Zrzutka ma już dekadę na karku i niedawno świętowała miliard złotych wpłat. Teraz jednak firma otwiera zupełnie nowy rozdział - zaczyna międzynarodową ekspansję pod marką 4fund.com
Zrzutka.pl to jeden z liderów polskiego rynku crowdfundingowego, który w 2022 r. pobił rekord wpływów. Zebrano 1,1 mld zł. Złożyły się na to m.in. wojna na Ukrainie i chęć niesienia pomocy osobom szukającym schronienia w naszym kraju.
Co trzecia złotówka została przekazana na zrzutka.pl - mówi Martyna Łazarska, członek zarządu zrzutka.pl (na zdjęciu poniżej).
W 2022 r. przez portal przepłynęło ponad 305 mln zł, co oznacza wzrost o 27,2 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Rok 2023 to już jednak inna historia. Społeczeństwa ubożeją wobec spowolnienia ekonomicznego w gospodarce oraz wysokiej inflacji, co ogranicza możliwości pomagania.
Spodziewamy się, że polski rynek zmniejszy się o około 10 proc., do poziomu 1 miliarda zł lub nawet spadnie poniżej tej wartości. Niemniej, w dalszym ciągu odnotowujemy wzrost liczby zbiórek i aktywnych użytkowników, co przekłada się na wzrost całkowitej kwoty zebranych środków - dodaje Łazarska.
Światowy rynek crowdfundingu rośnie jednak w tempie 16 proc.. I właśnie z tego skorzystać będzie chciała zrzutka.pl
4fund.com - zagraniczna wersja platformy już działa w UE
Internauci mogą tworzyć i wspierać zbiórki za darmo i bez prowizji.
Najbardziej znani gracze z sektora pobierają wysokie prowizje (zwykle od 5 proc. do 15 proc.), a dodatkowo organizator zbiórki może czekać nawet ponad 14 dni na wypłatę zebranych środków. Zadziwiające, ale ma to proste wyjaśnienie, wszystkie te portale, o ile nam wiadomo, nie posiadają licencji instytucji płatniczej i do zarządzania wszystkimi kwestiami finansowymi oraz KYC/AML korzystają ze wsparcia zewnętrznych dostawców usług płatniczych lub instytucji finansowych – mówi Krzysztof Ilnicki, CTO i wiceprezes zrzutka.pl.
Zrzutka.pl posiada zaś status PSP tj. instytucji płatniczej, co pozwala oczekiwać, że cały proces będzie trwał zdecydowanie krócej, a wypłaty będą natychmiastowe.
4fund.com zaczyna od Irlandii i Niemiec
Wybór Irlandii jako kraju, na którym zrzutka.pl chce skupić się w pierwszej kolejności, nie jest przypadkowy. Właśnie stamtąd pochodzi wielu zagranicznych wspierających na polskiej wersji portalu. Duży odsetek imigrantów z Polski może pozwolić w przyszłości na organiczny wzrost portalu, choć ważne są również waluta czy język.
Irlandczycy są narodem o wielkim sercu - słyną bowiem ze swojej dobroduszności. Niemcy również są jednym z dominujących narodów wśród wpłacających, w dodatku ze strefy euro. Są krajem bezpośrednio z nami graniczącym, wobec czego nierzadko problemy Polaków są im bliskie, zwłaszcza z uwagi na fakt posiadania ogromnej Polonii. Ponadto, język niemiecki jest dobrym oknem na pozostałe niemieckojęzyczne kraje - wyjaśnia Łazarska.
Platforma będzie kładła największy nacisk na pozyskiwanie organizatorów i późniejsze promowanie ich akcji. Nie będzie się koncentrowała na konkretnych branżach, a raczej dostosowywała do potrzeb użytkowników.
Będziemy monitorować trendy, aby dostarczać narzędzie, które efektywnie wspiera różnorodne projekty i cele, niezależnie od branży czy dziedziny - podsumowuje Łazarska.