Spółki Volkswagen Poznań i Solaris Bus & Coach za tworzenie zatorów płatniczych zostały dotkliwie ukarane przez UOKiK za tworzenie zatorów płatniczych. Obie wielkie spółki seryjnie nie płaciły swoim kontrahentom, a liczba niezapłaconych przez nie w terminie faktur idzie w tysiące. Problem z niepłaceniem dostawcom jest w tej branży znacznie szerszy, bo są to już kolejne firmy z sektora motoryzacyjnego, które zostały ukarane za tworzenie zatorów płatniczych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałek, że nałożył kary na kolejne duże spółki tworzące zatory płatnicze. Tym razem ukarana została spółka Volkswagen Poznań, czyli producent samochodów dostawczych oraz Solaris Bus & Coach – producent autobusów. UOKiK podkreśla, że to kolejne firmy działające w szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej – zarówno w produkcji, jak i w handlu – które zostały ukarane za zatory płatnicze.
Opóźnienia w opłacaniu faktur
Kara dla Volkswagen Poznań wyniosła ponad 4,7 mln zł. W toku postępowania ustalono, że tylko w ciągu trzech miesięcy spółka opóźniała się ze spłatą faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów. Na spółkę Solaris Bus & Coach UOKiK nałożył karę wynoszącą nieco ponad 3 mln zł. Spółka od lipca do września 2020 r. zapłaciła po terminie ponad 32 tys. faktur na rzecz prawie 1,7 tys. kontrahentów.
Zatory płatnicze to jeden z większych problemów polskiej gospodarki. To również przeszkoda w prowadzeniu działalności dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ podnosi koszty i wpływa na ograniczenie zatrudnienia czy inwestycji. Terminowe otrzymanie należności i powiązana z nim płynność finansowa to podstawowy warunek przetrwania mniejszych firm. Dlatego właśnie walka z zatorami jest tak istotna – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Więcej o zatorach płatniczych przeczytacie w tych tekstach:
Kary nałożone na Volkswagena i Solarisa należą do najwyższych w ostatnim czasie. W całym 2023 r. prezes UOKiK-u wydał 52 decyzje dotyczące firm, które nie płacą na czas swoim kontrahentom i nałożył na nie łącznie ponad 40 mln zł kar finansowych. W zeszłym roku wszczęto postępowania administracyjne wobec kolejnych 30 spółek, których „dyscyplina płatnicza wzbudziła największe wątpliwości w wyniku przeprowadzonych analiz”.
Kolejne spółki na celowniku UOKiK
Postępowania w sprawie opóźnień w opłacaniu faktur są prowadzone przeciw następującym spółom: Adient Seating Poland, Amcor Specialty Cartons Polska, Arcelormittal Warszawa, Avon Operations Polska, Carlsberg Supply Company Polska, Cetes Cosmetics Poland, Contimax, Electra M&E Polska, Elektrobudowa, Eurogate Logistics, Federal-Mogul Gorzyce, GKN Driveline Polska, Hurtownie Elektryczne Kopel, Ins-El, Leroy-Merlin Polska, Liugong Dressta Machinery, Marelli Aftermarket Poland, Medicare Galenica, Neptun, Newag, Nowel, Prima Sosnowiec Complex Plastic Systems, Rawicka Fabryka Wyposażenia Wagonów Rawag, Signify Poland, Superior Industries Production Poland, Valeo Autosystemy, Velvet Care, Vestas-Poland, Volvo Polska, Wawrzaszek Iss.
UOKiK zwraca uwagę, że postępowania są obecnie prowadzone są na podstawie znowelizowanych w 2022 r. przepisów dotyczących zatorów płatniczych. Na podstawie nowego prawa kary mogą być wyższe niż wcześniej, tym samym bardziej dotkliwe dla dużych firm. Prezes UOKiK-u może teraz brać pod uwagę nie tylko wartość przeterminowanych płatności i długość opóźnień, ale również okoliczności łagodzące i obciążające. Na przykład w zmniejszeniu kary pomóc mogą działania podjęte przez spółkę z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszenia oraz współpraca z UOKiK-iem.