REKLAMA

JPK_CIT. Nowy obowiązek dla podatników

Od 1 stycznia 2025 roku podatnicy są zobowiązani składać JPK_CIT. Jest to ustrukturyzowany plik w formacie XML, który składa się z dwóch części – danych dotyczących ksiąg rachunkowych i danych dotyczących środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Początkowo nowym obowiązkiem obarczono największych podatników, jednak z czasem zacznie on dotyczyć także mniejszych podmiotów.

JPK_CIT. Nowy obowiązek dla podatników
REKLAMA

Czym jest JPK_CIT?

REKLAMA

JPK podatnicy kojarzą przede wszystkim z podatkiem VAT, jednak od 2025 objął on również podatek dochodowy od osób prawnych. JPK_CIT to plik w formacie XML składający się z dwóch części. Pierwsza dotyczy prowadzonych w formie elektronicznej ksiąg rachunkowych (JPK_KR_PD), druga natomiast ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (JPK_ST_KR). Ustawodawca nie zobowiązuje podatników do wysyłki pliku JPK już od stycznia 2025 roku – pierwsza tura będzie miała miejsce dopiero w 2026 roku. Niemniej jednak już teraz podatnicy będą musieli prowadzić księgi rachunkowe w formie elektronicznej, przy pomocy programów finansowo-księgowych dostosowanych do nowych wymagań.

Więcej informacji podatkowych znajdziesz na Bizblog.pl:

Kiedy wysłać plik JPK_CIT?

Jako pierwsze do przygotowania pliku JPK_CIT zostały zobowiązane podatkowe grupy kapitałowe oraz płatnicy podatku CIT, którzy w poprzednim roku podatkowym osiągnęli przychody na poziomie co najmniej 50 mln euro. Są to najwięksi gracze rynkowi, jednak nie tylko oni będą musieli w przyszłości przedkładać stosowne raporty. Od 1 stycznia 2026 roku obowiązek ten będzie dotyczył podatników PIT i CIT zobowiązanych do przekazywania plików JPK_VAT, a od 1 stycznia 2027 roku wszystkich pozostałych podatników.

Jak przygotować się do JPK_CIT?

Wprowadzone zmiany dotyczą w dużej mierze sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych. Obowiązek przygotowania się do nich spoczywa więc na producentach oprogramowań księgowo-finansowych, a także na samych księgowych. W kolejnych krokach warto:

  • zweryfikować plan kont,
  • zaktualizować sposób księgowania, tak aby był on zgodny z wymogami JPK_CIT,
  • zweryfikować ewidencję środków trwałych,
  • przypisać znaczniki do kont księgowych istniejących w bazie,
  • zaktualizować politykę rachunkowości (należy w niej opisać, w jaki sposób konta księgowe są powiązane ze znacznikami),
  • opracować plan audytów.

Ostatni punkt nie wydaje się oczywisty, jednak nowym obowiązkiem przedsiębiorców będzie dbanie o wysoką jakość danych, którą warto na bieżąco kontrolować. Ponadto dane gotowe do raportowania muszą być w pełni zgodne z przepisami, ponieważ jakiekolwiek nieścisłości będą wymagały wyjaśnienia. Koszty wdrożenia zmian w systemie, a także przeszkolenia księgowych i menedżerów działów finansowych spoczywać będą na przedsiębiorcach. Podatnicy, których rachunkowość prowadzi biuro rachunkowe, powinni już dziś wypracować stosowne rozwiązania wspólnie ze swoim księgowym.

Co obejmuje JPK_CIT?

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określa, jakie elementy muszą znaleźć się w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa. Są to:

  • nr NIP kontrahenta podatnika,
  • znaczniki identyfikujące konta księgowe,
  • numer identyfikujący fakturę w KSeF,
  • dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej z ewidencji,
  • wysokość, rodzaj i typ różnicy między wynikiem bilansowym a podatkowym.

Co istotne, rozporządzenie wyodrębnia osiem grup podatników, dla których przygotowano dedykowane znaczniki kont. Są to:

REKLAMA
  • banki,
  • zakłady ubezpieczeń,
  • fundusze inwestycyjne,
  • organizacje pozarządowe prowadzące działalność pożytku publicznego,
  • domy maklerskie,
  • SKOK-i,
  • podmioty stosujące MSSF,
  • pozostałe podmioty wymienione w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

Cały plik będzie zawierał dwa podpliki, w tym jeden dokumentujący prowadzone księgi rachunkowe, drugi natomiast ewidencję wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: tydzień temu
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA