REKLAMA

Pracownicy wściekli. Tyle pracy i zero premii? Skandal

Od 3 lat branża e-commerce rozwija się w zaskakującym tempie. Presja związana z obejmowanym stanowiskiem, stres, odpowiedzialność i multitasking to codzienność w tej branży. Pytanie: czy dynamika, która teraz towarzyszy rozwojowi tej branży utrzyma się w kolejnym roku? I jaki wpływ ma to wszystko na wynagrodzenia? Na te i inne pytania odpowiada HRK w swoim najnowszym raporcie.

Pracownicy wściekli. Tyle pracy i zero premii? Skandal
REKLAMA

W e-commerce liczy się aktualizacja wiedzy i nadążanie za kolejnymi trendami, jak AI czy ChatGPT, nie mówiąc już o zmianach w pozycjonowaniu, planowaniu skutecznych kampanii sprzedażowych i ciągle zmieniających się algorytmach w mediach społecznościowych. Z raportu HRK „Rynek pracy e-commerce. Preferencje pracowników_czek” wynika, że ponad połowa respondentów przechodzi szkolenia zewnętrzne finansowane przez pracodawców. Według 38 proc. respondentów firmy nie wspierają ich w rozwoju wiedzy. Wielu ankietowanych podejmuje się zdobywania nowych kwalifikacji i kształcenia na własną rękę. Oto niektóre z nich:

REKLAMA
  • 45 proc. uczy się języków obcych;
  • 31 proc. decyduje się na studia podyplomowe lub specjalistyczne kursy opłacane samodzielnie;
  • 30 proc. realizuje szkolenia managerskie i zdobywa certyfikaty branżowe.

Kreowanie i podążanie za nowymi trendami

Dla tej grupy zawodowej charakterystyczne są podążanie za trendami, często ich kreowanie, stosowanie nowych rozwiązań technologicznych, w tym szybkość i niezawodność. Wobec rekordowo niskiego bezrobocia w Polsce (2,8 proc. wrzesień br.), firmom coraz trudniej jest znaleźć wartościowe talenty. Najchętniej zatrudniane są osoby z kilkuletnim doświadczeniem, które skupią się na rozwijaniu nowych obszarów i budowaniu konkurencyjności marki na rynku.

Nasz zespół najczęściej poszukuje specjalistów i specjalistek ds. content marketingu, digital, customerexperience, programmatic oraz w analizie danych. Wynika to z trendu personalizacji przekazów reklamowych, a tym samym bezpośredniego docierania do konsumentów - wyjaśnia Ewelina Kołodziej-Władzińska, Senior Executive Manager, Retail & e-Commerce w HRK.

Wśród 38 proc. badanych średni czas doświadczenia wynosi od 6 do 10 lat. Niewiele mniej, bo 32 proc. osób szacuje swój czas pracy na 1-5 lat.

Więcej wiadomości na temat rynku pracy można przeczytać poniżej:

Presja przekłada się na stresy w środowisku pracy

Rozwój i wzrostowa tendencja rynkowa mają jednak swoje ciemne strony. Presja wywierana na branżę przekłada się na stresujące środowisko pracy. HRK w badaniu sprawdziło, czy wymagania stawiane pracownikom i pracowniczkom e-commerce wpływają na wysokość ich wynagrodzeń.

Najwięcej w sektorze zarabiają osoby na najwyższych stanowiskach, 42 proc. dyrektorów może pochwalić się pensją powyżej 23 000 zł brutto. Na rynku są jednak firmy, które na stanowiskach zarządczych oferują pensje poniżej 10 000 zł brutto. Patrząc na widełki płacowe wśród managerów, prawie połowa z nich zarabia w granicach 16 001-18 000 zł brutto. Jest też grupa managerów (8 proc.), których pensja nie przekracza 10 000 zł brutto. Z kolei patrząc na pensje pracowników i pracowniczek średniego szczebla to wynagrodzenie połowy z nich nie przekracza kwoty 10 000 zł.

Niewątpliwie wynagrodzenie jest jednym z ważniejszych czynników, które wpływają na wybór oferty pracy. Kandydaci i kandydatki oczekują konkurencyjnych pensji i zróżnicowanych dodatków. W handlu online o wyborze pracodawcy decydują jej również możliwości technologiczne. Znacznie częściej wybierają organizacje oferujące nowoczesne narzędzia i promujące innowacje – dodaje Ewelina Kołodziej-Władzińska.

Do badania: Rynek pracy e-commerce. Preferencje pracowników_czek. Zostało zaproszonych 100 osób zatrudnionych w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach oraz korporacjach zlokalizowanych na terenie Polski, które prowadzą działy e-commerce. Ankietę zawierającą 36 szczegółowych pytań prowadziliśmy od sierpnia do października 2023 r. w środowisku dyrektorów, managerów i ekspertów specjalizujących się w handlu online.

REKLAMA

Patronat nad badaniem objęli: Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Akademia im. Leona Koźmińskiego, serwis NowyMarketing.pl oraz magazyn My Company Polska.

Pełny raport z badania dostępny jest na www.hrk_sa.prowly.com.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA