Biedronka w grudniu 2022 r. nęciła swoich klientów promocją o nazwie „Magia rabatów”, która miała umożliwić im tanie zakupy świątecznych prezentów. UOKiK przyjrzał się tej promocji i uznał, że sieć wprowadzała konsumentów w błąd co do warunków promocji, przez co wielu klientów nie wykorzystało oferowanego przez Biedronkę vouchera. Urząd wydał decyzję, w której nakazał sieci dać takim osobom nowy voucher o wartości 150 zł.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował w poniedziałek, że po przeprowadzeniu postępowania w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, wydał decyzję nakazującą sieci Biedronka przekazanie jej poszkodowanym klientom bonu o wartości 150 zł na większość produktów poza alkoholem. Voucher będzie można zrealizować w ciągu roku.
Ukryte warunki promocji
Sprawa dotyczy organizowanej przez Biedronkę akcji promocyjnej „Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.” UOKiK uznał, że sieć wprowadzała swoich klientów w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych, natomiast informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za ten voucher.
Właściciel sieci Biedronka, spółka Jeronimo Martins Polska nie kwestionuje decyzji UOKiK-u i deklaruje, że ją zrealizuje. JMP wyjaśnia, że ramach rekompensaty przyzna konsumentom, którzy nie zrealizowali voucherów otrzymanych w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów”, voucher o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, co stanowi realizację zobowiązania spółki wynikającego z tej decyzji.
Więcej o Biedronce przeczytacie w tych tekstach:
Voucher będzie można wykorzystać na wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (ze standardowymi wyłączeniami) w ramach jednorazowych zakupów. Ważność vouchera będzie wynosić rok od dnia jego wydania. Vouchera nie można wymienić na gotówkę – tłumaczy sieć Biedronka.
UOKiK tłumaczy, że posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy.
W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić. Materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia. W skargach do UOKiK-u klienci Biedronki skarżyli się, że nie mogą zapłacić voucherem za dużą część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii.
Informacja po zakupie
Co istotne, informacja o części artykułów niewchodzących w zakres promocji, takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była przedstawiana klientom dopiero po zakupie i wydrukowaniu paragonu z voucherem – podkreśla UOKiK.
Okazuje się, że szczegółowa informacja dostępna była jedynie na stronie internetowej sieci, mimo że – jak podkreśla UOKiK – konsumenci dokonywali zakupów w sklepie stacjonarnym. Regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogliby bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji.
Kto i w jaki sposób skorzysta z rekompensaty? UOKiK wyjaśnia, że benefity dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają od spółki bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, który będzie:
- przyznany automatycznie na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji;
- można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów;
- nie będzie podlegał wymianie na gotówkę;
- będzie ważny rok od dnia jego wydania.
Kary dla Biedronki od UOKiK-u
Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów. Grudniowa promocja w sklepach Biedronka zamiast miłym, przedświątecznym bonusem, stała się dla konsumentów kłopotliwym doświadczeniem – ocenia prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Nie jest to pierwsza sytuacja, w której Biedronka podpadła UOKiK-owi z powodu naruszania zbiorowych praw konsumentów. Sieć ma już na swoim koncie wiele, często bardzo wysokich kar za różnego rodzaju niedozwolone praktyki. W zeszłym roku Biedronka dostała karę w wysokości ponad 160 mln zł za wprowadzanie konsumentów w błąd w sprawie warunków, korzyści i dostępności regulaminu promocji pod nazwą „Tarcza Biedronki antyinflacyjna”. W 2020 roku urząd ukarał sieć kwotą 115 mln zł za błędne informowanie o cenach na półkach, a w 2021 r. na Biedronkę została nałożona kara 60 mln zł za błędne oznaczanie kraju pochodzenia warzyw i owoców.