Zbliża się ostatni weekend przed świętami, a to oznacza, że czekają nas kolejki w sklepach i galeriach handlowych. I może być nieco tłoczno, bo w porównaniu z ubiegłym rokiem więcej Polaków zadeklarowało, że wybierze zakupy stacjonarne, mniej natomiast zrobi zakupy online. Jakich prezentów poszukują najczęściej dla bliskich i ile zamierzają wydać pieniędzy?
Z najnowszego badania UCE Research i Grupy Blix wnika, że Polacy w tym roku najczęściej przygotowują prezenty na święta dla:
- 4-5 osób – 28,2 proc. (rok temu – 28,4 proc.),
- 6-7 osób– 21 proc. (poprzednio – 20,4 proc.),
- 2-3 – 18,3 proc. (16,8 proc. w 2023 r.),
- 8-9 – 13,8 proc. (13,3 proc. w 2023 r.),
- więcej niż 10 osób – 13,2 proc. (18,1 proc. w 2023 r.),
- dla 1 osoby - 2,3 proc. (1,1 proc. w 2023 r.),
- jeszcze nie wiem, dla ilu osób - 2,6 proc. (1,6 proc. w 2023 r.),
- nie kultywuje tej tradycji – 0,7 proc. (poprzednio – 0,3 proc.).
Jak komentuje Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy Blix, wyniki wskazują, że tradycja wręczania prezentów w okresie świątecznym pozostaje silna.
Blisko 30 proc. respondentów planuje obdarować 4-5 osób. To typowa liczba dla średniej polskiej rodziny, co odzwierciedla tradycyjny model świętowania w gronie najbliższych. Stabilność tej odpowiedzi sugeruje, że jest to priorytetem niezależnie od sytuacji ekonomicznej – mówi Marcin Lenkiewicz.
Z kolei to, że ubyło Polaków, którzy przygotowują prezenty dla ponad 10 osób, zdaniem ekspertów może świadczyć ze zmiany sposobu spędzania świąt, czy rezygnacji z masowego kupowania upominków.
TOP5 prezentów pod choinkę
Polacy głównie zamierzają kupować prezenty w sklepach stacjonarnych (zadeklarowało tak 31,3 proc. badanych, a w zeszłym roku było ich jedynie 17,4 proc.). Z kolei w sklepach internetowych upominki nabędzie 17,8 proc. ankietowanych (rok temu było ich więcej - 21 proc.). Zdaniem ekspertów głównym powodem spadku zainteresowania zakupami w e-sklepach mogą być rosnące koszty dostaw, ale też to, że klienci chcą samodzielnie wybrać prezenty dla bliskich. Na jakie upominki stawiają w tym roku?
Z badania wynika, że najchętniej kupowanymi prezentami pod choinkę są w tym roku:
- kosmetyki – 61,6 proc. (rok temu 69,5 proc.),
- zabawki – 56,1% proc. (rok temu 60,6 proc.),
- słodycze – 44,7 proc. (rok temu 45 proc.),
- odzież – 36,5 proc. (rok temu 33,6 proc.),
- perfumy – 35,3 proc. (rok temu 33,9 proc.).
Kosmetyki, zabawki i słodycze dominują w TOP5, dzięki uniwersalności i przystępności cenowej. Wyniki wskazują na dostosowanie wyborów do potrzeb bliskich i balansowanie między jakością a ceną – stwierdza Marcin Lenkiewicz.
Jeśli chodzi o pozostałe prezenty, to największy spadek rdr. odnotowały książki – o 8 pp. (w 2024 r. – 24 proc., w 2023 r. – 32 proc.). Natomiast największy wzrost rdr. dotyczy elektroniki – o 3,9 pp. (w 2024 r. – 16,6 proc., 2023 r. – 12,7 proc.).
Więcej o zakupach czytaj na Bizblog.pl:
Ile pieniędzy wydadzą Polacy na prezenty świąteczne?
Z najnowszego raportu możemy dowiedzieć się również, jakie kwoty zamierzają przeznaczyć Polacy na pojedynczy prezent:
- 51-100 zł na pojedynczy prezent zamierza wydać 40,5 proc. badanych (w 2023 r. - 42,9 proc.),
- 101-200 zł – 32,9 proc. (w 2023 r. – 32,1 proc.),
- 201-300 zł – 10,2 proc. (w 2023 r. - 7,3 proc.),
- do 50 zł – 8,5 proc. (w 2023 r. - 9,5 proc.),
- 401-500 zł – 0,8 proc. (w 2023 r. – 0,9 proc.),
- powyżej 500 zł – 1,7 proc. (w 2023 r. - 0,7 proc.),
- 301-400 zł – 2 proc. (w 2023 r. - 2,4 proc.),
- 3,5 proc. ankietowanych pozostaje niezdecydowanych (rok wcześniej – 4,2 proc.).
Widać, że 1 pp. utraciła najmniejsza kwota, a 2,9 pp. zyskał przedział 201-300 zł. To może świadczyć o przesunięciu części konsumentów w stronę bardziej wartościowych prezentów i spersonalizowanych upominków. Nieznaczne zmiany obejmujące przedziały powyżej 300 zł sugerują, że te kwoty pozostają niszowe, zarezerwowane dla wyjątkowych okazji lub najbliższych osób – komentuje Marcin Lenkiewicz.
Jak wskazują autorzy raportu, Polacy planują umiarkowane wydatki, co niekoniecznie oznacza ich ograniczanie, tylko świadome planowanie. Podejście do prezentów nie zmienia się radykalnie, ale widać tendencję do bardziej zrównoważonych wyborów. Konsumenci starają się łączyć praktyczność i wartość emocjonalną, jednocześnie trzymając się swoich budżetów.