REKLAMA

Crowdfunding. Jak zyskać fundusze na rozwój biznesu

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, w dobie globalizacji zdobywa coraz większą popularność. Jest to jeden ze sposobów pozyskania funduszy na rozwój firmy, oparty na kapitale pożyczkowym, rzadziej właścicielskim. Kto może z niego skorzystać i czy w ogóle warto?

Crowdfunding. Jak zyskać fundusze na rozwój biznesu
REKLAMA

Czym jest crowdfunding?

REKLAMA

Crowdfunding tłumaczymy z angielskiego jako finansowanie społecznościowe, ponieważ jest to model, w którym kapitał pozyskuje się od większej liczby osób lub instytucji. Crowdfunding wykorzystuje przede wszystkim sieć internetową, a jego głównym celem jest zebranie środków pieniężnych na rozwój firmy. Każdy fundator może też wesprzeć przedsiębiorcę pomysłem, know-how czy jakąś biznesową inicjatywą. Na całym świecie działa ponad 600 portali crowdfundingowych, jednak w Polsce ten model finansowania wciąż jest w fazie rozwoju.

Cechy crowdfundingu

Finansowanie społecznościowe znacznie różni się od innych sposobów pozyskiwania kapitału. Inicjatorem jest przedsiębiorca, który przedstawia konkretny plan lub projekt rozwoju firmy. Sfinansować go może każdy – zarówno osoba fizyczna, jak i prawna. Crowdfunding charakteryzuje się:

  • szeroką dostępnością – każdy zainteresowany może wesprzeć projekt, każdy ma też możliwość przedstawienia pomysłu, który chce sfinansować,
  • oferowaniem świadczeń zwrotnych – finansujący mogą uzyskać różnego typu produkty lub świadczenia, takie jak udział w eventach zamkniętych, pierwszeństwo zakupu czy nawet udziały w firmie,
  • przekazywaniem środków na podstawie konkretnej umowy – darowizny, pożyczki czy innej, uregulowanej w Kodeksie cywilnym.

Crowdfunding a regulacje prawne

Dotychczas żadne państwo, w tym Polska, nie podjęło próby ujednolicenia prawnego zjawiska, jakim jest crowdfunding. Uregulowania z jednej strony są potrzebne, z drugiej strony ten model finansowania rozwija się tak dynamicznie, że trudno opracować stosowne rozwiązania. Niektórzy prawnicy uważają nawet, że wystarczające są regulacje przyjęte w Kodeksie cywilnym. Podstawą przekazania pieniędzy jest umowa pożyczki, darowizny, sprzedaży, nabycia udziałów. Przedsiębiorcy muszą pamiętać o obowiązku odprowadzenia podatku zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Więcej o crowdfundingu przeczytasz na Bizblog.pl:

Wady i zalety crowdfundingu

Podstawową zaletą crowfundingu jest możliwość pozyskania finansowania bez konieczności wykazywania zdolności kredytowej. Kluczowy jest natomiast projekt, od którego jakości zależy chęć uczestników do udzielenia wsparcia. Crowdfunding pozwala finansującym uzyskać różnego rodzaju benefity, niekoniecznie w formie pieniężnej. Ten model ma jednak pewne wady, a najpoważniejszą jest niepewność co do powodzenia finansowanego przedsięwzięcia. Finalnie może okazać się, że podmiot stał się niewypłacalny, nie będąc w stanie na przykład terminowo spłacać pożyczki. Fakt, iż crowdfunding adresowany jest do szerokiego grona zainteresowanych, można rozpatrywać zarówno w kategorii wad, jak i zalet. Z jednej strony każdy ma możliwość pozyskania funduszy, z drugiej strony znalezienie wartościowego projektu w gąszczu informacji może być trudne. Ponadto projekt najczęściej nie ma ochrony prawnej, co generuje ryzyko wykorzystania w całości bądź w części go bez naszej wiedzy.

Jak skorzystać z crowdfundingu?

Jeśli tradycyjne metody finansowania przedsięwzięcia są dla ciebie niewystarczające, możesz sięgnąć po crowdfunding. Nie obowiązują tutaj żadne bariery, jednak pozyskanie inwestorów może przysporzyć pewnych trudności. Kluczem do sukcesu jest opracowanie ciekawego, przykuwającego uwagę projektu. Może on mieć formę pisemną, ale autorzy coraz częściej korzystają też z innych form, takich jak grafika czy film. W projekcie należy przedstawić:

REKLAMA
  • cel przedsięwzięcia,
  • prognozowany budżet,
  • sposób realizacji poszczególnych działań,
  • osoby odpowiedzialne za zakończenie projektu,
  • proponowane świadczenia zwrotne.

Im bardziej merytoryczny, profesjonalny projekt, tym większa szansa na pozyskanie finansowania. Konkurencja na rynku jest duża, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, aby się wyróżnić.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA