W ferworze przedświątecznych przygotowań coraz więcej Polaków decyduje się na skorzystanie z oferty firm cateringowych. Sprawę zbadała firma SmartLunch, która zajmuje się kompleksową organizacją zbiorowego żywienia dofinansowywanego przez pracodawcę. I do jakich wniosków doszedł? Według analizy w poprzednich latach niespełna 23 proc. badanych zamówiło gotowe dania od firm cateringowych, w tym roku natomiast planuje to zrobić już ponad 55 proc. respondentów.
Przygotowanie do świąt Bożego Narodzenia to niemałe wyzwanie. Zakupy kolejki, tłumy ludzi – skąd my to znamy. A może by tak w tym roku odpuścić gotowanie i zamówić jedzenie w firmie cateringowej?
Polacy stają się coraz bardziej wygodni
75 proc. ankietowanych decyduje się na zamawianie gotowych potraw przede wszystkim ze względu na oszczędność czasu i wygodę. Co druga osoba zwraca uwagę na redukcję stresu związanego z gotowaniem, natomiast 23 proc. wskazało, że ważne jest dla nich wsparcie lokalnych restauracji i dostawców jedzenia. Kwestia ta jest istotna dla co czwartego mężczyzny i dla co piątej kobiety. Niewielu badanych, bo jedynie 9 proc. odpowiedziało, że zamawia catering świąteczny ze względu na wyższą jakość dostarczanych potraw.
Okres świąteczny to dla branży gastronomicznej czas wyjątkowo intensywny, pełen wyzwań, ale również ogromnych możliwości. Grudzień charakteryzuje się wzmożoną aktywnością, na czele z wigiliami pracowniczymi. Firmy często decydują się na organizowanie świątecznych kolacji w swoich siedzibach lub bookują miejsca w restauracjach, aby uczcić ten wyjątkowy czas z pracownikami- komentuje Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch.
I dodaje, że interesującym zjawiskiem, które obserwują w tym roku, jest rosnące zainteresowanie zamawianiem cateringu świątecznego bezpośrednio do domu, to wyraźny sygnał, że konsumenci poszukują wygodnych, ale jednocześnie wysokiej jakości rozwiązań, aby celebrować święta.
Więcej wiadomości na temat jedzenia można przeczytać poniżej:
Te potrawy zamawiamy najchętniej w firmach cateringowych
Dla 62 proc. badanych czynnikiem decydującym o wyborze konkretnej firmy jest jakość składników, których używa ona do gotowania potraw, uwagę na to zwracają głównie kobiety (69 proc.), jednak jest to istotne również dla 57 proc. ankietowanych mężczyzn. Ponad połowa respondentów kieruje się ceną. Z kolei 30 proc. ankietowanych wybiera dostawców, u których może zamówić jedzenie dla mniejszej liczby osób. Taka sama grupa zaznaczyła, że liczy się dla niej możliwość dostarczenia cateringu bezpośrednio do domu. Niewiele osób, bo 12 proc. zwraca natomiast uwagę na opcję personalizacji zamówień, tj. dostosowanie potraw do specjalnej diety, np. bezglutenowej czy bezlaktozowej.
Obserwując wzrost zainteresowania branżą cateringową w okresie świątecznym, możemy śmiało mówić o ewolucji potrzeb konsumentów i zmieniających się trendach. To właśnie teraz firmy gastronomiczne mają szansę wykazać się kreatywnością, elastycznością i zdolnością do dostosowania swoich usług do zróżnicowanych oczekiwań rynku - dodaje Mateusz Tałpasz.
Wśród potraw, które najchętniej zamawiają badani, dominują świąteczne klasyki, a do najpopularniejszych dań należą:
- pierogi i inne dania mączne (wybiera je 69 proc.);
- dania mięsne (38 proc.);
- desery i ciasta (34 proc.);
- ryby i dania z ryb (33 proc.);
- dania z kapusty, bigos, kapusta z grzybami (27 proc.).
Prawie połowa badanych (45 proc.) nie planuje jednak zamówić gotowych potraw na wigilijny stół. Głównym czynnikiem nie są, jak mogłoby się wydawać kwestie finansowe, ponieważ ankietowani wolą jakość potraw przyrządzonych w domu i uważają, że jest ona wyższa (51 proc.). Dla 33 proc. świąteczny catering jest za drogi i właśnie z tego powodu 41 proc. kobiet nie zamówi gotowych dań na wigilijny stół. Wśród mężczyzn jedynie 26 proc. rezygnuje z cateringu, ponieważ jest to dla nich zbyt duży wydatek. Zaledwie 6 proc. ankietowanych nie zdecyduje się na niego ze względu na kwestie ekologiczne.
W badaniu SmartLunch wzięło udział 884 pracowników korzystających z aplikacji SmartLunch. Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2023 r.