Dyrektywa SUP. Zostało już mało czasu, później posypią się kary
Dyrektywa SUP (Single-Use Plastics), potocznie nazywana dyrektywą plastikową, została uchwalona na szczeblu unijnym w 2019 roku. W Polsce obowiązuje od ponad roku, jednak dopiero do 15 marca br. przedsiębiorcy będą musieli złożyć pierwsze pełne sprawozdanie i rozliczyć się z pobranych opłat. Sprawdź, co warto wiedzieć o tym obowiązku.

Dyrektywa SUP – informacje podstawowe
Dyrektywa SUP ma na celu ograniczenie użycia plastiku jednorazowego, który zanieczyszcza środowisko. Weszła ona w życie w 2023 roku, natomiast od 1 stycznia 2024 roku obowiązują kolejne wytyczne. Odtąd:
- jednostki handlu detalicznego i hurtowego oraz jednostki gastronomiczne oferujące produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych,
- jednostki handlu detalicznego i hurtowego oraz jednostki gastronomiczne, w których napoje lub żywność zapakowane są przez przedsiębiorcę w opakowania jednorazowego użytku,
- prowadzący sprzedaż vendingową, oferujący żywność lub napoje w opakowania jednorazowych,
mają obowiązek pobierać od klientów tzw. opłatę konsumencką. Na chwilę obecną wynosi ona 20-25 gr. Przy czym nie zasila ona konta przedsiębiorcy. Jest on jedynie pośrednikiem między klientem a marszałkiem województwa, do którego finalne odprowadzane są pobrane kwoty. Zatem obowiązek zarówno pobrania, jak i rozliczenia opłat spoczywa na przedsiębiorcach. Choć dyrektywa SUP obowiązuje już od blisko dwóch lat, dopiero w I kwartale 2025 roku prowadzący ww. jednostki będą musieli wywiązać się z nowych obowiązków sprawozdawczych.
Sprawozdanie BDO za 2024 rok
Przedsiębiorcy, którzy zostali objęty dyrektywą SUP, mają obowiązek do 15 marca 2025 roku złożyć pełne sprawozdanie do Bazy Danych Odpadowych (BDO). Dotyczy ono całego roku 2024 i powinno być uzupełnione w oparciu o prowadzoną ewidencję. Choć podobną dokumentację trzeba było złożyć już w roku ubiegłym, tegoroczna wymaga również rozliczenia pobranych od konsumentów opłat. Tzw. opłatę konsumencką należy wnieść do właściwego marszałka województwa.
Obowiązek rozliczenia opłat nałożono również na producentów, którzy wprowadzają do obiegu produkty SUP – pojemniki na żywność, paczki, owijki, pojemniki na napoje o pojemności do 3 l, kubki na napoje. W ich przypadku mówimy jednak o opłacie producenckiej.
Stosownych wpłat muszą też dokonać firmy wprowadzające na rynek produkty tytoniowe czy chusteczki nawilżane. Jest to opłata na publiczne kampanie edukacyjne. Różnica między nią i opłatą producencką a opłatą konsumencką jest taka, że druga z wymienionych obciąża kieszenie przedsiębiorców.
Nowy obowiązek dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw
Dyrektywa SUP dotyczy wszystkich firm, które wprowadzają do obrotu ww. opakowania lub handlują produktami przy ich użyciu. Prawnicy od początku wskazują, że nowe przepisy dotkną w szczególności małe, lokalnie działające firmy, które nie mają odpowiedniego zaplecza w postaci wsparcia księgowych i doradców ds. ochrony środowiska. Nie mogą one, jak w przypadku niektórych innych opłat, scedować swoich obowiązków na podmiot trzeci.
Obecnie firmy mają ostatni moment na zidentyfikowanie przyjętego podejścia do produktów SUP. Warto pamiętać, że nowe rozwiązania prawne dotyczą także tych podmiotów, których dystrybucja opakowań objętych SUP nie jest głównym przedmiotem działalności. W razie wątpliwości mogą one wystąpić o interpretację indywidualną.
Więcej poradników dla przedsiębiorców znajdziesz na Bizblog.pl:
Kary za niezłożenie sprawozdania w terminie
Niezłożenie do BDO właściwego sprawozdania za rok ubiegły wiąże się z karą finansową w kwocie od 20 do 5000 zł. Niedopełnienie obowiązków skutkuje również naliczeniem karnych odsetek, które trzeba będzie odprowadzić wraz z opłatą konsumencką lub producencką. Odwlekanie przedłożenia dokumentu nie jest więc dobrym rozwiązaniem. Wątpliwości budzi fakt, iż w tej formie składany jest po raz pierwszy. Nie można zatem posiłkować się wzorcem z lat ubiegłych. Przedsiębiorcy, którzy mają problem z rzetelnym wypełnieniem sprawozdania, powinni skorzystać z pomocy ekspertów. Z dyrektywą SUP warto się jednak bliżej zapoznać, ponieważ nakłada ona na firmy także inne obowiązki.