Agenci AI stają się codziennością biznesu - planują, analizują i działają w imieniu firm. Najnowsze badanie Google Cloud pokazuje, że dla menedżerów kluczowe staje się już nie samo wdrożenie sztucznej inteligencji, ale wybór bezpiecznych i skutecznych rozwiązań.

Niemal połowa europejskich firm korzysta z agentów AI, a ROI w wielu obszarach sięga 30 proc.
Agenci AI? Co to?
Agenci AI to wyspecjalizowane duże modele językowe (czyli LLM-y), które nie ograniczają się do generowania treści. Potrafią planować, analizować i wykonywać zadania pod nadzorem, a tym samym mogą być wsparciem w codziennym biznesie. Ich wykorzystanie zbadała National Research Group na zlecenie Google Cloud.
Czytaj więcej o AI:
Ponad połowa globalnych firm aktywnie korzysta z agentów AI
Co istotne, większość z nich odnotowała realne zyski w pierwszym roku od wdrożenia (74 proc. firm osiągnęło zwrot z inwestycji w AI już w pierwszym roku). Ponad połowa menedżerów (53 proc.) deklaruje wzrost przychodów o 6 - 10 proc..
W jakich obszarach najczęściej pracują agenci? To wsparcie techniczne i obsługa klienta:
- obsługa techniczna (47 proc.), z ROI na poziomie 26 proc.,
- doświadczenia klienta i customer service (46 proc.), ze zwrotem sięgającym 30 proc.,
- obszar bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa (46 proc.), z ROI 29 proc.,
- marketing (44 proc.), z ROI 27 proc.
A z czego konkretnie biorą się te zwroty? Za największą część odpowiada wzrost produktywności pracowników i szybsze działanie procesów czy wnioskowanie na podstawie dostępnych danych.

Na tle globalnym Europa nie pozostaje w tyle. 47 proc. firm na kontynencie wdrożyło już agentów AI, a prawie 1/3 korzysta z ponad dziesięciu takich rozwiązań równolegle. Jednocześnie pojawiają się też wyzwania. Kluczowe znaczenie zaczynają odgrywać kwestie prywatności i bezpieczeństwa danych:

Nowy raport podkreśla zwrot z inwestycji - najważniejszy wskaźnik przy okazji podejmowania decyzji o implementacji nowych rozwiązań. Jest on o tyle ciekawy, ze wcześniejsze badania na tym polu nie przynosiły pozytywnych wieści. Report IBM-a pokazał, że tylko 25 proc. projektów AI przynosi zakładane zwroty. Z kolei z badania MIT wynika, że tylko 1 na 20 pilotów AI kończy się sukcesem.