REKLAMA

4-dniowy tydzień pracy coraz bliżej? Pracodawcy powinni się szykować

Już co piąty pracownik oczekuje, że sztuczna inteligencja przyspieszy wprowadzenie skróconego tygodnia pracy – wynika z raportu „AI i rynek pracy w Polsce”, przygotowanego przez Cpl Poland i portale Just Join IT oraz RocketJobs.pl. To efekt tego, że aż 85 proc. spodziewa się, że wdrożenie AI wyraźnie ich odciąży w pracy, a ich produktywność skokowo wzrośnie. Taki ruch to wyzwanie dla pracodawców – ostrzegają eksperci. Może więc warto zacząć się przygotowywać?

4-dniowy tydzień pracy coraz bliżej? Firmy powinny się szykować
REKLAMA

Dokładnie ponad jedna piąta (21 proc.) badanych uważa, że wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji przełoży się na wzrost ich efektywności w pracy i będą mogli pracować mniej. Do tego stopnia, że możliwe stanie się wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy. Zdaniem 11 proc. badanych upowszechnienie AI na pewno nie doprowadzi do żadnych zmian, a 36 proc. odpowiedziało, że nie będzie miało żadnego wpływu.

REKLAMA

Justyna Krzewska, HR Generalist w Just Join IT, zauważa, że wprowadzenie skróconego czasu pracy to bardzo atrakcyjna wizja dla pracowników, ale stawia przed pracodawcami i działami HR szereg wyzwań.

Zwiększona efektywność dzięki AI niekoniecznie oznacza mniej pracy dla pracowników (…). Konieczne jest rozważenie, jak zachować motywację i zaangażowanie pracowników, aby uniknąć spadku produktywności – powiedziała ekspertka.

Sztuczna inteligencja? Nie boimy się jej

W badaniu o tym, jak sztuczna inteligencja może zmienić rynek pracy w Polsce, wzięło ponad sześćset osób. Okazuje się, że większość dostrzega wiele zalet nowych rozwiązań. Aż dwie trzecie badanych uważa, że rozwój sztucznej inteligencji przyczyni się do wzrostu ich produktywności, a 56 proc. oczekuje zwiększenia komfortu pracy.

Pracownicy biurowi wskazują wiele obszarów, w których z powodzeniem ich zdaniem może zaistnieć sztuczna inteligencja. Wymieniają między innymi tłumaczenia, copywriting i tworzenie grafik. 52 proc. nie obawia się zmian, które sztuczna inteligencja może wnieść na rynek pracy, 46 proc. wskazuje, że AI ułatwi im pracę, a 38 proc. uważa, że znacząco ją usprawni.

W badaniu wzięli udział przedstawiciele różnych sektorów, a najliczniej reprezentowana była branża IT. Jeden z uczestników badania DevOps w jednej z dużych poznańskich firm wskazał, że sztuczna inteligencja umożliwia radykalne przyspieszenie nauki nowych technologii.

Dzięki dobrze skonstruowanym zapytaniom, dotarcie do potrzebnych informacji jest dużo szybsze, co w efekcie pozwala na dynamiczne przyswajanie wiedzy – tłumaczy.

Więcej o wpływie sztucznej inteligencji na rynek pracy

Zdaniem 56 proc. badanych wpływ sztucznej inteligencji na ich branżę będzie korzystny, a 19 proc. twierdzi wręcz, że bardzo korzystny. Co dziesiąty uważa, że sztuczna inteligencja nie będzie miała wpływu na branżę, w której pracuje. Artur Kurasiński, przedsiębiorca i inwestor, zastanawia się, co dostrzegający pozytywny wpływ AI mają na myśli.

Z punktu widzenia pracodawcy, AI może poprawić wydajność, ale jednocześnie pomóc zredukować liczbę etatów. Co jest pewne, AI przyczyni się do powstania nowych zawodów - szczególnie w branży IT widać było kilka rewolucji, z których każda kreowała nowe specjalizacje i zawody – zauważył.

Na pytanie o zwolnienia grupowe w związku z rozwojem AI pracodawcy nie mają jeszcze jednoznacznej odpowiedzi, natomiast łącznie 7,5 proc. przyznała, że w przyszłości może podjąć takie działania.

Sztuczna inteligencja nie zastąpi na razie człowieka

Zapytani, w jakim stopniu sztuczna inteligencja może pomóc im w wykonywaniu pracy, większość badanych wskazała, że może przejąć nawet połowę ich obowiązków, a 11 proc. niemal całość bieżących zadań. Katarzyna Piotrowska, Country Manager Cpl Poland, zauważa, że sztuczna inteligencja pełni na razie rolę narzędzia wspierającego, które może znacząco usprawnić wykonywanie obowiązków w biurze, ale na pewno w 100 proc. nie zastąpi pracownika.

REKLAMA

Pracodawcy powinni umiejętnie i ze szczególną rozwagą podejmować decyzje dotyczące zatrudnienia - w oparciu o zrozumienie w jakim stopniu AI pomoże zautomatyzować określone zadania w danym obszarze działania ich firmy – zastrzega Katarzyna Piotrowska.

Jej zdaniem pozwoli im to wykorzystać potencjał technologii, jednocześnie wykorzystując ludzkie umiejętności tam, gdzie są one niezbędne.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA