Benefity pracownicze to nieraz karta przetargowa, aby przyciągnąć do firmy nowe talenty. Wszelkiego rodzaju dodatki do pensji to również sposób, aby zatrzymać obecnych pracowników. Problem w tym, że ponad połowa Polaków nie jest z nich zadowolona. Które benefity najbardziej preferują pracownicy w Polsce?
Pracownicy nie tylko oczekują adekwatnego wynagrodzenia, ale również lubią, gdy pracodawca dorzuca od siebie jeszcze bonus w postaci benefitów. Aż 75 proc. osób szukających pracy zwraca uwagę na pozapłacowe dodatki do pensji. Najczęściej w ogłoszeniach o pracę można znaleźć takie, jak np. karta sportowa, ubezpieczenie, prywatna opieka lekarska i nie zapominajmy o kultowych owocowych czwartkach. Jednak nie zawsze to, co oferuje firma, odpowiada pracownikom. Aż 60 proc. Polaków przyznało, że jest niezadowolonych z benefitów w swoim miejscu pracy.
Jakie benefity są na topie?
Polacy najbardziej oczekują od pracodawcy prywatnej opieki medycznej, następne w kolejce są elastyczne godziny pracy i dodatkowy płatny urlop, a także roczne bonusy, możliwość pracy zdalnej, zwrot kosztów dojazdu do pracy, ubezpieczenie na życie oraz lekcje języków obcych - wynika z badania Enter The Code.
W zależności od rodzaju pracy zmieniają się również i oczekiwania co do benefitów. Np. aż 82 proc. pracowników fizycznych w naszym kraju chciałoby, aby pracodawca finansował im posiłki w miejscu pracy - wskazał raport "Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach". Z kolei polscy inżynierowie powiedzieli w badaniu Bergman Engineering, że oczekują od pracodawcy dopłat do dojazdów do pracy oraz darmowych żłobków i przeszkoli.
Wiele ma do powiedzenia również wiek pracowników. Np. według raportu RocketJobs strzałem w dziesiątkę dla osób urodzonych w latach 80. i później są dodatkowe zajęcia związane z rozwojem osobistym czy szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe również. Szczególnie mile widziane są lekcje języka obcego.
W dzisiejszym świecie znaczenie języków obcych osiągnęło bezprecedensowy poziom ze względu na szeroki wachlarz możliwości zawodowych, jakie oferuje ich znajomość – uważa Sylvia Johnson z Preply.com, platformy z korepetytorami online.
Jakich benefitów oczekują pracownicy w innych krajach?
Co kraj to i oczekiwania inne. Pracownicy z Francji chcieliby dopłat do posiłków, ale nie w ogóle, tylko do tych zdrowych. Do tego zależy im również na wsparciu zdrowia psychicznego. Mniej wybredni są Luksemburczycy, którzy cieszą się po prostu z kuponów na lunch.
Z kolei Islandczycy woleliby krócej pracować - 4-dniowy tydzień pracy byłby dla nich wystarczający. A w Wielkiej Brytanii pracownicy życzyliby sobie, by szef dofinansował im zakup roweru, aby dojeżdżać nim do pracy.