REKLAMA

Zakupy w sieci. Nie jesteśmy naiwnym narodem, któremu można wszystko wcisnąć

Z badania „Jak kupują Polacy” zrealizowanego na zlecenie Kaczmarski Group wynika, że ponad 85 proc. z nich przed podjęciem decyzji zakupowej wymagającej wpłaty zaliczki lub płatności z góry weryfikowało nieznanego sobie dostawcę usług, lub sklep. To dowodzi, że Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów online.

Zakupy w sieci. Nie jesteśmy naiwnym narodem, któremu można wszystko wcisnąć
REKLAMA

Popularne przysłowie mówi mądry Polak po szkodzie, tymczasem badanie przeprowadzone przez Kaczmarski Group pokazuje, że jednak mądry Polak przed szkodą. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 konsumentów, którzy w ostatnim roku kupili produkty lub usługi płatne z góry bądź wymagające wpłaty zaliczki w firmie, lub sklepie, których wcześniej nie znali.

REKLAMA

Każda z tych osób mogła trafić na nierzetelnego przedsiębiorcę, ale aż 85 proc. z nich sprawdziło sprzedawcę przed podjęciem decyzji zakupowej. Taka wcześniejsza weryfikacja pozwala na ograniczenie ryzyka i zwiększenie bezpieczeństwa zakupu - podaje Kaczmarski Group.

 class="wp-image-2626258"

Warto zwrócić uwagę, że młodsi Polacy są ostrożniejsi, bo w przedziale wiekowym 18-29 lat ponad 63 proc. deklaruje, że weryfikuje wszystkie nieznane firmy i sklepy przed zakupem, jeśli wymagają one zaliczki lub płatności z góry. Wraz z wiekiem takich deklaracji jest mniej. Najrzadziej weryfikację wszystkich sprzedających deklarują respondenci w wieku 45-59 lat (niecałe 42 proc.).

Narzędzia pozwalające zwiększyć ochronę i bezpieczeństwo kupujących

Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Omni-commerce. Kupuję wygodnie”. 77 proc. internautów swój ostatni zakup zrealizowało internetowo, a chociaż raz z kanału e-commerce skorzystało 100 proc. internautów.

O tym, że pośpiech nie popłaca, wie chyba każdy. Ale jak w dzisiejszym, pędzącym świecie znaleźć czas na przeglądanie setek opinii i przeprowadzenie naprawdę rzetelnej analizy? W DNA Kaczmarski Group wpisane są działania mające na celu zwiększanie ochrony i bezpieczeństwa finansowego naszych klientów, firm i konsumentów. Stąd pomysł wprowadzenia na rynek nowego narzędzia pod nazwą Sprawdzaj.pl – zapewnia Martin Kaczmarski, prezes zarządu Kaczmarski Group.

I dodaje, że jest to pierwszy tego typu serwis internetowy w Polsce skierowany przede wszystkim do konsumentów. Za jego pomocą, na podstawie danych z ponad 50 źródeł, można w kilka minut wygenerować raport o dowolnej firmie zarejestrowanej w naszym kraju.

Wspiera to proces decyzyjny i pozwala na szybką ocenę wiarygodności finansowej danego sklepu czy dostawcy, a tym samym ograniczenie ryzyka współpracy z nierzetelnymi podmiotami, a w efekcie strat finansowych - komentuje prezes zarządu Kaczmarski Group.

Więcej wiadomości na temat zakupów można przeczytać poniżej:

Sprawdzanie wiarygodności sprzedających to standard

Sprawdzanie firm przed nawiązaniem współpracy jest nowością w segmencie konsumenckim, ale w transakcjach B2B jest powszechną praktyką, stosowaną przez przedsiębiorców od wielu lat. Tylko w ub.r. polskie firmy pobrały z Krajowego Rejestru Długów 35,3 mln informacji gospodarczych o konsumentach i przedsiębiorcach. W tym roku, choć jeszcze się on nie skończył, pobranych zostało ponad 33,3 mln takich raportów. Z każdym rokiem ta liczba rośnie. 

Sprawdzanie sytuacji finansowej kontrahenta przed nawiązaniem współpracy jest standardową procedurą praktykowaną w dużych firmach w celu ograniczenia ryzyka transakcyjnego. Coraz częściej raporty o kontrahentach i klientach pobierają także mniejsze przedsiębiorstwa i jednoosobowe działalności gospodarcze, bo one również, a może nawet w głównej mierze, są narażone na zatory płatnicze, co w konsekwencji prowadzi do utraty płynności finansowej – wyjaśnia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Zdaniem ekspertów osoby fizyczne też powinny weryfikować dostawców usług i sprzedawców. Jest ku temu kilka powodów, na co wskazują sami uczestnicy badania „Jak kupują Polacy”:

  • robienie zakupów na odległość – przez Internet lub telefon (51,7 proc.);
  • upewnienie się, że firma lub sklep naprawdę istnieją (51 proc.);
  • obawa przed nieotrzymaniem produktu lub usługi pomimo zrealizowania płatności (45 proc.).

Co ciekawe, tylko 8,6 proc. uczestników naszego badania zadeklarowało, że sprawdziło wiarygodność firmy w przypadku dużej transakcji, jak np. zakup mieszkania, działki pod budowę czy samochodu. Może to wynikać z faktu, że transakcje te zazwyczaj realizujemy u dużych i znanych podmiotów, które mają wyrobioną renomę – tłumaczy Martin Kaczmarski.

W jego ocenie okazuje się też, że nasza czujność zostaje uśpiona podczas zakupów na popularnych platformach e-commerce. Prawie 36 proc. badanych wskazało, że nie weryfikowało firmy bądź sprzedawcy przy okazji zakupów realizowanych za pośrednictwem dużych platform sprzedażowych. Sugeruje to, że udział znanego pośrednika w procesie zakupowym wpływa na poczucie bezpieczeństwa.

 class="wp-image-2626261"
REKLAMA

Badanie przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Group pokazuje, że Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do zakupów i weryfikacji przedsiębiorców przed podjęciem decyzji zakupowej. Dlatego ważne jest, aby do dyspozycji mieli takie narzędzie jak Sprawdzaj.pl, które wspiera ich i przyspiesza cały proces. Aby za rok w badaniu 100 proc. respondentów odpowiedziało, że sprawdziło kontrahenta przed zakupem.

Badanie „Jak kupują Polacy” zostało zrealizowane na zlecenie Kaczmarski Group metodą wywiadów internetowych (CAWI) przeprowadzonych przez IMAS International w drugiej połowie 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 dorosłych Polaków w wieku 18-74 lata.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA