Nissan tnie produkcję najpopularniejszego modelu w USA. Zamieszanie przez cła Trumpa
Nissan planuje ograniczyć produkcję modelu Rogue, swojego najlepiej sprzedającego się SUV-a w Stanach Zjednoczonych. Decyzja jest bezpośrednią odpowiedzią na nowe amerykańskie cła importowe wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa. Japoński producent samochodów musi zmodyfikować swoje plany w obliczu nowych realiów handlowych.

Według Reutersa Nissan zamierza zmniejszyć produkcję Rogue'a o 13 tys. pojazdów w fabryce w Kyushu w południowo-zachodniej Japonii. Odpowiada to 1/5 sprzedaży tego modelu w Stanach Zjednoczonych w pierwszym kwartale tego roku.
Pracownicy największej fabryki Nissana w Kyushu będą pracować mniej godzin, a produkcja zostanie całkowicie wstrzymana w niektóre dni. Mimo to zakład nadal będzie działał w systemie dwuzmianowym. Firma planuje ponownie ocenić sytuację produkcyjną w późniejszym terminie w zależności od zmian w polityce celnej Trumpa.
Nasze podejście będzie przemyślane i rozważne, biorące pod uwagę natychmiastowe, jak i długoterminowe skutki (nowych ceł - przyp. red.) - czytamy w oświadczeniu koncernu.
Cięcia obejmą okres od maja do lipca bieżącego roku. W tym czasie Nissan planuje zidentyfikować optymalne rozwiązania pod względem efektywności swoich operacji. Firma zobowiązała się do dostosowania do zmian rynkowych i wymagań jeśli chodzi o zieloną gospodarkę.
Rogue był najlepiej sprzedającym się modelem Nissana w USA
W ubiegłym roku właśnie ten model odpowiadał za 25 proc. sprzedaży Nissana w USA. Przełożyło się to na 246 tys. sztuk. Nissan produkuje ten model również w fabryce w Smyrna w stanie Tennessee. Jednak producent odwołał zaplanowane wcześniej cięcia. Firma utrzyma dwie zmiany dla modelu Rogue, zamiast redukcji do jednej, która była zaplanowana na kwiecień.
Wcześniej Nissan planował zmniejszyć globalną zdolność produkcyjną o 20 proc. w ramach planu naprawczego. W zakończonym niedawno roku finansowym Nissan trzykrotnie obniżał swoje prognozy zysków. Nowy dyrektor generalny Ivan Espinosa przypisuje trudną pozycję starzejącej się gamie produktów i braku modeli hybrydowych.
Czytaj więcej o motoryzacji:
Trump rozważa modyfikację ceł na samochody
25-proc. cła na samochody produkowane za granicą wywróciły do góry nogami globalny łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej. Nissan jest bardziej narażony na skutki nowych ceł niż niektórzy konkurenci - Stany Zjednoczone są jego głównym rynkiem, gdzie sprzedaje auta wyprodukowane w Japonii lub Meksyku.
Inni producenci samochodów również starają się dostosować do nowych ceł. Stellantis, właściciel marki Chrysler, ogłosił wstrzymanie produkcji w jednym zakładzie w Meksyku i jednym w Kanadzie, co wpłynęło na pięć powiązanych obiektów w USA i doprowadziło do tymczasowych zwolnień 900 amerykańskich pracowników. Z kolei Honda planuje produkować swoją nową generację hybrydowego modelu Civic w amerykańskim stanie Indiana, zamiast w Meksyku, aby uniknąć potencjalnych ceł.
Gdzie szukać leasingu samochodu?
Poniżej przedstawiamy Ranking dotyczący 4 009 Specjalistów od Leasingu Samochodów najlepszych w 2025 roku w poszczególnych województwach:
- mazowieckie (628 firm) »
- dolnośląskie (346 firm)»
- wielkopolskie (329 firm)»
- małopolskie (327 firm)»
- pomorskie (262 firm)»
- łódzkie (221 firm)»
- śląskie (435 firm) »
- zachodniopom. (151 firm)»
- kujawsko-pom. (184 firm)»
- podkarpackie (149 firm)»
- lubelskie (173 firm)»
- warmińsko-maz. (175 firm)»
- lubuskie (122 firm)»
- świętokrzyskie (96 firm)»
- podlaskie (82 firm)»
Donald Trump rozważa jednak opóźnienie ceł, aby dać producentom nieco więcej czasu na dostosowanie się do nowych warunków prowadzenia biznesu.