Jak reklamować zepsutą żywność?
Produkty spożywcze, podobnie jak inne towary, podlegają reklamacji. Aby była ona skuteczna, należy złożyć dochować ustawowego terminu, przestrzegając dodatkowo najistotniejszych zasad. Jak reklamować produkty spożywcze? Kiedy sprzedawca ma prawo nie przyjąć reklamacji?
Żywność i produkty spożywcze nie są objęte prawem do reklamacji. Naprawdę wielu konsumentów tak uważa. Tymczasem sprzedawca ma obowiązek ją rozpatrzyć, jeśli tylko zostaną spełnione ustawowe warunki. Produkty spożywcze reklamuje się bezpośrednio u sprzedawcy, a nie na przykład u producenta. Należy to zrobić w ciągu 3 dni od daty zakupu towaru sprzedawanego luzem lub otwarcia produktu. Najczęstsze powody reklamowania żywności to:
- nieprzyjemny zapach,
- widoczna pleśń,
- nieadekwatny smak.
Powyższe oznaczają, że produkt jest zepsuty albo niezgodny z opisem.
Kiedy konsument nie ma prawa reklamować produktów spożywczych?
Reklamacja produktów spożywczych nie zawsze będzie skuteczna – prawo wyklucza reklamowanie żywności, jeśli termin przydatności do spożycia został przekroczony. Warto rozróżnić dwa pojęcia: data minimalnej trwałości oraz termin przydatności do spożycia. W pierwszym przypadku produkt, pomimo przekroczenia terminu wskazanego na opakowaniu, nie powinien być szkodliwy dla organizmu. Może się jednak zmienić jego smak, konsystencja czy kolor.
Natomiast termin przydatności do spożycia oznacza datę, po której żywność jest szkodliwa dla organizmu, w związku z czym nie należy jej spożywać. Pod kątem składania reklamacji nie ma znaczenia, jaki opis widnieje na produkcie. Jeśli termin ważności został przekroczony po dokonaniu zakupu, sprzedawca jej nie uwzględni. Konsument musi też wykazać, że towar został nabyty w konkretnym sklepie. Jako dowód przedstawia paragon, którego brak najczęściej wyklucza możliwość złożenia reklamacji.
Jakie prawa ma konsument reklamujący towary spożywcze?
Konsument nabywający towar, który jest niezgodny z umową, może żądać jego naprawy albo wymiany na nowy. O ile jednak naprawa sprzętu AGD albo RTV jest możliwa, o tyle w kontekście żywności nie ma zastosowania. Praktyką jest więc wymiana produktu na inny, zdatny do spożycia. Jeżeli wymiana nie jest możliwa, konsument może domagać się obniżenia ceny albo zwrotu pieniędzy. Nowa cena powinna być adekwatna do jakości produktu, oparta na ceny rynkowej obowiązującej w dniu zakupu. Warto zaznaczyć, że jedynie w przypadku obniżenia ceny klient zachowuje zakupiony produkt. Zwrot pieniędzy albo wymiana wiążą się z koniecznością oddania go sprzedawcy. Konsument ma również prawo odstąpić od umowy sprzedaży, ale tylko w przypadku, gdy wada produktu jest istotna.
Więcej wiadomości Bizblog.pl na temat zakupów
Jak reklamować przeterminowane produkty spożywcze?
Sprzedaż przeterminowanych produktów spożywczych jest zabroniona – sprzedawca, który dopuszcza się tego czynu, może zostać ukarany grzywną. Niemniej jednak wciąż zdarzają się sytuacje, w których konsument zakupił przeterminowany produkt, zwracając uwagę na ten fakt dopiero po powrocie do domu. Towar przeterminowany z mocy prawa uznawany jest za wadliwy, zatem klient ma prawo go reklamować, domagając się zwrotu pieniędzy. Należy jednak zgłosić się do sprzedawcy jak najszybciej, najlepiej jeszcze tego samego dnia, w którym dokonano zakupu.
Czy sprzedawca ma prawo nie przyjąć reklamacji?
W niektórych sklepach spożywczych wciąż można natknąć się na tabliczkę „po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględnia się”. Jest ona dla wielu konsumentów znakiem braku możliwości dochodzenia swoich praw, jednak nie ma ona żadnej podstawy prawnej. Innymi słowy, handlujący artykułami spożywczymi nie może nie przyjąć reklamacji, tylko dlatego, że sam wyznaczył taką zasadę. Produkty te podlegają takich samym przepisom, jak inne towary. Sprzedawca może nie przyjąć reklamacji wyłącznie w przypadku, gdy klient nie posiada żadnego dowodu zakupu albo termin ważności produktu minął.