Auchan już nie jest najtańszy w Polsce, za to Lidl najbardziej podniósł ceny. Moment wykorzystała Biedronka, która rok do roku wprowadziła najmocniejsze obniżki i zgarnęła w marcu tytuł najtańszej sieci w Polsce. Ciekawe tylko, czy Biedronka ma przestrzeń do kolejnych cięć cen, by utrzymać się na pierwszym miejscu dłużej. Ranking ASM Force Agency pokazuje, że Auchan przytrafiają się jedno- czy dwumiesięczne przerwy w liderowaniu, ale potem Francuzi znów wracają na pierwsze miejsce.
Biedronka w ubiegłym miesiącu pokazała konkurencji, że nie rzuca słów na wiatr, a w wojnie dyskontów – ku uciesze klientów – nie zamierza brać jeńców. W najnowszym rankingu ASM Sales Force Agency najtańsze zakupy można było zrobić właśnie w sieci z owadem w logo. Cena: 229,03 zł, o 11,15 zł (5,11 proc.) drożej niż miesiąc temu.
Zepchnięty z fotela lidera Auchan okazał się droższy od Biedronki o 8,76 zł. Trzeci Lidl musi bardziej się postarać, jeśli wciąż chce porównywać się do Biedronki, bo w marcu stracił do nowego lidera 52,46 zł, co oznacza, że był droższy o prawie 23 proc. Dla porównania w Netto, najdroższej sieci w zestawieniu ASM Sales Force Agency, za ten sam zestaw produktów trzeba było zapłacić 331,07. Najwięcej za koszyk zakupowy w marcu 2024 r. trzeba było zapłacić w Netto – 331,07 zł, o 44,6 proc. więcej niż w pierwszej Biedronce.
Miesiąc wcześniej w najtańszym Auchan za ten sam koszyk produktów płaciliśmy 217,88 zł, druga Biedronka traciła wówczas do lidera zaledwie 11,61 zł, a trzeci Lidl 13,15. Jak widać w marcu różnice są już zdecydowanie wyraźniejsze.
Lidl najbardziej podniósł ceny
Biedronka idealnie wyczuła moment, bo jak wykazał raport ASM Sales Force Agency, jej największy rywal Lidl akurat i w skali roku, i miesiąc od miesiąca zafundował klientom największe podwyżki ze wszystkich sieci objętych badaniem. W porównaniu z lutym w ceny w niemieckiej sieci wzrosły o 21,84 proc., a rok do roku o 10,7 proc.
Liderem obniżek miesiąc do miesiąca okazał się Kaufland (4,91 proc.), ale już rok do roku błysnęła Biedronka, która obniżyła ceny o 18,08 proc. Dla porównania – Selgros Cash & Carry ściął ceny o 4,49 proc., Kaufland o 1,8 proc., a Polomarket o 0,09 proc.. Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 0,41 proc. z 291,67 zł w marcu 2023 r. do 292,87 zł w marcu 2024 r.
W marcu najwięcej produktów w najniższych cenach oferował Auchan (22) i Biedronka (9). Aldi i Selgros Cash & Carry miały w ofercie dwa takie produkty, Dino, Intermarchė, Lidl, Makro Cash & Carry, Netto i POLOmarket po jednym.
Więcej wiadomości o zakupach Bizblog.pl
Najwięcej najdroższych badanych produktów można było znaleźć w sieci Intermarché – 20, w Netto – 15, w Aldim – 4, w E.Leclerc i POLOmarkecie – 3, w Dino, Makro Cash & Carry i Selgros Cash & Carry – 2, w Kauflandzie, Lidlu i Carrefourze – 1.
Idzie Euro będą promocje
Średnia cena koszyka zakupowego wzrosła w marcu o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym. Dodatkowo w sześciu sieciach średnie ceny koszyków były wyższe niż 300 zł – wylicza ASM Sales Force Agency. Wybierając ze sklepów uczestniczących w badaniu tylko produkty w najniższych cenach, moglibyśmy zapłacić 204,35 zł – o 8,73 zł niż w lutym. Koszyk produktów o najwyższych cenach był wart 366,25 zł – o 7,02 zł niż w lutym.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł i była o 1,71 zł niższa niż w lutym. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to koszt koszyka minimalnego w marcu 2024 r. był niższy o 8,22 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk złożony wyłącznie z najdroższych produktów dostępnych w monitorowanych sieciach był droższy o 2,49 proc. niż w 2023 r. Przypomnijmy, że w marcu inflacja wyniosła 2 proc.
Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, zauważa, że po przywróceniu 5 proc. stawki VAT na żywność część sieci wzięła podwyżki wyznaczonych produktów na siebie.
Obecnie obserwujemy niższą aktywność działań sieci handlowych, choć w naszym zestawieniu po raz pierwszy od wielu miesięcy doszło do zmiany na pozycji lidera najniższych cen. Nie mam wątpliwości, że pozostali uczestnicy badania podejmą rękawicę i jeszcze nie raz będziemy świadkami zaciętej walki o uwagę klientów – uważa ekspert.
Jak zaznacza – w związku ze zbliżającymi się Euro 2024 w Niemczech, spodziewa się wysypu promocji budowanych na emocjach kibiców piłki nożnej.
Napoje w górę, produkty tłuszczowe w dół
Z raportu ASM Sales Force Agency Zestawienie wynika, na dziesięć kategorii, na które podzielono 40 produktów wchodzących w skład badanego koszyka zakupowego, podrożało sześć:
- chemia domowa i kosmetyki
- dodatki (+0,35 proc.)
- napoje (+14,09)
- słodycze (+4,03)
- produkty sypkie (+12,75 proc.)
- używki i piwo (+3,65 proc.)
Potaniały:
- produkty tłuszczowe (-27,70 proc.)
- mrożonki (-8,54 proc.)
- mięso, wędliny i ryby (-6,38 proc.)
- nabiał (-6,29 proc.)