REKLAMA

Która sieć handlowa w Polsce ma najwięcej klientów? Nie, wcale nie Biedronka

Najnowsza analiza GfK i Nielsen IQ, opracowana na zlecenie „Rzeczpospolitej”, wskazuje, które sieci handlowe w naszym kraju mogą poszczycić się największą liczbą klientów. Tak powstało zestawienie, które jednak nieco zaskakuje. Pierwsze miejsce będzie dla wielu sporą niespodzianką. Fot. Shutterstock

Która sieć handlowa w Polsce ma najwięcej klientów? Wcale nie Biedronka
REKLAMA

W tym badaniu pod uwagę brano co najmniej kilka czynników. Chcąc sprawdzić, do jak opasłych baz klientów dostęp mają sieci handlowe funkcjonujące w Polsce, trzeba było m.in. policzyć wszystkie placówki handlowe spod danego szyldu, sprawdzić ich lokalizacje, ale także przyjrzeć się bliżej przyzwyczajeniom zakupowym klientów i na przykład temu ile czasu potrafią poświęcić na dojazd do sklepu i zakupy. I na tej podstawie można było przypuszczać, że liderem tego zestawienia będzie sieć Żabka, która ma w Polsce najwięcej sklepów: ponad 7 tys. Ale okazuje się, że to wcale nie jest najskuteczniejszą receptą na największą liczbę klientów. Żabka w tym zakresie plasuje się dopiero na trzecim miejscu. 

REKLAMA

Żabka to sklep convienience, który z definicji ma obsługiwać bezpośrednie sąsiedztwo, a przez małą powierzchnię sprzedaży oferuje ograniczony asortyment. Bazuje na relatywnie częstych wizytach i małym koszyku. Dlatego sieć jest gęsta, a geograficzne zasięgi poszczególnych sklepów bardzo małe - tłumaczy Przemysław Dwojak, dyrektor w GfK w rozmowie z Rzeczpospolitą.

Sieci handlowe i ich klienci: pierwsze miejsce też nie dla Biedronki

Skoro to nie Żabka ma w naszym kraju największą bazę klientów, to pewnie zwycięzca tego rankingu jest Biedronka, która może poszczycić się ponad 3 tys. placówek handlowych w kraju nad Wisłą. 

Inaczej ma się rzecz z hipermarketami, które bazują na rzadszych wizytach i większym koszyku zakupowym. Sklepy nie są ulokowane gęsto, ale każdy z nich ściąga klientów z dużego obszaru. W przypadku takich placówek zasięg to liczba potencjalnych klientów mieszkających w strefie oddziaływania sklepu - przekonuje Dwojak.

Więcej o sieciach handlowych przeczytasz na Spider’s Web:

Niespodziewanym liderem tego badania okazała się sieć sklepów Media Expert, która ma w Polsce raptem nieco więcej niż 500 placówek. Ale z dostępem do aż 33 mln Polaków.

Elektronika kusi, żywność już nie aż tak bardzo

REKLAMA

Drugie miejsce należy się Biedronce, która może pochwalić się zasięgiem na poziomie ponad 32 mln klientów. A Żabka z wynikiem 24,1 mln plasuje się dopiero na trzecim miejscu. Jeszcze gorszy wynik notuje Auchan, który przy 125 sklepach ma 15,5 mln klientów. Jak słyszymy od autorów tej analizy taki, a nie inny wynik powodowany jest w pierwszej kolejności przyzwyczajeniami zakupowymi, a nie ilością sklepów, czy ich rozmieszczeniem. A po asortyment elektroniczny sięgamy jednak rzadziej niż po żywność. I też z tego względu jesteśmy gotowi np. poświęcić więcej czasu na dojazd do wybranego sklepu. Stąd wygrana Media Expert.

Sklepy takie, ze względu na niższą częstotliwość odwiedzin, nie potrzebują tak gęstej sieci. Otwierane są więc w większej odległości od siebie z założeniem, że klient chcący je odwiedzić pokona większą odległość i spędzi więcej czasu dojeżdżając niż w przypadku spożywczego — twierdzi Przemysław Dwojak.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA