REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Ukochane danie Polaków? Oto rarytas, który pokonał pizzę

Jakie są obecnie preferencje kulinarne Polaków? I jakie danie zdetronizowało ukochaną pizzę? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziemy w Raporcie Food Trendów Pyszne.pl., które co roku publikuje zestawienie faktów, ciekawostek i analiz gastronomicznych upodobań Polaków. Rok 2023 można uznać za bardzo udany kulinarnie, ponieważ na naszych talerzach wiele się dzieje. Zanotowaliśmy zmiany na szczycie rankingu najpopularniejszych potraw i kuchni. W menu restauracji przybywa pozycji inspirowanych przepisami influencerów. Coraz częściej pojawiają się intrygujące, wielokulturowe połączenia smaków. To tylko wycinek wiedzy, którą Pyszne.pl dzieli się w tegorocznym Raporcie Food Trendów.

06.12.2023
6:38
Ukochane danie Polaków? Oto rarytas, który pokonał pizzę
REKLAMA

Podobnie jak w poprzednich latach, współtwórcami publikacji są miliony użytkowników Pyszne.pl. To właśnie fakty i ciekawostki na temat ich zamówień tworzą główną część raportu. Uzupełniają go informacje o interesujących zjawiskach, które zaobserwować możemy w polskich kulinariach. W ich identyfikacji pomogły badania przeprowadzone przez globalny instytut analityczny WGSN oraz polską agencję K+ Research by Insight Lab. Komentarzami do zgromadzonych danych i analiz dzielą się eksperci.

REKLAMA

Raport Food Trendów to materiał, który z jednej strony podsumowuje, z drugiej zaś wskazuje kierunki, którymi podążać będzie branża. Jesteśmy przekonani, że podobnie jak w poprzednich edycjach także w tej znajdą Państwo ciekawe i użyteczne treści – mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.

Kebab zdetronizował pizzę

Pizza, która rok wcześniej była najczęściej zamawianym przez Polaków daniem, została zdetronizowana. W 2023 r. tryumfy święci kebab. Podawany w picie, tortilli lub bułce zwycięża jednogłośnie we wszystkich największych miastach w Polsce. W tyle zostawił nie tylko pizzę, ale także schabowego, cheeseburgera czy pierogi ruskie.

W kategorii popularności kuchni świata równych sobie nie miała za to kuchnia włoska. Zajęła w rankingu pierwsze miejsce przed kuchnią polską, amerykańską, arabską i japońską. Za wynik ten odpowiedzialne są głównie pizza i spaghetti bolognese, czyli włoskie dania, które użytkownicy Pyszne.pl zamawiali najczęściej.

Jak wynika z analizy, Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia dotyczące jedzenia mięsa i rozsmakowali się w kuchni wegetariańskiej. Świadczy o tym odsetek zamówień dań bezmięsnych, wśród wszystkich złożonych na Pyszne.pl. W 2023 r. było ich już niemal 27 proc., z czego prawie 9 proc. stanowiły potrawy wegańskie. Ulubione dania wegetariańskie Polaków to: pizza margherita, pierogi ruskie i sałatka grecka, natomiast wśród opcji wegańskich największą popularnością cieszyły się: falafel, sajgonki i zupa miso. Największymi fanami kuchni wegetariańskiej są mieszkańcy Wrocławia. To oni zamówili najwięcej potraw wege na Pyszne.pl. Dania wegańskie królują z kolei wśród mieszkańców Bydgoszczy.

Więcej wiadomości o restauracjach można znaleźć poniżej:

W tym mieście zamówienia mają najwyższą wartość

W którym polskim mieście średnia wartość zamówienia jest najwyższa? Pierwsze miejsce zajmują Katowice. Mieszkańcy stolicy województwa śląskiego miasta wydają przeciętnie 71,27 zł. Na przeciwległym biegunie tego zestawienia znajduje się Lublin (60,13 zł). Fast foodowe klasyki, czyli pizza i burger, w 2023 r. kosztują w Polsce średnio 43 zł, to około 17 proc. więcej, niż przed rokiem i 31,5 zł, czyli 25 proc. więcej. Najwięcej muszą za nie zapłacić mieszkańcy Łodzi. Branża gastronomiczna to dynamiczny obszar, w którym wiele się dzieje. W tym roku Pyszne.pl razem z globalną agencją analityczną WGSN wyróżniła cztery warte uwagi, kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 r.

