85 zł, czyli o 5,07 proc. mniej niż najtańszy koszyk w sierpniu br.).

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,93 zł (Lidl) i 9,51 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego we wrześniu 2023 r. odnotowało w sieci POLOmarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 318,15 zł, czyli o ponad 100 zł więcej niż w Biedronce.

Jeśli spojrzeć na wyniki badania ze względu na rodzaje sieci handlowych, to kolejny raz najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach (263,95 zł), a najwyższe ceny odnotowano w e-grocery (355,07 zł).

We wrześniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 0,84 zł mniej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (285,05 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną - wynika z raportu.

Które produkty tanieją, a za które płacimy drożej?

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że we wrześniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało dziewięć na dziesięć analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze - wskazuje raport.

Rok do roku potaniały jedynie produkty tłuszczowe (o 16,81 proc.), a najbardziej zdrożały artykuły sypkie (o 21,51 proc.). Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że:

  • dodatki podrożały o 17,73 proc.,
  • słodycze o 14,64 proc.,
  • chemia domowa i kosmetyki o 13,27 proc.

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii nabiał (we wrześniu 2023 r. drożej o 1,40 proc.) - wskazują eksperci.

REKLAMA

We wrześniu w przypadku minimalnych cen produktów nowym liderem została Biedronka, która oferowała aż 29 produktów na 40 analizowanych w cenach minimalnych. Kolejne miejsca zajęły: Lidl (z pięcioma produktami z najniższymi cenami), Auchan (cztery produkty), Netto (dwa najtańsze produkty), a w sklepach ALDI, Dino, Kaufland i Makro Cash & Carry jeden najtańszy produkt.

Najwięcej, bo 19 najdroższych badanych produktów można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno znalazły się Intermarché i POLOmarket (po siedem produktów), a następnie E.Leclerc (sześć produktów) i Carrefour (pięć produktów), Makro Cash & Carry (trzy produkty) oraz sklepy ALDI, Biedronka, Dino, Kaufland i Selgros Cash & Carry z dwoma produktami z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA