Raport Workday pokazuje, że firmy borykają się z poważnym kryzysem dotyczącym pracowników. Już 10 z 11 branż odnotowało spadek liczby awansów, a poziom rekrutacji wewnętrznej spadł o 8 proc. W głównej mierze pracownicy obawiają się strategii dotyczące sztucznej inteligencji i braku możliwości rozwoju.

Workday, Inc (NASDAQ: WDAY), platforma AI do zarządzania ludźmi, finansami i agentami, opublikowała dziś kolejną edycję swojego raportu Global Workforce Report.
Nowe badanie ujawnia narastający w organizacjach kryzys talentów. W miarę, jak statystyki zatrudnienia wskazują na ochłodzenie rynku pracy, dane Workday odsłaniają inny rodzaj presji w firmach związany z utrzymującym się odpływem najlepszych pracowników, zastojem mobilności zawodowej oraz strategiami AI, które powodują, że ludzie czują się odizolowani.
Odpływ talentów to poważne zagrożenie dla firm
Raport „Ukryty odpływ talentów: ponowna inwestycja w rozwój pracowników, aby uwolnić korzyści z wykorzystania AI”, ujawnia istotną rozbieżność. Skupiając się na wyzwaniach związanych z zatrudnianiem nowych pracowników, liderzy nie dostrzegają prawdziwego zagrożenia: odpływu talentów wewnątrz organizacji i wpływu tego procesu na firmę.
Według ekspertów to cichy kryzys wywoływany przez sytuację, w której brak jasności co do wzrostu zawodowego i jego kierunku odpycha najlepszych pracowników spragnionych rozwoju. W problemie tym nie chodzi o brak możliwości, a raczej porażkę w wysiłkach na rzecz powiązania ludzi ze strategią firmy, zwłaszcza w kontekście rosnącej niepewności i obaw o zmiany, napędzanych przez rozwój AI.
Sztuczna inteligencja może zmieniać zasady pracy, ale nie zastąpi wartości, jaką wnoszą zaangażowani i zmotywowani ludzie. Sukces odniosą te firmy, które zatrzymają najlepszych pracowników, stworzą możliwości do wartościowego rozwoju i będą miały jasną strategię partnerstwa między ludźmi a sztuczną inteligencją, która przyniesie pożądane rezultaty – mówi Agnieszka Frommholz, Senior Director Services w Workday.
Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:
Największe wyzwania dla organizacji
Dane z narzędzi Workday Recruiting, Hired Score, Workday Peakon Employee Voice oraz Workday People Analytics – pochodzące z setek milionów anonimowych interakcji zebranych w różnych firmach i wśród pracowników na całym świecie wskazują trzy pilne wyzwania dla organizacji:
- Najlepsi ludzie odchodzą. W ubiegłym roku w zdecydowanej większości (75 proc.) sektorów odnotowano niepokojący wzrost liczby odejść pracowników osiągających najlepsze wyniki. Tendencja ta nasila się, a w tym roku wskaźnik rezygnacji zwiększył się we wszystkich gałęziach gospodarki. Największy wzrost odnotowano w branżach handlu detalicznego (64 proc.) i ochrony zdrowia (28 proc.). Zastąpienie tych pracowników jest trudniejsze niż kiedykolwiek: w więcej niż połowie przypadków obsadzenie wolnego stanowiska zajmuje ponad 30 dni, a w co czwartej ofercie pracy nawet dwukrotnie dłużej. Podkreśla to wyzwanie związane ze znalezieniem i pozyskaniem nowych talentów.
- Rozwój kariery w ramach firmy utknął w martwym punkcie. Najlepsi pracownicy odchodzą w coraz szybszym tempie z powodu braku możliwości rozwoju. Zmniejszoną liczbę awansów odnotowało 10 z 11 branż, a poziom rekrutacji wewnętrznej spadł o 8 proc. Oznacza to ograniczone szanse na rozkwit kariery bez konieczności odchodzenia z firmy. Kiedy rozwój staje w miejscu, zaangażowanie słabnie, a najlepsi pracownicy zaczynają szukać pracy gdzie indziej.
- Strategia AI rozmija się z odbiorem kadry. W miarę jak sztuczna inteligencja zmienia sposób pracy, firmy nie potrafią do niej przekonać swoich pracowników. Raport wykazał, że 44 proc. komentarzy zamieszczonych w wewnętrznych ankietach pracowniczych na temat strategii i sztucznej inteligencji ma wydźwięk negatywny. Wskazuje to na wyraźny rozdźwięk między kierownictwem a pracownikami pierwszej linii, co spowalnia zmiany i podważa zaufanie do firmy.
Wyniki badania udowadniają, że utrzymanie pracowników i rozwój kariery nie są już opcjonalne, a mają kluczowe znaczenie dla firm, które chcą chronić produktywność, utrzymać zaangażowanie i pozostać konkurencyjnymi na szybko zmieniającym się rynku pracy.
Organizacje, które inwestują w jasne ścieżki kariery, strategie AI skoncentrowane na człowieku i przejrzystą komunikację, stwarzają sobie sprzyjające warunki do zatrzymania najlepszych talentów i odniesienia sukcesu w erze sztucznej inteligencji.
Zapoznaj się z pełną wersją raportu: „Ukryty odpływ talentów: ponowna inwestycja w rozwój pracowników, aby uwolnić korzyści z wykorzystania AI”
W badaniu „Ukryty odpływ talentów: ponowna inwestycja w rozwój pracowników, aby uwolnić korzyści z wykorzystania AI”, połączono dane własne Workday oraz informacje zewnętrzne. Źródłem tych drugich były dwa badania z podwójnie ślepą próbą przeprowadzone przez Hanover Research w lipcu 2025 roku.
W pierwszej ankiecie wzięło udział 1700 liderów biznesowych z Ameryki Północnej, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Japonii, Australii i Nowej Zelandii. Druga ankieta objęła 982 osoby poszukujące pracy w Ameryce Północnej. Dane wewnętrzne opierają się na zagregowanych, zanonimizowanych danych klientów pozyskanych z narzędzi Workday Peakon Employee Voice, Workday People Analytics, Workday Recruiting i Hired Score.