Zdaniem analityków jednym z najważniejszych trendów w 2024 r. będzie mood food. Eksperci WGSN i Pyszne.pl określają tak nie tylko potrawy, ale także zestaw zachowań związanych z jedzeniem, które korzystnie wpływa na nasze emocje. Rosnąca świadomość na temat tego, jak oddziałuje na nas jedzenie, sprawia, że zmieniamy sposób patrzenia na żywność. Coraz częściej stawiamy na elastyczność w planowaniu posiłków i eksperymentujemy z nowymi kombinacjami. Wybieramy opcje, które nam służą, nie narzucając sobie dietetycznego rygoru. Aż dla 38 proc. ankietowanych comfort food to zdrowe owoce i warzywa.

Cały czas rośnie świadomość w zakresie żywienia i wpływu jedzenia na dobrostan naszego ciała i psychiki. Właśnie dlatego comfort food przestaje być rozumiany jako cheat meal. Comfort food to jedzenie, które sprawia, że czujemy się lepiej – komentuje Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.

Pyszne.pl zauważa zmianę w podejściu do bycia eko

Badania wykazują, że coraz więcej osób wyrabia w sobie proekologiczne nawyki pomagające troszczyć się o środowisko, w którym żyjemy. Aż 85 proc. ankietowanych w badaniu Pyszne.pl przyznało, że segreguje śmieci po zamówionym jedzeniu, 83 proc. korzysta z wielorazowych toreb i opakowań na żywność, a 60 proc. celowo rezygnuje ze sztućców, zamawiając jedzenie z dostawą.

Dbamy w ten sposób o nasz wspólny dom i coraz częściej także o osobisty budżet. Ten ostatni jest ważnym elementem, który determinuje proekologiczne wybory. Dlaczego? Ponieważ chętniej wybieramy marki, które ułatwiają nam dostęp do ekologicznych rozwiązań bez wysiłku i co ważne, bez dodatkowych kosztów. Pomimo świadomości potrzeby zmian, większość Polaków wciąż nie chce dopłacać i wybiera gotowe rozwiązania, które nie obciążają naszych kieszeni – podaje Pyszne.pl

Serwis wskazuje, że kuchnia jest odzwierciedleniem współczesnej kultury i ulega wpływom. Kultury kulinarne przenikają się i ulegają lokalnym wpływom. Dzięki temu powstają nieznane wcześniej połączenia. W ofercie polskich restauracji pojawiły się dania takie jak sushi burrito (połączenie japońsko-meksykańskie) czy żuramen (miks polskiego żurku i japońskiego ramenu). Jedną z najlepszych włoskich pizz w naszym kraju przygotowuje pizzaiolo z Ukrainy.

Polacy lubią testować niestandardowe połączenia, choć jeszcze z odrobiną nieśmiałości. Jak wynika z badań Pyszne.pl, ich ulubionym zestawieniem jest nadal kuchnia polsko-włoska, po którą sięga 65 proc. ankietowanych (np. pizza z oscypkiem czy pierogi z ricottą). Do eksperymentów kulinarnych chętniej podchodzimy też w restauracjach niż we własnej kuchni.

Lubimy nowe połączenia smakowe i autorskie podejście szefów kuchni, którzy z fantazją łączą różne porządki i kultury kulinarne. Widać w tym nasze obycie, znajomość źródeł tych kuchennych cytatów, wiedzę o kuchniach świata przywiezioną z zagranicznych podróży. Opanowaliśmy już podstawowe kulinarne abecadło. Kojarzymy flagowe dania z najpopularniejszych celów wakacyjnych wojaży. Rozumiemy wariacje będące sumą przywiezionych z nich, smakowych doświadczeń – zauważa Barbara Starecka, autorka podcastu „Z pełnymi ustami”.

Czy film na TikToku może zmienić bieg kulinarnej historii?

Trend, który w raporcie Pyszne.pl przyjął nazwę Viral, na talerzu mówi o sile mediów społecznościowych w kształtowaniu gustów kulinarnych i ustanawianiu nowych kierunków konsumowania treści o jedzeniu. Popularność viralowych przepisów, apetycznych zdjęć oraz kulinarnych influencerów, pokazuje, że jest to zjawisko o dużym potencjale, z którym z pewnością trzeba się liczyć. Tym bardziej że zgodnie z badaniami Pyszne.pl już co piąty Polak poszukuje w menu restauracji potraw znanych z mediów społecznościowych, a aż 56 proc. badanych w wieku 18-24 lat poszukuje inspiracji kulinarnych na TikToku i YouTube.

REKLAMA

W 2023 r. można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory żywieniowe – podsumowuje Michał Korkosz.

Raport Food Trend 2023 to ponad 40 stron ciekawych danych, analiz i wniosków, w którym dostępnych jest o wiele więcej informacji, niż w powyższym materiale. Aby pobrać pełną wersję raportu trzeba wejść na stronę www.pyszne.pl.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA