REKLAMA
  1. bizblog
  2. Podróże

Na taśmie nie było twojego bagażu? Zobacz, gdzie szukać zguby na lotnisku

Zagubiony bagaż podczas podróży samolotem to częsta sytuacja. I choć towarzyszy jej ogromny stres, warto zachować spokój - zdecydowana większość walizek wraca do swoich właścicieli. Jak postępować, gdy na taśmie w hali przylotów nie znajdziemy naszego bagażu?

31.05.2024
8:22
Na taśmie nie było twojego bagażu? Zobacz, gdzie szukać zguby na lotnisku
REKLAMA

Zgubiony bagaż – schemat postępowania

REKLAMA

Sytuacja, w której nasza walizka nie pojawia się na taśmie w hali przylotów, zawsze wywołuje stres. Warto jednak odstawić na bok negatywne emocje i postępować zgodnie z procedurami. W pierwszej kolejności kierujemy się do Biura Bagażu Zagubionego (Lost&Found). Obsługa będzie wymagała przedstawienia następujących dokumentów:

  • dowodu osobistego albo paszportu,
  • dowodu nadania bagażu,
  • karty pokładowej.

Dodatkowo możemy zostać poproszeni o opisanie wyglądu walizki, a zwłaszcza podania charakterystycznych szczegółów. Tego typu informacje ułatwią jej identyfikację. Po zebraniu danych pracownik lotniska powinien sporządzić Protokół Nieprawidłowości Bagażowej. Jest to dokument, który pozwoli nam w późniejszym czasie uzyskać odszkodowanie za szkodę. Na tym etapie nie pozostaje nic innego, jak czekać – obsługa będzie próbowała zlokalizować bagaż bądź ustalić, co się z nim stało.

Niektóre linie lotnicze oferują też zestaw ratunkowy, w którym znajdują się podstawowe akcesoria – bielizna, kosmetyki, przybory toaletowe. Pasażerowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości około 100 dol., za które będzie mógł kupić najpotrzebniejsze rzeczy.

Jeśli walizka nie zostanie odnaleziona na lotnisku, a w późniejszym terminie, przewoźnik odeśle ją na wskazany przez pasażera adres.

Postępowanie w przypadku zgubionego bagażu wygląda tak samo, bez względu na to, czy podróżujemy samodzielnie, czy z biurem podróży. W drugim przypadku możemy jednak liczyć na pomoc rezydenta, który razem z nami załatwi formalności.

Jak zgłosić reklamację?

Turysta, którego walizka została zgubiona już po jej nadaniu, ma prawo do odszkodowania. W tym celu musi w ciągu 21 dni złożyć reklamację. Może to zrobić przez internet, za pomocą dostępnego na stronie przewoźnika formularza, albo listownie. Potrzebne będą następujące dokumenty:

  • kopia Protokołu Nieprawidłowości Bagażowej,
  • kopia potwierdzenia nadania bagażu,
  • kopie paragonów za rzeczy, które znajdowały się w walizce (o ile jesteśmy w ich posiadaniu).

Dokumentacja potwierdzająca koszt zakupu rzeczy znajdujących się w walizce (oraz samej walizki) będzie potrzebna celem ustalenia wysokości odszkodowania. Większość nie dysponuje jednak stosownymi potwierdzeniami, dlatego ich załączanie jest fakultatywne.

Więcej informacji dla turystów przeczytasz na Bizblog.pl:

Ile wynosi odszkodowanie za zgubiony bagaż?

Kwestię odszkodowania za zagubiony bagaż reguluje Konwencja Montrealska. Zgodnie z jej zapisami maksymalna wysokość rekompensaty to 1 288 SDR, czyli około 7 200 zł. Niemniej jednak ostateczna kwota zależy od wartości bagażu.

Jeśli pasażer nie przedstawi dokumentacji w postaci paragonów lub faktur, linie lotnicze najczęściej ustalają wysokość odszkodowania na poziomie 22 SDR za każdy kilogram. Jeśli walizka waży blisko 20 kg, to odszkodowanie będzie wynosić około 2 400 zł.

Co zrobić, gdy bagaż dotrze z opóźnieniem?

Zdecydowana większość walizek zgubionych odnajduje się po pewnym, stosunkowo krótkim, czasie. Niemniej jednak pasażer musi we własnym zakresie zakupić niezbędne akcesoria, takie jak kosmetyki, przybory higieniczne czy ubrania.

Warto zbierać paragony, gdyż będą one potrzebne do ustalenia wysokości odszkodowania.

Jak zminimalizować straty?

REKLAMA

Odpowiedzialność za bagaż nadany ponosi przewoźnik, dlatego turysta niewiele może zrobić, aby nie spotkał go problem zgubionego bagażu. Warto jednak zainwestować w charakterystyczną walizkę, którą łatwo będzie zidentyfikować. Jeśli posiadamy taką, która nie wyróżnia się na tle innych, przewiążmy ją na przykład kolorową wstążką albo podpiszmy. Najpotrzebniejsze rzeczy, takie jak na przykład leki, powinniśmy spakować do bagażu podręcznego. Dobrym rozwiązaniem są walizki kabinowe, które pomieszczą sporo akcesoriów.

Jeśli wybieramy się na wakacje z rodziną, zadbajmy o odpowiednie rozmieszczenie rzeczy w walizkach. Jeśli nadajemy jednocześnie dwie lub trzy, ryzyko zagubienia wszystkich jest minimalne.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA