Pandemia spowodowała, że pracownicy więcej spraw załatwiają online, a tym samym mniej przemieszczają się samochodami służbowymi. Z najnowszych badań wynika, że służbówka często przestaje być narzędziem pracy, a staje się benefitem dostępnym dla każdego, niezależnie od stanowiska. Carsmile, wirtualny salon samochodów w abonamencie, ogłosił właśnie, że stworzył platformę, na której pracownicy i współpracownicy korporacji mogą wybierać samochody służbowe i prywatne, oferowane na preferencyjnych warunkach.
Samochód służbowy, choć wciąż jest bardzo popularny, stopniowo zmienia swoją rolę. Jednak wciąż jest jednym z najpopularniejszych pozapłacowych świadczeń pracowniczych - wynika z badania sondażowego przeprowadzonego na zlecenie Carsmile przez ICAN Institute. Ten rodzaj pozapłacowego dodatku udostępnia zatrudnionym aż 66 proc. pracodawców. Oczywiście, póki co nie jest w stanie przebić powszechnych benefitów takich, jak: dofinansowanie wypoczynku, prywatna opieka medyczna, karta sportowa oraz elastyczny czas pracy.
Kto najczęściej korzysta ze służbowego auta?
O ile dwie trzecie przebadanych firm deklaruje posiadanie floty pojazdów służbowych, to dostęp do nich ma zaledwie 11 proc. pracowników. Badaniem przeprowadzonym na zlecenie Carsmile objęto w sumie 800 osób zatrudnionych na różnych szczeblach organizacji: menedżerów, ekspertów oraz pracowników fizycznych. Najgorzej wyposażona w auta służbowe jest ta ostatnia grupa (zaledwie 4 proc.). Najwięcej pojazdów służbowych przypada natomiast na stanowiska menedżerskie (23 proc. badanych z tej grupy deklaruje, że ma do nich dostęp).
Ograniczenie mobilności pracowników, do jakiego doszło w czasie pandemii, ma nadal miejsce, ponieważ wiele spraw biznesowych załatwia się online. Pracownicy coraz rzadziej się przemieszczają, czy to na krótkich, czy dłuższych dystansach. W efekcie auta służbowe przestają być niezbędnym narzędziem pracy, a coraz częściej stają się benefitem. Dotyczy to w szczególności pracowników biurowych - ocenia Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Potwierdzają to statystyki, z których wynika, że o ile tylko 1 proc. badanych pracowników deklaruje dostęp do auta służbowego, to aż 76 proc. skorzystało z benefitu pracowniczego w formie auta u obecnego pracodawcy. Może to być np. samochód współfinansowany przez pracodawcę, wyleasingowany na preferencyjnych warunkach, czy też auto na weekend.
Narzędzia ułatwiające zarządzanie polityką samochodową
Nowe trendy zamierza wykorzystać Carsmile. W tym celu udostępnił narzędzie, które ma ułatwić korporacjom zarządzanie samochodami w ich organizacji.
Auto w firmie to dziś temat złożony. Składa się na niego wiele czynności, jak: zarządzanie flotą, zamówienia, negocjowanie warunków zakupu pojazdów różnych marek, wybór spośród różnych form finansowania aut, przedstawienie pracownikom bogatej oferty pojazdów, nie tylko tych służbowych, ale również prywatnych, jakie mogą wynająć czy kupić na preferencyjnych warunkach - twierdzi wiceprezes Carsmile.
I dodaje, że opracowanie polityki współfinansowania tych pojazdów na różnych stanowiskach wymaga profesjonalnych narzędzi.
W odpowiedzi na te potrzeby powstał Carsmile Benefit, który jest serwisem stworzonym dla pracowników i współpracowników korporacji.
Carsmile Benefit to platforma do prezentacji oferty samochodów dostępnych dla pracowników danej organizacji oraz wygodnego zamawiania pojazdów kilkoma kliknięciami. Mogą to być zarówno samochody do użytku prywatnego, oferowane na preferencyjnych warunkach, jak i auta służbowe. Platforma umożliwia przedstawienie setek modeli samochodów różnych marek, oferowanych w różnych formach finansowania, tj. wynajmu długoterminowego, leasingu, kredytu czy zakupu gotówkowego z uwzględnieniem ewentualnego dofinansowania ze strony pracodawcy - wyjaśnia Krzysztof Radke, odpowiedzialny za rozwój Carsmile Benefit.
I tłumaczy w skrócie, jak działa nowa oferta - pracodawca definiuje zakres oferty aut oraz przyznaje dostępy do poszczególnych propozycji wybranym pracownikom, identyfikowanym np. po adresie e-mail.
Auta w formie benefitu zwiększają satysfakcję pracowników
Z badań przeprowadzonych przez ICAN Institute wynika, że 55 proc. średnich i dużych firm oferuje auta swoim pracownikom w formie benefitu, czy to umożliwiając wynajem lub zakup pojazdu na preferencyjnych warunkach, czy też finansując ratę za auto (pod pewnymi warunkami jest to korzystniejsze podatkowo od wypłaty ekwiwalentu wliczonego do wynagrodzenia).
Z naszych doświadczeń oraz przeprowadzonych badań wynika, że benefity samochodowe zwiększają satysfakcję pracowników, a także podnoszą poziom ich lojalności względem pracodawcy – komentuje Radke.
Coraz więcej firm jest tego świadomych, choć póki co szeroki dostęp do takich świadczeń, a więc także dla pracowników niskiego szczebla, oferuje tylko kilka procent badanych pracodawców.