REKLAMA
  1. bizblog
  2. Praca

Dają tydzień dodatkowego urlopu. Wystarczy, że pracujesz w firmie wystarczająco długo

Podstawowy pakiet benefitów w firmach to prywatna opieka medyczna, karta sportowa, ubezpieczenie grupowe i premie świąteczne. Ale dziś to już za mało. Pracownicy chcą więcej. I ciekawiej.

17.08.2023
12:01
Tydzień dodatkowego urlopu. Wystarczy, że pracujesz w firmie wystarczająco długo
REKLAMA

Zadowolenie z benefitów wśród pracowników spadło w 2023 r. do 61 proc., najniższego poziomu od 10 lat – wynika z raportu MetLife. Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, przywołuje inne badanie dotyczące brytyjskiego rynku firmy Space32, z którego wynika, że ponad połowa pracowników w Wielkiej Brytanii poświęciłaby inne korzyści, byle tylko móc pracować z domu.

REKLAMA

Najłatwiej byłoby im zrezygnować z ubezpieczenia oraz karty na siłownię. To wyraźnie pokazuje, że benefity nie powinny być czymś stałym, tylko trzeba je aktualizować i modyfikować zgodnie z tym, czego akurat chcą pracownicy. Oczywiście wymaga to wysiłku i zaangażowania ze strony HR, ale jest wiele przykładów firm, które proponują niestandardowe, ciekawe rozwiązania, które mają szansę zainteresować pracowników – mówi ekspert.

Zdrowie i forma – czas na nową ofertę

Personnel Service wskazuje, że dbałość o dobre samopoczucie pracowników nie ogranicza się już tylko do zapewniania płatnej opieki medycznej i karnetu do klubu fitness.

W nowojorskim Institute for Integrative Nutrition środowisko biurowe zaprojektowano w taki sposób, by aby wspierać dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne pracowników – chodzi o odpowiednie oświetlenie i aranżację wnętrz. Dodatkowo firma regularnie dostarcza zdrową żywność i oferuje cotygodniowe masaże i zajęcia z jogi, które są dostępne w godzinach pracy – wskazuje.

Firma projektowo-produkcyjna Steelcase z siedzibą w Michigan dba o zdrowie swoich pracowników, oferując w biurze „centrum dobrego samopoczucia”. Pracownicy mogą umawiać się na wizyty z masażystą lub dyplomowaną pielęgniarką w godzinach pracy.

Alina Smolarek, dyrektorka HR w Centrum Medycznym Enel-med zwraca uwagę, że benefity okołozdrowotne nie kończą się na pakietach medycznych.

Z własnego doświadczenia jako pracodawca oraz partner biznesowy pracodawców widzimy coraz większe zainteresowanie innymi elementami prozdrowotnej polityki. Na przykład dla naszych klientów organizujemy badania jamy ustnej w miejscu pracy dla wszystkich chętnych pracowników, wykorzystując do tego zaawansowany technologicznie sprzęt – wskazuje.

Dodaje, że dużą popularnością cieszą się organizowane w firmach konsultacje z dietetykiem, a w przedsiębiorstwach zatrudniających tzw. white – masaże i warsztaty z fizjoterapeutą.

Pracownicy chcą się uczyć

Pracownicy, gdyby mogli wybrać, co chcą otrzymać od pracodawcy, na pierwszym miejscu wskazują podwyżkę pensji – wynika z ostatniego badania omnibusowego Personnel Service.

Ale jak zauważa firma, są też inne dodatki, które stały się ostatnio kluczowe, zwłaszcza dla młodych ludzi – na przykład dofinansowanie edukacji.

W Ameryce i innych krajach, gdzie koszty szkolnictwa wyższego są duże, firmy wychodzą naprzeciw swoim pracownikom i ich potrzebom. W sieci Starbucks młodzi mogą skorzystać z firmowego planu osiągnięć w college'u. Pozwala im to na zdobycie tytułu licencjata za pośrednictwem internetowego programu Arizona State University, z pełnym zwrotem czesnego. Dotyczy to zarówno zatrudnionych na pełny, jak i niepełny etat – czytamy w opracowanie.

Podobnie jest w PwC – młodzi ludzie mogą liczyć na pomoc w spłacie zadłużenia z tytułu kredytu studenckiego.

Im dłuższy staż, tym więcej wolnego

Jednym z najnowszych trendów, który jednak błyskawicznie zdobywa popularność, są elastyczne godziny pracy.

To efekt pandemii, która uświadomiła pracownikom wartość czasu wolnego i work-life balance. Są firmy, które w tym zakresie są absolutnymi pionierami. Mowa między innymi o Netfliksie, który w swojej centrali nie śledzi godzin pracy oraz dni urlopowych swoich pracowników – wskazuje Personnel Service.

I dodaje, że Netflix mierzy tylko efekty pracy, a nie poświęcony na nią czas. Nie ma znaczenia, kiedy i jak długo wykonujemy dane zajęcie. Dodatkowo firma zachęca pracowników wszystkich szczebli do wzięcia wolnego, w tym świeżo upieczonych rodziców.

Innym przykład zakładający indywidualne podejście jest firma Metis Communications z Bostonu, która wprowadziła zasadę, że im wyższy staż pracy, tym więcej wolnego.

Pracownicy mają wolne urodziny i dodatkowy tydzień urlopu w ostatnim tygodniu grudnia. Po przepracowaniu w firmie czterech lat dostają dodatkowy tydzień urlopu, a po pięciu latach zatrudnienia mają prawo do piątkowych dni wolnych latem.

Dla zaangażowanych społecznie i właścicieli psów

Personnel Service wskazuje, że pokolenie wchodzące na rynek pracy ceni marki i pracodawców, którzy kładą nacisk na czynienie dobra na świecie.

Dlatego też gigant technologiczny Google zaczął wspierać wolontariat pracowniczy. Firma za każde pięć godzin poświęconych na wolontariat przekazuje organizacji non-profit, którą wspiera dany pracownik, 50 USD – tłumaczy.

Dodaje, że są pracodawcy, którzy wspierają pracowników kochających czytać.

Tworzone są specjalne programy bezpłatnych książek i e-booków, do których książkowi mole mają dostęp. Pracownicy mogą również dołączać do klubów książki lub tworzyć je ze swoimi kolegami, aby omawiać wątki i ćwiczyć budowanie zespołu. Takim benefitem może pochwalić się Penguin Random House z siedzibą w USA – wskazuje Personnel Service.

Inny przykład to benefity dla właścicieli zwierząt. PetSmart który oferuje pracownikom różne korzyści związane ze czworonogami.

REKLAMA

Mają 15 proc. zniżkę pracowniczą na towary i usługi dla swoich podopiecznych. Dodatkowo pracownicy otrzymują bezpłatne szkolenia i zniżki na weterynarza. Dużym plusem jest też zgoda na zabieranie ze sobą pupili do miejsca pracy – czytamy w raporcie.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA