REKLAMA

Zakupy w internecie. Zmieniają się płatnicze preferencje Polaków

Polska należy do krajów europejskich z najlepiej rozwiniętymi technologiami płatniczymi i korzystamy z tego całymi garściami. Zdecydowaną większość zakupów w internecie finalizujemy za pomocą szybkiego przelewu lub Bliku. Coraz rzadziej wybieramy płatności gotówkowe za pobraniem, ponieważ są droższe i bardziej uciążliwe.

Zakupy w internecie. Zmieniają się płatnicze preferencje Polaków
REKLAMA

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że już ponad 16,5 mln Polaków kupuje w internecie, a przytłaczająca większość transakcji jest finalizowana poprzez płatność elektroniczną. Na rynku dostępnych jest wiele metod, a niektóre zyskują na popularności, a inne tracą. Trend jest jednak wyraźny – preferujemy płatności, które są jednocześnie wygodne, bezpieczne i tanie.

REKLAMA

Metody płatności online

Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” przygotowanego przez firmę badawczą Gemius wynika, że 70 proc. osób robiących zakupy w sklepach internetowych wybiera szybkie przelewy online. Na drugim miejscu jest Blik, który wskazało 58 proc. badanych. Na płatność kartą decyduje się 43 proc. kupujących w internecie. Oczywiście wiele osób stosuje więcej niż jedną ulubioną formę płatności, bo ich dostępność w sklepach lub platformach zakupowych bywa ograniczona.

Jak wskazuje firma Cinkciarz.pl, zmniejsza się popularność płatności gotówką za towar przy odbiorze towaru od kuriera, choć taką opcję w zeszłym roku wciąż wybierało aż 41 proc. respondentów. Czasy świetności tej formy płatności dawno minęły, a kiedyś była ona najczęściej wybierana metoda przez polskich internautów. Z kolei 39 proc. osób wybiera na zakupach w sieci wysyłkę za pobraniem, płacąc za towar kartą lub gotówką przy odbiorze przesyłki.

Więcej o płatnościach elektronicznych przeczytacie w tych tekstach:

Inną niespodzianką jest to, że nadal aż 40 proc. robiących zakupy w sieci płaci – przynajmniej od czasu do czasu – w formie tradycyjnego przelewu, wpisując numeru rachunku, tytuł transakcji i dane odbiorcy. 32 proc. badanych deklaruje, że zdarza im się odbierać zamówione produkty w sklepach stacjonarnych, gdzie płacą kartą lub gotówką. Tylko 12-proc. osób ujętych w badaniu korzysta z odroczonego terminu płatności, a 11 proc. z zakupów online na raty. 

Dane uwzględniające nie tylko 2022 r., ale także wcześniejsze doświadczenia internautów z zakupami w sieci potwierdzają dominację szybkich przelewów online i Bliku wśród metod płatności internetowych – mówi Robert Błaszczyk, dyrektor departamentu klienta strategicznego w Cinkciarz.pl.

Najczęściej przez smartfon

REKLAMA

Przy okazji firma pochwaliła się, że udostępnia usługę Cinkciarz Pay, umożliwiającą oprócz płatności w złotych wybranie jednej z 26 innych walut. Oferta ta skierowana jest do zwłaszcza do sprzedawców, którzy prowadzą ekspansję zagraniczną. W ten sposób ich klienci z różnych krajów mogą płacić swoją lokalną walutą na korzystnych warunkach.

Okazuje się, że internauci najwięcej swoich zamówień składają poprzez smartfony – przyznaje się do tego aż trzy czwarte osób kupujących w sieci. W drugiej kolejności wykorzystują do tego laptopy – 73 proc., a w trzeciej komputery stacjonarne – 41 proc. Z danych GUS-u oraz Gemiusa wynika, że Polacy najczęściej kupują online odzież i obuwie, a następnie kosmetyki i perfumy. Wciąż pierwszym kryterium decyzji o zakupie określonego towaru jest cena, co deklaruje 47 proc. respondentów.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA