REKLAMA

Zamykają fabryki samochodów w Niemczech. Chcą je przejąć Chińczycy

Wysokie koszty produkcji w Niemczech i trudna sytuacja rynkowa sprawiają, że tamtejsi producenci podejmują bardzo niepopularne decyzje o zamykaniu rodzimych fabryk. W zupełnie innej sytuacji są chińscy producenci samochodów, którzy chcą podbić europejski rynek, ale potrzebują do tego fabryk położonych w Unii Europejskiej. To sposób na uniknięcie ceł zaporowych na samochody produkowane w Chinach, które są dotowane przez rząd w Pekinie.

Zamykają fabryki samochodów w Niemczech. Chcą je przejąć Chińczycy
REKLAMA

O zainteresowaniu chińskich producentów samochodów niemieckimi fabrykami samochodów pisze Reuters. Agencja wskazuje, że Chińczycy od dłuższego czasu inwestują w niemiecki przemysł, ale do tej pory nie podjęli ryzyka inwestycji w niemiecki przemysł samochodowy. To się jednak może wkrótce zmienić.

REKLAMA

Zaporowe cła na chińskie auta

Reuters pisze, że chińscy producenci samochodów, którzy są zainteresowani rozwijaniem produkcji w Europie, uważnie przyglądają się losom niemieckich fabryk, które mają zostać zamknięte. Ich szczególną uwagę przyciągają zakłady Volkswagena, w których produkcja ma zostać wygaszona ze względu na wysokie koszty działalności.

Inwestycja w niemieckie fabryki umożliwi Chińczykom uzyskanie większego wpływu na kluczowy sektor niemieckiego przemysłu. Produkcja samochodów elektrycznych na miejscu pozwoliłaby uniknąć ceł na import z Chin i wzmocniłaby konkurencyjność chińskich producentów na europejskim rynku. Jednak taki krok mógłby spotkać się z oporem ze strony niemieckich związków zawodowych, które są zaangażowane w zarządzanie przedsiębiorstwami.

Czytaj więcej o Chinach:

Przypomnijmy, że Volkswagen rozważa sprzedaż fabryk w Dreźnie i Osnabrück. Gigant chce w ten sposób ograniczyć koszty, ale decyzje te spotykają się z oporem ze strony pracowników i związków. Chińskie firmy, takie jak BYD czy Chery, już szukają lokalizacji w Europie, preferując dotychczas kraje o niższych kosztach pracy, jak Węgry czy Turcja.

Chińskie auta w Europie

REKLAMA

Inwestycje w Niemczech mogą jednak stać się kolejnym krokiem, zależnym od relacji między obiema gospodarkami, które uległy ochłodzeniu po zmianie polityki Berlina wobec Pekinu.

Chińscy producenci samochodów dynamicznie wchodzą na rynek europejski, w tym polski, oferując przystępne cenowo pojazdy elektryczne i spalinowe. Marki takie jak MG, BYD czy Omoda zyskują popularność dzięki atrakcyjnym cenom. W Polsce szczególnie wyróżnia się MG, które w 2024 roku sprzedało ponad 6,7 tys. pojazdów, oraz BYD, wprowadzające nowe modele elektryczne. Ich oferta przyciąga coraz więcej klientów, którzy szukają tańszej alternatywy dla tradycyjnych europejskich marek.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA