REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Sukces Pisany Szminką. Zgłoś kandydatkę do tytułu Bizneswoman Roku

Organizatorzy XV konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku – najstarszej i największej inicjatywy, która nagradza i nagłaśnia sukcesy przedsiębiorczych Polek podjęli decyzję o wydłużeniu termin przyjmowania zgłoszeń. Decyzja jest ukłonem w stronę uczestniczek konkursu i osób, które zgłaszają uczestniczki. Na zdjęciu Anna Kornatowska, laureatka XIII konkursu.

19.01.2024
15:18
Sukces Pisany Szminką. Zgłoś kandydatkę do tytułu Bizneswoman Roku
REKLAMA

Na zlecenie organizatorów konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku wywiadownia Dun & Bradstreet Poland dokonała podsumowania danych oraz analizy finansowej przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety. Uwzględniono dane z 2021 i 2022 roku, blisko 1,5 tys. firm z największym przychodem za 2022 rok, w których kobieta była prezesem lub w 100 proc. właścicielem przedsiębiorstwa. Analizowane podmioty podzielono na dwie grupy: małe i średnie przedsiębiorstwa z przychodem od 5 mln do 50 mln zł i duże firmy powyżej 50 mln zł.

REKLAMA

Przychody firm prowadzonych przez kobiety wzrosły o jedną trzecią

Uwzględnione w analizie finansowej firmy prowadzone i zarządzane przez kobiety w 2022 roku wykazały ponad 127,5 mld złotych przychodu w porównaniu z 95,6 mld zł w 2021 r., co stanowi ponad 33 proc. wzrost. Zysk netto poddanych analizie podmiotów zwiększył się z 5,6 mld w 2021 roku do ponad 10 mld w 2022 roku, co stanowi wzrost na poziomie 78 proc.

Więcej wiadomości na temat kobiet w biznesie

Dun & Bradstreet Poland podał, że biznesy prowadzone przez kobiety stanowią nieco ponad 27 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce. Prezeski stanowią już 21,7 proc. kierujących firmami w Polsce, natomiast członkinie w zarządach polskich firm stanowią 27,6 proc. W obu przypadkach jest to wzrost w porównaniu do ubiegłego roku o 1,6 proc.

W firmach notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych kobiety coraz częściej zajmują kluczowe stanowiska – jako prezeski kierują 6 proc. firm (wzrost o 0,8 proc. w przeciągu roku) i są członkami zarządów 18,5 proc. firm (wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 2,2 proc.).

Aneta Gasparska, Kierownik Marketingu w DPD Polska, Partnera w kategorii Biznes Roku, zauważa, że pomimo niełatwej sytuacji na rynku Polki po raz kolejny udowadniają wartość.

Pokazują, że łatwo się nie poddają i z odwagą oraz niesłabnącą siłą są aktywne w biznesie. DPD Polska od dawna realizuje program zrównoważonego rozwoju Driving Change, promujący między innymi innowacyjność i przedsiębiorczość. Chcemy wspierać i wyróżniać najciekawsze firmy prowadzone przez kobiety, które szczególnie zasługują na tytuł Biznes Roku, stąd kolejny rok z rzędu możemy szczycić się mianem Partnera konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku – wskazuje Gasparska.

Podwojenie zysku małych firm prowadzonych przez Polki

Analiza finansowa 1,5 tys. firm z największym przychodem według sprawozdań finansowych pokazała, że podmioty z grupy małych i średnich przedsiębiorstw z rocznym przychodem nieprzekraczającym 50 mln złotych w porównaniu do dużych firm rozwijały się szybciej i bardziej dynamicznie. Mniejsze biznesy na przestrzeni ostatnich lat wykazały także większą dynamikę sprzedaży i zysku. W latach 2021-2022 przychód firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw był większy o 34,3 proc., a firm dużych – o 33 proc. Małe firmy kierowane przez kobiety na przestrzeni dwóch ostatnich lat podwoiły swój zysk netto.

Z kolei z najnowszych danych Dun & Bradstreet Poland za 2023 rok wynika, że kobiety najczęściej prowadzą mikroprzedsiębiorstwa (od 1 do 9 pracowników) – w tym segmencie obecnie należy do nich 27 proc. biznesów zarejestrowanych w Polsce. W przypadku małych firm, zatrudniających od 10 do 50 pracowników, ten odsetek wynosi 23 proc. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw średnich (50-250 pracowników) odsetek właścicielek firm wynosi 15,5 proc., a firm dużych z ponad 250 pracownikami – jedynie 13,4 proc.

Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska, Partnera w kategorii Mikrobiznes, zauważa, że kobiety świetnie sobie radzą wśród najmniejszych firm.

Z powodzeniem pomnażają zyski i poszerzają zakres swoich usług oraz liczbę obsługiwanych klientów. Obserwujemy, że z czasem te kobiece firmy zatrudniające kilku pracowników, stają się coraz prężniej działającymi biznesami, z szerszym zakresem usług. Obserwowanie tej metamorfozy, jaką przechodzą przedsiębiorczynie biorące udział w konkursie Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, jest doświadczeniem bardzo inspirującym – przekonuje.

Analiza danych Dun & Bradstreet Poland wskazuje, że w 2023 roku po raz kolejny najbardziej aktywne biznesowo były kobiety z województwa śląskiego. Obecnie należy do nich 31 proc. śląskich firm. Na drugim miejscu znajduje się województwo zachodniopomorskie (29,7 proc. firm w rękach kobiet), a na trzecim – świętokrzyskiego (29,6 proc. kobiecych biznesów).

Branże, w których ponad połowa firm zarejestrowanych w Polsce należy do kobiet to produkcja odzieży (56,8 proc.), pomoc społeczna (ok. 55,5 proc.), opieka zdrowotna (52 proc.) czy pozostała indywidualna działalność usługowa (50,7 proc.).

Wydłużony termin przyjmowania zgłoszeń do konkursu

Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, cieszy się z niesłabnącego zainteresowania wydarzeniem.

Polki podbijają nowe branże, dlatego też w tej edycji pojawiły się nowe kategorie konkursowe, które wyróżnią najciekawsze kobiece inicjatywy w nowych obszarach. Co roku otrzymujemy prośby o przedłużenie terminu przyjmowania zgłoszeń do konkursu, również tym razem nie pozostajemy na te głosy obojętne. Nowy rok jest dla wielu przedsiębiorczyń czasem podsumowań, nowych postanowień, chęci rozwijania swojej firmy. Zapraszamy do wypełniania zgłoszeń konkursowych, które przyjmujemy jeszcze do 20 stycznia – informuje.

Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Pierwszy też zaczął nagradzać mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek.

REKLAMA

Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów – informują organizatorzy.

Przypominamy, że przyjmowanie zgłoszeń konkursowych zostało wydłużone do 20 stycznia 2024 roku.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA