REKLAMA

Lidl i Biedronka ostro wzięły się za łby. Klienci będą zachwyceni, Auchan niekoniecznie

Żywność w największych sieciach sprzedawana jest drożej niż przed rokiem, ale ceny nie rosną tak szybko jak w poprzednich miesiącach. Z badania Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 0,77 proc. w porównaniu ze styczniem i tylko 0,62 proc. w rok do roku. Znamy już też wyniki najnowszego rankingu najtańszych sieci handlowych.

kontrola paragonów skarbówka
REKLAMA

Najtańsze zakupy 40 wybranych przez ASM produktów można było zrobić w Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł w lutym 217,88 zł i był o 4,75 zł (2,23 proc.) większy niż w styczniu. Kolejność na podium była taka sama jak przed miesiącem. Francuska sieć kolejny miesiąc z rzędu utrzymała się na pierwszym miejscu, druga była Biedronka, a trzeci Lidl.

REKLAMA
Ranking najtańszych sieci handlowych. Źródło: Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency

Biedronka w lutym była droższa do Auchan o 11,61 zł. Lidl też nie odpuszcza – do lidera stracił w lutym 13,15 zł, a do wice zaledwie 1,54 zł. Wojna dyskontów powoduje, że trwa zażarta walka o drugie miejsce w rankingu (obie sieci powoływały się na jego wyniki). Dla klientów to dobra wiadomość – będzie taniej. Zła dla Auchan, bo może się okazać, że jeśli oba dyskonty sobie nie odpuszczą, to wkrótce może nie być w stanie dotrzymać im kroku. A przypomnijmy, że przed nami jeden z najgorętszych okresów w detalu – czyli Wielkanoc, do czego za chwilę jeszcze wrócę.

Najdroższą siecią w lutym, tak jak przed miesiącem, było Netto z koszykiem wycenionym przez ASM Sales Force Agency na 337,12 zł, o 13,15 zł więcej niż w styczniu.

Która sieć handlowa podniosła najbardziej ceny?

Kaufland, który kilka miesięcy temu z powodzeniem bił się o podium, kolejny miesiąc z rzędu zafundował klientom największe podwyżki wśród badanych sieci, podnosząc ceny o 6,23 proc. w porównaniu ze styczniem 2024 r. Największe obniżki w tym czasie wprowadził Selgros Cash & Carry – o 6,11 proc. Wzrost cen miesiąc do miesiąca odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Więcej wiadomości o zakupach

W porównaniu z lutym ubiegłego roku ceny podniosło 9 na 13 monitorowanych sieci. I w takim ujęciu liderem podwyżek okazało się również Netto, które sprzedaje te same towary o 14,58 proc. (42,90 zł) drożej niż przed rokiem. Jeśli chodzi o obniżki cen rok do roku, to nie trudno się domyślić, kto przewodzi stawce. Największe przeceny zarządziła Biedronka – aż o 21,39 proc. Auchan obniżył ceny o 10,68 proc. rdr, a Lidl o 6,96 proc.

Kto podniósł, kto obniżył ceny (rdr). Źródło Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency

Prawdopodobnie dlatego średnia wartość koszyka zakupowego, biorąc pod uwagę wszystkie sieci, poszła w górę w ciągu roku o zaledwie 0,62 proc. (2,21 zł) z 285,46 zł do 287,22 zł.

Przed nami Wielkanoc i świąteczne promocje

Gdyby pojawił się klient, który zadałby sobie trud, wybierając najtańsze produkty dostępne w sklepach analizowanych przez ASM (koszyk minimalny), to zapłaciłby 195,62 zł – o 14,75 zł więcej niż w styczniu. Z kolei wybierając tylko najdroższe produkty musiałby wyłożyć 359,23 zł – o 9,88 zł mniej niż w styczniu 2024 r. Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła 163,61 zł i była o 24,63 zł niższa niż w styczniu. Rok do roku cena za koszyk minimalny była w lutym 2024 r. niższa
o 11,28 proc. niż przed rokiem, koszyka maksymalnego wyższa o 3,09 proc.

Te dane pokazują, jak buzuje w detalu, a w marcu może być jeszcze ciekawiej. Przed nami – jak przypomina Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency, jeden z najciekawszych w roku okresów w handlu.

Zbliżająca się Wielkanoc to dla wielu klientów czas wzmożonych przygotowań i planowania większych zakupów spożywczych. Panująca drożyzna sprawiła, że kupujący będą poszukiwać produktów w najlepszych cenach. Dla sieci handlowych to czas, w którym jeszcze intensywniej skupią się na zawalczeniu o uwagę i portfele klientów – uważa ekspert.

Jego zdaniem powinniśmy się spodziewać wysypu promocji i akcji związanych właśnie ze zbliżającymi się świętami.

Przed nami wiosna, a wraz z nią pojawi się wiele produktów sezonowych, głównie warzyw i owoców. Klienci będą więc mogli liczyć na coraz atrakcyjniejszą ofertę w ich ulubionych sklepach i dyskontach spożywczych – zapowiada Zbigniew Sierocki.

Biedronka ma najwięcej najtańszych produktów

W lutym najwięcej produktów z najniższych cenach oferowała Biedronka – 23. Drugi w tym ujęciu Auchan miał ich 16, a Intermarchė, Lidl i Netto po jednym. Najwięcej najdroższych badanych produktów (19) sprzedawało Netto, drugi był E.Leclerc (8), trzecie ex aequo Intermarchė i POLOmarket (4).

Najwięcej towarów w najniższych cenach oferowała Biedronka. Źródło: Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach, płacąc 272,01 zł. Dla porównania w sklepach e-grocery trzeba było wydać 353,18 zł.

REKLAMA

ASM podaje, że rok do roku podrożało 6 na 10 analizowanych kategorii: produkty sypkie (17,12 proc.), napoje (16,55 proc.), słodycze (5,62 proc.), dodatki (4,10 proc.), a także chemia domowa i kosmetyki oraz używki i piwo. Najbardziej w tym czasie potaniały produkty tłuszczowe (30,32 proc.), nabiał (8,48 proc.), mięso, wędliny i ryby (7,33 proc.) oraz mrożonki (6,16 proc.).

W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii używki i piwo (w lutym 2024 r. drożej o 0,59 proc.) – czytamy w komentarzu do wyników badania ASM Sales Force Agency.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA