REKLAMA

Ile zarabiasz w swojej pracy i jakie masz benefity? Dla Polaków to żadna tajemnica

Gdy dookoła trwają dyskusje na temat jawności zarobków w miejscu pracy, okazuje się, że Polacy nie mają z tym problemu i co drugi pracownik otwarcie mówi, jakie jest jego wynagrodzenie. Nie każdy jednak chętnie dzieli się takimi informacjami i woli je zachować w tajemnicy - tak czyni z kolei co czwarty pracownik w Polsce.

Ile zarabiasz w swojej pracy i jakie masz benefity? Dla Polaków to żadna tajemnica
REKLAMA

Najnowsze dane o otwartości mówienia o swoich zarobkach dostarcza międzynarodowe badanie przeprowadzone przez firmę z branży HR SD Worx. 16 tys. pracowników z 16 krajów zostało zapytanych nie tylko o wynagrodzenia, ale również o osobiste pakiety benefitów.

REKLAMA

Pracodawcy idą z duchem czasu

Transparentność to nowy trend na rynku pracy, ale firmy szybko załapały, że jest to klucz do przyciągania pracowników. Potwierdzają to również wyniki badania, z których wynika, że 50 proc. badanych pracodawców z Europy otwarcie i przejrzyście komunikuje o stosowanej w przedsiębiorstwie polityce premiowania i wszelkich pakietach wynagrodzeń. Pod tym względem polskie firmy mają się czym pochwalić, gdyż razem z angielskimi są liderami w realizowaniu takiej polityki. Dokładnie 61 proc. firm z Polski i na Wyspach deklaruje transparentność. Natomiast jedynie 13 proc. polskich pracodawców twierdzi, że woli zachować te informacje w tajemnicy.

Z kolei jeśli chodzi o pracowników i ich otwartość w mówieniu o wysokości wynagrodzenia, to Polska również znalazła się na podium (50 proc.). Wyprzedzili nas Chorwaci (59 proc.) i Hiszpanie (55 proc.).

Z badania wynika także, że zarobki najbliższego kolegi na podobnym stanowisku nie są dla wielu Polaków tajemnicą, co deklaruje 42 proc. respondentów.

Dodatkowo 42 proc. pracowników w Polsce deklaruje, że wie, ile zarabia ich najbliższy kolega na podobnym stanowisku. Natomiast największym wzywaniem dla 36 proc. pracowników jest złożoność samego paska wynagrodzeń do tego stopnia, że nie rozumieją oni w pełni swojego odcinka wypłaty.

Zdaniem Pauliny Zasempy, HR Managera w SD Worx Poland, duża konkurencyjność na rynku pracy sprawia, że pracownicy oczekują od pracodawców przede wszystkim szczerości i zaufania.

Coraz częściej o przewadze firm decydują wartości, jakie reprezentuje dana organizacja. Z tego też względu działy HR muszą skupić się na wypracowaniu transparentnych i zrozumiałych dla wszystkich pracowników regulaminów dot. płac, a także jasnym i przejrzystym przyznawaniu benefitów pracowniczych. Nie bez znaczenia jest również punktualność i poprawność wynagrodzeń. Pracodawcy nie mogą pozwalać sobie na pomyłki w tym obszarze – uważa Zasempa.

Spersonalizowane pakiety wynagrodzeń, czyli coś więcej niż tylko pensja

Z badania wynika również, że oferowanie zróżnicowanych pakietów wynagrodzeń jest kluczowe dla motywowania, zatrzymywania i przyciągania nowych talentów. Na czym polegają spersonalizowane pakiety? Pozwalają one pracownikom dokonać wyboru, czy wolą otrzymać więcej dni urlopu, czy może bonusy finansowe. Jednak liczba i skład świadczeń dodatkowych różni się w zależności od kraju i firmy. W podziale na kraje, możliwość stworzenia własnego pakietu świadczeń w ramach określonego budżetu mają głównie pracownicy z Irlandii (44 proc.), następnie z Wielkiej Brytanii (33 proc.), Polski (30 proc.) i Włoch (27 proc.).

Jakie są najczęściej wykorzystywane świadczenia w Europie?

  • dodatek na wydatki ogólne włączony do pakietu płacowego - 40 proc. ankietowanych deklaruje posiadanie takiego bonusu,
  • dodatkowe ubezpieczenie społeczne - 38 proc.,
  • świadczenia związane z wypoczynkiem - 36 proc.

Wśród krajów europejskich polscy pracodawcy są liderami pod względem premiowania (51 proc.) i udzielania pożyczek (33 proc.).

Z kolei najbardziej pożądanym benefitem wśród europejskich pracowników wciąż są premie, bonusy i prowizje (79 proc.). Natomiast polscy pracownicy (52 proc.) wskazali najczęściej, że chcieliby otrzymywać więcej pieniędzy, gdyby mieli możliwość zmienienia czegoś w swoim pakiecie wynagrodzeń. I jak twierdzi Paulina Zasempa, Polacy nie boją się otwarcie mówić firmie, że zależy im na bonifikatach finansowych.

REKLAMA

W czasach rosnącej inflacji jest to tym bardziej ważne, zwłaszcza z perspektywy pracodawcy, który nie chce stracić utalentowanego pracownika na rzecz lepiej płacącej konkurencji. Aby temu zapobiec, wymagane jest wprowadzenie w firmie otwartej i przejrzystej komunikacji, która pozwoli obu stronom – pracodawcy i pracownikowi – na przedstawienie swoich potrzeb. Nie dojdzie jednak do tego, jeśli pracownicy nie będą mieli stałego dostępu do swojego paska wynagrodzeń – dodaje Paulina Zasempa.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA