Badanie ClickMeeting nie pozostawia złudzeń, tylko co czwarty młody Polak ocenia swoje kompetencje cyfrowe jako bardzo dobre, a jedynie 30 proc. uważa, że polski system edukacji odpowiednio je rozwija. Mimo to Polacy są zainteresowani podnoszeniem swoich umiejętności cyfrowych, biorąc udział choćby w kursach online.

Z najnowszej analizy platformy ClickMeeting wynika, że jedynie co 4. Polak w wieku od 18 do 27 lat bardzo dobrze ocenia swoje kompetencje cyfrowe (na przykład umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych czy oprogramowania, komunikowania się zdalnie, pozyskiwania i weryfikacji informacji w Internecie, rozwiązywania problemów technicznych, obsługi urządzeń elektronicznych), 45,5 proc. badanych określa je jako raczej dobre. Zdaniem 23 proc. są one przeciętne (ani dobre, ani złe), 2,5 proc. uważa, że są one złe, a 3 proc. nie potrafi ich ocenić.
Polscy uczniowie pod względem umiejętności cyfrowych wypadają słabo
Jednocześnie tylko 30 proc. badanych z najmłodszej grupy wiekowej sądzi, że polski system edukacji dobrze rozwija kompetencje cyfrowe obywateli (7 proc. wskazało odpowiedź „zdecydowanie tak”, a 23 proc. „raczej tak”). Z tym stwierdzeniem nie zgadza się 55,5 proc. ankietowanych (45 proc. „raczej nie”, 10 proc. „zdecydowanie nie”), a 14,5 proc. nie ma zdania w tej kwestii.
W badaniach przeprowadzanych w Polsce, Czechach i na Słowacji polscy uczniowie pod względem umiejętności cyfrowych wypadają słabiej niż ich rówieśnicy z pozostałych dwóch krajów. Jednocześnie, jak wynika z danych Eurostatu, 99 proc. młodych ludzi w Polsce codziennie używa Internetu, a rozwój tego typu umiejętności jest kluczowy, aby bezpiecznie i odpowiedzialnie poruszać się po sieci – mówi Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
I dodaje, że na szczęście młodzi Polacy są zainteresowani edukacją na własną rękę w tym zakresie. Prawie co piąta badana przez nas osoba w wieku od 18 do 27 lat byłaby gotowa zapłacić za udział w eksperckim webinarze lub kursie online rozwijającym kompetencje cyfrowe, a 43 proc. chętnie wzięłoby w czymś takim udział, gdyby dostęp został zapewniony np. przez uczelnię lub pracodawcę.
Więcej wiadomości na temat webinarów można przeczytać poniżej:
Młodzi Polacy stawiają na e-learning
Co 4. respondent z analizowanej grupy wiekowej uważa, że oferta wysokiej jakości rozwiązań wspierających samodzielną edukację w Polsce jest wystarczająca. Przeciwnego zdania jest co trzeci badany, natomiast 42 proc. nie ma zdania na ten temat.
Według 31 proc. ankietowanych, narzędzia do edukacji online takie jak platformy do komunikacji online, dostępne zdalnie materiały dla prowadzących i nauczycieli, programy ułatwiające tworzenie materiałów edukacyjnych są w Polsce dobrze rozwinięte - podaje ClickMeeting.
Wśród tematów szkoleń, kursów i / lub webinarów, którymi respondenci byliby najbardziej zainteresowani, prowadzą m.in.:
- języki obce (43 proc. wskazań),
- umiejętności techniczne, na przykład cyberbezpieczeństwo, programowanie, analityka danych (40,5 proc. wskazań),
- tematy związane ze zdrowym trybem życia i odżywianiem (26 proc. wskazań),
- porady na temat finansów (23,5 proc.),
- inwestowanie oraz tematyka psychologii i edukacji (23,5 proc.).
W całej Unii Europejskiej co 4. osoba w wieku od 16 do 29 lat korzysta z edukacji online, biorąc udział w różnych internetowych kursach. W Polsce jak na razie ten odsetek jest niższy i wynosi ok. 15 proc. Jednak popularność samodzielnych form edukacji rośnie również nad Wisłą – ponad połowa wydarzeń organizowanych za pośrednictwem ClickMeeting to te związane z edukacją i szkoleniami – tłumaczy Martyna Grzegorczyk, Marketing Manager ClickMeeting.
Jej zdaniem organizacja kursów, szkoleń, webinarów eksperckich i warsztatów jest już jednym z bardziej dochodowych modeli zarabiania dla twórców internetowych.
Badanie przeprowadzono w kwietniu 2025 roku na reprezentatywnej grupie 1000 osób w wieku powyżej 18 lat.