Tempo wzrostu cen cały czas słabnie, ale nie oznacza to, że Polacy mogą liczyć na tańsze zakupy. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy firmy ASM Sales Force Agency wykazało, że ceny na sklepowych półkach w ujęciu miesięcznym spadły, ale w porównaniu z ubiegłym rokiem wciąż idą w górę. Najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 proc. droższe niż przed rokiem. I na koniec najważniejsza zmiana: mamy nowego lidera w rankingu najtańszych sklepów.
Lidl najtańszą siecią, Auchan został zdetronizowany. Różnica w średniej cenie koszyka między nowym liderem a drugim miejscem wyniosła zaledwie 22 gr, ale z faktami nie ma co dyskutować. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w sklepach Lidl wyniósł 228,43 zł. To mniej o 19,83 zł (7,99 proc.) w stosunku do lipca, kiedy wygrał Auchan. Blisko pozostaje trzecia w rankingu Biedronka, która do lidera straciła 3,23 zł. Dla porównania Selgros, który uplasował się w sierpniu tuż za podium jest droższy od Lidla o 55,11 zł. Jednak to nic w porównaniu do najdroższego w zestawieniu E.Leclerca, w którym za ten sam zestaw produktów trzeba zapłacić aż 315,82 zł.
Ceny w sklepach spadają – w ujęciu miesięcznym
Średnia cena koszyka zakupowego wyliczana na podstawie cen najpopularniejszych artykułów codziennego użytku, które są dostępne we wszystkich badanych przez ASM sieciach, spadła w sierpniu o 5,18 proc. (15,56 zł) miesiąc do miesiąca do 285,02 zł.
W stosunku do lipca ceny w sierpniu podniosły jedynie dwie sieci handlowe, pozostałych jedenaście wprowadziło obniżki.
Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,66 proc.) a największy wzrost w sklepach E.Leclerc (6,74 proc.) – czytamy w raporcie.
Tyle jeśli chodzi o dane miesiąc do miesiąca. W porównaniu z sierpniem ubiegłego roku wzrost cen zaobserwowano w 10 na 12 analizowanych sieci. Największe zafundował klientom Carrefour, w którym średnia cena koszyka była wyższa o 62,30 zł niż przed rokiem, (24,83 proc.!). Niższe cen miały Biedronka (5,94 proc.) i Lidl (3,17 proc.).
Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 12 proc. z 254,44 zł w sierpniu 2022 r. do 285,02 zł w sierpniu 2023 r.
Więcej wiadomości o handlu, zakupach i sklepach
Dyskonty to wciąż najtańsza opcja zakupowa
Za koszyk bazujący na najniższych cenach produktów spośród wszystkich badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (o 13,60 zł mniej niż w lipcu), natomiast wybierając produkty najdroższe 349,86 zł (-17,52 zł). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2023 r. wyniosła 137,85 zł i była o 3,92 zł niższa niż w lipcu.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2023 r. była wyższa o 6,73 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2023 r. droższy o 17,33 proc.
Najtańsze zakupy w sierpniu można było zrobić w dyskontach – średnia cena koszyka: 267,44 zł. Najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery: 355,91 zł. W sierpniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. Tańsze zakupy (282,09 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Inflacja spada, ale ceny w sklepach cały czas rosną
Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, w komentarzu do badania zauważa, że choć oficjalnie inflacja zbliżyła się do poziomu 10 procent, a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach wciąż pozostają są na wysokim poziomie.
Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 procent droższe niż przed rokiem. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy pokazuje, że w ostatnim miesiącu, względem 2022 roku, podrożało aż 9 na 10 analizowanych kategorii. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych, jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej – zapowiada ekspert.
Jak dodaje, dla klientów oznacza to, że sklepy wprowadzą wiele akcji specjalnych i kolejne promocje.
Drożeją wszystkie produkty oprócz tłuszczowych
ASM Sales Force Agency wskazuje, badanie cen kategorii, obejmujących w sumie 40 produktów, pokazuje, że w sierpniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze. Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (10,02 proc.).
Najbardziej zdrożały dodatki, które rok do roku poszły w górę o 28,97 proc.