Zapadł wyrok, który mocno namiesza w internecie. Cinkciarz.pl wygrał 10-letnią batalię z konkurentem
Zapadł wyrok w procesie, który Cinkciarz.pl wytoczył właścicielowi serwisów Internetowykantor.pl i Walutomat. Sąd Okręgowy w Poznaniu uznał, że niedopuszczalne jest korzystanie ze słów kluczowych przez firmę, które odnoszą się do nazwy konkurencyjnej firmy lub marki. Cinkciarz.pl przekonuje, że to przełomowy wyrok nie tylko w Polsce. Currency. One zapowiada apelację.
Cinkciarz.pl wszczął postępowanie sądowe dziesięć lat temu, zyskując sądowe zabezpieczenie roszczeń na cały czas trwania procesu, czyli nieużywanie przez konkurenta spornych słów kluczowych w reklamach wyświetlanych przez Google. Pozwana spółka Currency One próbowała się przed sądem bronić, kwestionując ważność znaków towarowych, zawierających słowo „cinkciarz”. Sprawa trafiła do NSA, a potem Trybunały Sprawiedliwości UE. W obu przypadkach sędziowie uznali roszczenia Cinkciarz.pl.
Prawomocne wyroki potwierdziły, że historyczne i w przeszłości opisujące nielegalną działalność słowo „cinkciarz” nie można obecnie w ten sposób interpretować, a nazwa własna serwisu i znak towarowy zachowują ważność.
Co orzekł sąd w sprawie Cinkciarz.pl przeciwko Currency One
W dniu 25 maja 2023 roku Sąd pierwszej instancji – Sąd Okręgowy w Poznaniu:
- nakazał Currency One zaniechania używania oznaczeń „cinkciarz” oraz „cinkciarz.pl” i oznaczeń podobnych jako słów kluczowych przy definiowaniu reklam w Google Ads, wyświetlanych na stronach Google lub innych stronach internetowych wyświetlających reklamy Google, we wszystkich pozytywnych typach dopasowania, jak również w treściach takich reklam, i poinformowanie o tym w jednym z ogólnopolskich dzienników,
- nakazał Currency One, aby opublikował i utrzymał nieprzerwanie przez okres 1 miesiąca, na swoich stronach Internetowykantor.pl oraz Walutomat.pl, oświadczenie o następującej treści: „Na podstawie prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 25 maja 2023 r., sygn. akt IX GC 1227/13, spółka Currency One S.A. z siedzibą w Poznaniu przeprasza spółkę Cinkciarz.pl sp. z o.o. z siedzibą w Zielonej Górze za bezprawne używanie przysługującego tej spółce znaku towarowego oraz jej firmy w kampaniach reklamowych prowadzonych w Internecie, a także przeprasza wszystkie osoby, które na skutek ww. bezprawnego używania mogły zostać wprowadzone w błąd”,
- zasądził od Currency One 40 tys. zł na wskazany cel społeczny – na rzecz Instytutu Książki z siedzibą w Krakowie,
- zasądził od Currency One na rzecz Cinkciarz.pl kwotę ponad 2 mln zł wraz z odsetkami, oraz zwrot czterech piątych kosztów procesu.
Wyrok nie jest prawomocny. Marcin Pióro, założyciel i prezes Cinkciarz.pl, cieszy się z orzeczenia, ale zapowiada, że będzie dochodził wyższej kwoty odszkodowania.
Prawnicy: to przełomowy wyrok nie tylko w naszym kraju
Janusz Mazurek, partner w kancelarii SSW Pragmatic Solutions, wskazuje, że stosowanie oznaczeń słownych i nazw konkurencyjnych firm do pozycjonowania witryn w internecie jest spotykane dość często.
Eksperci podkreślają, że zakazane jest nie tylko użycie w reklamach Google Ads znaków towarowych konkurenta, ale także wyrazów do nich podobnych, na przykład zapisanych z błędami i literówkami (np. cinckcarz).
Currency One nie składa broni. Będzie apelacja
Przedstawiciele Currency One przekonują, że możliwość wpływania na wyświetlanie się reklam, wykorzystujących słowa kluczowe, które nawiązują do nazwy konkurenta, pozostaje sporna.
Currency One przypomina, że działania, które były przedmiotem procesu, miały miejsce w latach 2011-2013, jeszcze przed połączeniem Walutomatu i InternetowyKantor.pl.
Maciej Przygórzewski, Dyrektor Działu Operacyjnego Currency One SA, przypomina, że do zmiany właściciela doszło w 2018 roku, czyli 5 lat po zakończeniu wydarzeń, które były przedmiotem sprawy.
Radca prawny Bartosz Jóźwiak, pełnomocnik Currency One SA wskazuje z kolei, że sąd uznał, że znak towarowy Cinkciarz.pl nie był renomowany, w czasie którego dotyczy spór.
Currency One zaznacza, że sprawa dotyczyła reklamy kontekstowej, której celem jest zaznajomienie odbiorców z porównywalną ofertą konkurenta, który pozostał wyraźnie oznaczony, a ani Walutomat.pl, ani InternetowyKantor.pl w żaden sposób nie próbowały upodobnić się do właściciela znaku towarowego Cinkciarz.pl. Reklamy nie sugerowały występujących powiązań między stronami, a jedynie miały na celu prezentacje odbiorcom alternatywnej usługi.
Zasądzona kwota około 2,2 mln zł dotyczy grupy klientów pozyskanych w latach 2011-2013. Currency One podkreśla, że nie zgadza się z głównymi tezami ustnych motywów wyroku i zapowiada złożenie apelacji.