Modlin ma powody do radości. Zarówno grudzień, jak i cały rok 2023, okazały się dla portu lotniczego rekordowe. Lotnisku nie zaszkodziły groźby Ryanaira, że w odwecie za brak porozumienia w kwestii stawek lotniskowych irlandzki lowcost okroi liczbę lotów – i to o jedną piątą.
Port Lotniczy Warszawa-Modlin obsłużył w ubiegłym roku 3,4 mln pasażerów – o blisko 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Dobre wyniki pasażerowie wykręcili też w grudniu (234,1 tys. pasażerów), gdy wzrost rok do roku sięgnął 6,3 proc., zaś w odniesieniu do przedpandemicznego grudnia 2019 roku - o 5,3 proc.
Więcej o rynku lotniczym:
Wzrost pasażerów i nowi przewoźnicy
Wprawdzie w 2023 r. odbyły się 22 154 operacje startów i lądowań, czyli o niespełna 1 proc. mniej niż w roku poprzednim, ale w porównaniu z 2019 r. to wynik lepszy o 5,2 proc. W całym roku 2023 wśród pasażerów lotniska największą popularnością cieszyły się następujące kierunki: Londyn, Rzym, Dublin, Mediolan, Oslo, Sztokholm, Wiedeń, Paryż, Barcelona, Ryga, Alicante, Bruksela i Bolonia.
Miniony rok był dla lotniska Warszawa/Modlin bardzo dobrym rokiem, w którym udało się wiele zrobić w zakresie wzbogacenia portu o potrzebne usługi, lokale, placówki i udogodnienia dla pasażerów. Zaś pod względem liczby obsłużonych pasażerów był to rok wręcz świetny. Na naszym lotnisku pojawili się też nowi przewoźnicy, w tym m.in. Air Malta czy Arkia – podkreśla Tomasz Szymczak, p.o. prezesa spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.
Wśród inwestycji, którymi chwalą się władze lotniska są: automatyczne bramki kontroli granicznej, odbudowana drogi kołowania. Oferta dla pasażerów została poszerzona o nową gastronomię i handel.
Czy lotnisko wyjdzie wreszcie na plus?
Zmianą, która najbardziej elektryzowała przewoźników okazał się nowy cennik obowiązujący od 16 października. Mało tego, 30 września wygasła umowa między Modlinem a Ryanairem, który przez ostatnie 10 lat mógł cieszyć się bardzo korzystnym cennikiem opłat lotniskowych. Od tego czasu irlandzkie linie płacą zgodnie z nową taryfą.
Zmiany w cenniku były konieczne choćby dlatego, że istniejący od 2012 r. port lotniczy ani razu nie wypracował rocznego zysku. Według lipcowych wyników kontroli NIK na drodze do zwiększenia przychodów stał brak porozumienia między głównymi udziałowcami i właśnie niekorzystna umowa z Ryanairem.
To nie jest tak, że nic się nie dzieje na linii Modlin-Ryanair, przeciwnie, w tej chwili negocjujemy nową umowę. Chcemy zawrzeć około siedmioletni kontrakt na przewoźnika bazowego – mówił Tomasz Szymczak.
W rozmowie z Bizblog.pl lotnisko zapowiedziało, że najnowsze wyniki finansowe poda w ciągu najbliższych dni.