REKLAMA

Zamykają fabryki samochodów w Niemczech. Chcą je przejąć Chińczycy

Wysokie koszty produkcji w Niemczech i trudna sytuacja rynkowa sprawiają, że tamtejsi producenci podejmują bardzo niepopularne decyzje o zamykaniu rodzimych fabryk. W zupełnie innej sytuacji są chińscy producenci samochodów, którzy chcą podbić europejski rynek, ale potrzebują do tego fabryk położonych w Unii Europejskiej. To sposób na uniknięcie ceł zaporowych na samochody produkowane w Chinach, które są dotowane przez rząd w Pekinie.

Zamykają fabryki samochodów w Niemczech. Chcą je przejąć Chińczycy
REKLAMA

O zainteresowaniu chińskich producentów samochodów niemieckimi fabrykami samochodów pisze Reuters. Agencja wskazuje, że Chińczycy od dłuższego czasu inwestują w niemiecki przemysł, ale do tej pory nie podjęli ryzyka inwestycji w niemiecki przemysł samochodowy. To się jednak może wkrótce zmienić.

REKLAMA

Zaporowe cła na chińskie auta

Reuters pisze, że chińscy producenci samochodów, którzy są zainteresowani rozwijaniem produkcji w Europie, uważnie przyglądają się losom niemieckich fabryk, które mają zostać zamknięte. Ich szczególną uwagę przyciągają zakłady Volkswagena, w których produkcja ma zostać wygaszona ze względu na wysokie koszty działalności.

Inwestycja w niemieckie fabryki umożliwi Chińczykom uzyskanie większego wpływu na kluczowy sektor niemieckiego przemysłu. Produkcja samochodów elektrycznych na miejscu pozwoliłaby uniknąć ceł na import z Chin i wzmocniłaby konkurencyjność chińskich producentów na europejskim rynku. Jednak taki krok mógłby spotkać się z oporem ze strony niemieckich związków zawodowych, które są zaangażowane w zarządzanie przedsiębiorstwami.

Czytaj więcej o Chinach:

Przypomnijmy, że Volkswagen rozważa sprzedaż fabryk w Dreźnie i Osnabrück. Gigant chce w ten sposób ograniczyć koszty, ale decyzje te spotykają się z oporem ze strony pracowników i związków. Chińskie firmy, takie jak BYD czy Chery, już szukają lokalizacji w Europie, preferując dotychczas kraje o niższych kosztach pracy, jak Węgry czy Turcja.

REKLAMA

Chińskie auta w Europie

Inwestycje w Niemczech mogą jednak stać się kolejnym krokiem, zależnym od relacji między obiema gospodarkami, które uległy ochłodzeniu po zmianie polityki Berlina wobec Pekinu.

Chińscy producenci samochodów dynamicznie wchodzą na rynek europejski, w tym polski, oferując przystępne cenowo pojazdy elektryczne i spalinowe. Marki takie jak MG, BYD czy Omoda zyskują popularność dzięki atrakcyjnym cenom. W Polsce szczególnie wyróżnia się MG, które w 2024 roku sprzedało ponad 6,7 tys. pojazdów, oraz BYD, wprowadzające nowe modele elektryczne. Ich oferta przyciąga coraz więcej klientów, którzy szukają tańszej alternatywy dla tradycyjnych europejskich marek.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-09-09T15:47:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-09T14:04:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-09T12:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-09T09:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T18:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T17:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T15:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T11:54:07+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T11:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T10:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T07:38:35+02:00
Aktualizacja: 2025-09-08T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T20:38:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T19:10:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T18:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T17:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T13:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T07:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-07T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-06T22:13:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA