SMS premium i subskrypcje. Jak z nich zrezygnować?
Usługi SMS premium niosą za sobą ryzyko ponoszenia dodatkowych kosztów, dlatego warto wiedzieć, jak je zablokować. To samo możesz zrobić z subskrypcjami, z których już nie korzystasz. Sprawdź, jak się od nich uwolnić.

Czym są usługi SMS premium i subskrypcje?
SMS premium to wiadomości tekstowe, które najczęściej dotyczą:
- płatnych prenumerat i subskrypcji,
- gier mobilnych,
- loterii,
- głosowań w programach telewizyjnych.
W praktyce mogą oferować przeróżne produkty i usługi, za które oczywiście trzeba zapłacić. Efekt jest taki, może korzystając z SMS premium, kwota na fakturze może wzrosnąć nawet o kilkadziesiąt złotych. Co gorsza, niektórzy nie są nawet świadomi tego, że wykupili usługę, dopóki nie otrzymają rozliczenia.
Subskrypcje przypominają natomiast „zapisanie się” do korzystania z jakiejś usługi. W zamian za opłatę, możesz korzystać np. z kanału muzycznego, kursu językowego czy aplikacji dla sportowców. Warunki subskrypcji teoretycznie powinny być przejrzyste, a ty, jako klient, powinieneś móc z nich w każdej chwili zrezygnować. Ale jak podkreśla Wojciesz Szczerba, Koordynator Zespołu Prawników ECK Polska, istnieje wiele pułapek subskrypcyjnych, a niektóre podmioty gospodarcze uczyniły z nich dochodowy model biznesowy.
Jak zrezygnować z usługi SMS premium?
Jeśli chcesz zrezygnować z usługi SMS premium, powinieneś zgłosić się do swojego operatora. Najczęściej klienci indywidualni mogą korzystać ze specjalnej infolinii lub wysłać SMS-a o konkretnej treści pod wskazany numer. Tak powinni zrobić klienci T-Mobile, natomiast klienci Orange mogą wyłączyć SMS Premium po zalogowaniu na konto w Mój Orange. Ci, którzy nie są zaawansowani technicznie (mowa przede wszystkim o osobach starszych), mają możliwość anulowania SMS premium w wybranym salonie. Wystarczy zgłosić problem, a pracownik wykona niezbędne czynności na miejscu.
Jak zrezygnować z niechcianych subskrypcji?
Subskrybujesz usługi, z których nie korzystasz? Możesz z nich w każdej chwili zrezygnować. Jak? To zależy od rodzaju usługi i sposobu wnoszenia opłaty. Jeśli chodzi o te, które opłacasz z poziomu sklepu Google Play, wystarczy:
- otworzyć aplikację Google Play,
- przejść do panelu subskrypcji,
- wybrać subskrypcję, którą chcesz anulować,
- kliknąć „anuluj subskrypcję”.
W przypadku innych usług rezygnację zwykle można złożyć przy pomocy panelu klienta. Trzeba jednak pamiętać, że opłaty w większości przypadków naliczane są z góry za kolejny okres rozliczeniowy. Ponadto prawdopodobnie obowiązuje cię okres wypowiedzenia, który może trwać nawet miesiąc. Tak jest np. w przypadku popularnych platform streamingowych.
Istnieją jednak subskrypcje, z których trudno zrezygnować. Czasami warunki rezygnacji podane są w regulaminie, dlatego warto do niego sięgnąć, jeśli nigdzie nie znalazłeś niezbędnych informacji. W sytuacji, gdy nawet regulamin słabo precyzuje kwestię rezygnacji, nie pozostaje nic innego, jak zgłosić się bezpośrednio do dostawcy usługi. Przy czym warto napisać wiadomość mailową, która w razie jakichkolwiek zawiłości prawnych może być dowodem w sprawie.
Przeczytaj również na Bizblog.pl:
Jak zrezygnować z darmowej subskrypcji?
Dostawcy usług coraz częściej kuszą darmowymi subskrypcjami, które w rzeczywistości okazują się być wyłącznie darmowym okresem próbnym. Zazwyczaj trwa on od kilku dni do miesiąca, jednak już przy rejestracji musisz podać numer karty, która zostanie obciążona, jeśli nie zrezygnujesz z subskrypcji w wyznaczonym terminie. W tym przypadku rezygnacja wygląda dokładnie tak samo, jak przy subskrypcjach płatnych. Decyzję możesz podjąć w dowolnym momencie, nawet jeśli nie zmieściłeś się w terminie i z twojego konta zostały pobrane pieniądze. Tych co prawda już nie odzyskasz, ale dzięki rezygnacji uchronisz się przed dalszym ściąganiem środków.