REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Polacy wśród liderów technologii chmurowych. Wytrenują sztuczną inteligencję w USA

Polski startup obiecuje nową jakość przetwarzania danych. Scramjet tworzy usługę chmurową, która ma ułatwić integrację danych i budowę aplikacji w firmach. To jedna z najbardziej obiecujących technologii przetwarzania online.

12.09.2023
20:30
Scramjet liderem technologii chmurowych
REKLAMA

Scramjet właśnie w tej kategorii został wyróżniony na konferencji CloudX Awards. Jury złożone z liderów i weteranów branży wzięło pod uwagę takie kryteria, jak: innowacyjność, powszechność i wykorzystanie w ekosystemie i społecznościach chmury i IT.

REKLAMA

W kategorii Cloud Streaming and Processing honorowane są narzędzia i usługi oparte na chmurze, które dostarczają dane w czasie rzeczywistym, przy minimalnym opóźnieniu - komentuje Michał Czapracki, CEO Scramjet (na zdjęciu głównym, pierwszy z lewej).

Więcej o polskich startupach

Streaming danych to dziś jeden z najważniejszych trendów, który kształtuje rozwój technologii.

Narzędzia do przetwarzania w chmurze i rozwiązania technologiczne pozwalają na większą elastyczność i skalowalność w masowej migracji do chmury, która z roku na rok przyspiesza – wyjaśniał Jonathan Pasky, producent wykonawczy DevNetwork, gospodarz DeveloperWeek CloudX i CloudX Awards w uzasadnieniu przyznania nagrody polskiemu startupowi.

Wyróżnienie na amerykańskim rynku jest tym bardziej wartościowe, że startup skupia się głównie na Kalifornii, gdzie rynek chmurowy jest o wiele bardziej dojrzały niż w Polsce. 

Polska nie jest dobrym rynkiem docelowym, gdyż na razie dopiero wchodzimy jako rynek w modele chmurowe i większość firm nie doświadczyła jeszcze ani problemów kosztu, ani braku interoperacyjności. W USA ten problem jest powszechnie rozważany, a dodatkowo w Kalifornii koncentracja firm, będących naszymi potencjalnymi klientami jest większa niż gdziekolwiek na świecie - podkreśla Czapracki w rozmowie z Bizblogiem.

Dane to paliwo XXI wieku i największy skarb wielu firm

Firmy wytwarzają dziś mnóstwo danych. Utrzymują systemy CRM czy ERP, aby jak najlepiej świadczyć usługi swoim klientom i dostarczać spersonalizowane doświadczenia. Do danych produkowanych przez firmy należy dodać informacje pochodzące z zewnątrz. Przeciętna firma w Unii Europejskiej i Stanach Zjednoczonych korzysta z ponad 400 źródeł danych. Ta liczba będzie dalej rosła, bo dane to paliwo XXI wieku.

Gdzie tu miejsce na polską technologię? Scramjet udostępnia platformę do integrowania danych i ich przetwarzania w czasie rzeczywistym. Jej twórcy przekonują, że zwykle wiąże się to z zawiłymi integracjami API, ograniczeniami związanymi z firewallem, potencjalnym ograniczeniem liczby żądań oraz skomplikowanym ustawieniem potoków danych i baz danych. Scramjet obiecuje uproszczenie procesu pozyskiwania i przetwarzania danych, np. z serwisu X (kiedyś Twitter), co widać na poniższej grafice.

 class="wp-image-2237167"
Zrzut ekranu ze strony startupu

Scramjet ma zmniejszyć pracochłonność budowy i wdrożeń integracji systemów w rozproszonych środowiskach o ponad 70 proc.

Poziom oszczędności i efektywność działania platformy umożliwiają tworzenie integracji danych, które dotąd były zbyt skomplikowane, by firmy były gotowe podejmować takie ryzyko inwestycji – wyjaśnia Michał Czapracki.

W e-commerce daje to możliwość tworzenia spersonalizowanych wiadomości do klientów w czasie rzeczywistym. Przykłady można oczywiście mnożyć:

  • profesjonaliści medyczni automatycznie generujący szczegółową dokumentację pacjenta,
  • urządzenia wykonujące zadania za pomocą poleceń głosowych (np. roboty dostawcze, wirtualni asystenci),
  • masowe przetwarzanie obrazów w celu generowania bogatych opisów,
  • tworzenie kontekstowych wiadomości na podstawie indywidualnych profili klientów.

Naszym celem w Scramjet jest demokratyzacja dostępu do technologii pozwalającej na przetwarzanie dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym i umożliwienie także mniejszym osiąganie dodatkowych, wynikających z wykorzystania i przetwarzania danych korzyści biznesowych. Chcemy, by skomplikowane stało się intuicyjne i by w konsekwencji przekonywać firmy do przemyślenia istniejących możliwości, bez obciążenia ich pytaniem: Jak to zrobić? – dodaje Michał Czapracki.

Scramjet ma 1,5 mln euro od inwestorów i startuje z platformą

REKLAMA

Scramjet Cloud Platform została uruchomiona kwartał temu i - wśród tysiąca użytkowników - ma już pierwszych płacących klientów. Klienci polskiego startupu zwykle zajmują się e-commerce lub rozwijają oprogramowanie biznesowe. Wielu z nich to to również firmy produkcyjne lub te specjalizujące się w renderingu wideo. Scramjet widzi zastosowanie swojej technologii również w trenowaniu LLM (Large Language Models), takich jak ChatGPT, LLama czy Alpaca.

Główny kierunek rozwoju LLM to dostarczanie danych do uczenia, a nie zwiększanie ilości parametrów. Przeprowadziliśmy PoC w tym zakresie i wiemy, że nasza technologia jest w chwili obecnej niedościgniona w zakresie pozyskiwania danych z prywatnych zbiorów - mówi Alicja Grużdź, specjalistki z zakresu tworzenia LLM i CTO firmy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA