Marketing internetowy dla małych firm. Jak wypromować w sieci swój biznes?
Marketing internetowy to potężne narzędzie dla małych firm. Choć konkurują one z dużymi biznesami, które zajmują pierwsze strony w wyszukiwarkach, mają do dyspozycji jeszcze coś – media społecznościowe. To one pozwalają dziś dotrzeć szerokiego grona odbiorców. Dowiedz się, jak wypromować swoją firmę w social media oraz jak pozycjonować swoją stronę internetową.

Social media – co zrobić, by w nich zaistnieć?
Sama strona internetowa to za mało, aby trafić do szerokiego grona potencjalnych klientów. Bez mediów społecznościowych nie ma dziś skutecznej reklamy. Podstawowa zasada mówi, że w social mediach się jest, a nie bywa. Zatem, jeśli chcesz, by dostrzegli cię inni, musisz regularnie publikować materiały. Mogą być to rolki, krótkie posty czy swego rodzaju poradniki. Ważne, aby były atrakcyjne i przydatne z punktu widzenia odbiorcy.
Kluczowym elementem jest wchodzenie w interakcję z obserwatorami i komentującymi. Dzięki temu użytkownicy wiedzą, że za profilem marki kryje się człowiek, a nie bot. Ponadto odpowiadanie na pytania czy komentowanie uwag pozwala ci zrozumieć klienta, jego potrzeby i wymagania. Z drugiej strony, w ten sposób możesz też wyrazić swój punkt widzenia oraz wytłumaczyć pewne kwestie, na przykład natury technicznej.
Jak prowadzić firmę w mediach społecznościowych?
Przeciętny odbiorca treści skupia się tylko na tych, które przykują jego uwagę. Dlatego zadbaj o atrakcyjną grafikę i poruszaj tematy, które są interesujące dla odbiorcy. Twój profil nie może być wysypiskiem treści publikowanych tylko po to, aby coś się na nim działo.
Warto również skorzystać z reklam płatnych, dzięki którym docierasz do większego grona odbiorców. W ten sposób dowiedzą się o twojej firmie osoby, które poszukują podobnych produktów lub usług. A to zwiększa szansę pozyskania klienta.
Strona internetowa – uzupełnienie działalności w social media
Coraz więcej drobnych przedsiębiorców rezygnuje z zakładania strony internetowej. Uważają, że sama obecność w social media jest wystarczająca. Warto jednak pamiętać, że oba kanały mają inne cele, dlatego nie wykluczają się, a uzupełniają. Strona www jest źródłem informacji o firmie, jej usługach czy produktach. Natomiast social media to raczej kanały promocyjne.
Jak pozycjonować stronę internetową, aby internauci mogli cię odnaleźć? Zwróć uwagę na czynniki, które „lubi” Google oraz te, które zwalcza. Bardzo ważne są parametry techniczne, a więc prędkość ładowania czy zabezpieczenia.
Pod kątem pozycjonowania pamiętaj o:
- unikatowych treściach – opisach produktów, podstronach promujących usługi czy zakładkach informacyjnych, na przykład „kontakt”,
- unikatowej grafice – w miarę możliwości staraj się nie pobierać zdjęć z popularnych banków, a tworzyć własne grafiki,
- frazach kluczowych – używaj ich zarówno w treści, jak i w tytułach,
- linkowaniu wewnętrznym – poszczególne linki odsyłają do konkretnej podstrony.
Narzędzia SEO – darmowe i płatne
Stworzenie strony internetowej to dopiero połowa sukcesu. Najważniejsze jest ciągłe monitorowanie wyników, w czym pomogą ci narzędzia SEO. Niektóre dostępne są bezpłatnie, w tym:
- Google Analytics,
- Google Search Console,
- Google Keyword Planner,
- Google Trends,
- SEMrush.
Płatne programy oferują więcej funkcji i są nieco bardziej intuicyjne, jednak korzystanie z nich może okazać się obciążające dla budżetu początkującego przedsiębiorcy. Warto więc zacząć od darmowych narzędzi oferowanych przez Google, które pomogą ci zapoznać się z problematyką pozycjonowania.
Więcej poradników dla przedsiębiorców znajdziesz tu:
Reklama internetowa dla małych firm
Małe firmy powinny reklamować się w internecie, stawiając na pozycjonowanie globalne i lokalne oraz na media społecznościowe. Trzeba jednak pamiętać, że marketing to proces, a nie jednorazowa czynność. Nie wystarczy stworzyć strony internetowej, musisz ją ciągle udoskonalać i aktualizować. Dzięki temu stanie się nie tylko widoczna dla wyszukiwarki, ale też przyjazna użytkownikom. Podobnie funkcjonują media społecznościowe – nie wystarczy stworzyć profilu, on musi ciągle żyć, oferując atrakcyjne treści.