REKLAMA

Kraków rok bez lotniska? Komplikuje się sytuacja w Balicach

Władze krakowskiego lotniska chciałyby, żeby całkiem nowy pas startowy wszedł do eksploatacji w grudniu 2027 roku, co wydaje się o tyle odległą datą, że Kraków Airport o tę inwestycję walczy już od prawie ośmiu lat. Sprawa jest nagląca, bo obecny pas startowy jest bardzo zużyty i nad lotniskiem wisi groźba przeprowadzenia przymusowego gruntownego remontu, a to oznacza wyłączenie lotniska nawet na rok. Niestety sprawy proceduralne wciąż idą bardzo opornie i lotnisko może złapać kolejne opóźnienie.

Kraków rok bez lotniska? Komplikuje się sytuacja w Balicach
REKLAMA

Władze Kraków Airport wystąpiły do Unii Europejskiej o dofinansowanie budowy nowego pasa startowego, co ma kosztować niemal 190 mln euro, czyli aż 870 mln zł. Kwota wnioskowanego dofinansowania unijnego to 76 mln euro, czyli prawie 350 mln zł. Wnioskodawcy deklarują, że nowa inwestycja będzie gotowa na przejęcie całego ruchu lotniczego w grudniu 2027 roku.

REKLAMA

Problem z decyzją środowiskową

Problem polega na tym, że władze lotniska wciąż nie dysponują niezbędną decyzją środowiskową w sprawie tej inwestycji. Wprawdzie wydana w 2016 roku przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Kielcach decyzja środowiskowa była pozytywna, ale została zaskarżona przez okolicznych mieszkańców, a Naczelny Sąd Administracyjny przyznał im rację.

Starania portu lotniczego o wydanie nowej decyzji środowiskowej wciąż trwają, a niedawno władze lotniska złożyły w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Kielcach raport oddziaływania nowej drogi startowej na środowisko naturalne. Dlaczego sprawą w ogóle zajmuje się RDOŚ w Kielcach? Chodzi o uniknięcie konfliktu interesów, bo okazało się, że żona dyrektora RDOŚ w Krakowie ma działki na obszarze objętym postępowaniem.

Więcej o rynku lotniczym przeczytacie w tych tekstach:

Przełamanie impasu w sprawie budowy nowego pasa startowego na podkrakowskim lotnisku już w maju zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, ale na razie stanęło na deklaracjach. Fortelem pozwalającym na pominięcie – jak wyraził się minister – mozolnych procedur ma być specustustawa o inwestycji wojskowej.

Warto przypomnieć, że cywilne operacje lotnicze w Balicach mają niejako charakter gościnny, ponieważ formalnie jest to lotnisko wojskowe o statusie strategicznym. Znajduje się tu 8. Baza Lotnictwa Transportowego Wojska Polskiego i jest to ważny element infrastruktury w ramach NATO.

Zamknięcie lotniska nawet na rok

REKLAMA

Władze Kraków Airport przystąpiły do procedury uzyskania pozwolenia na budowę pasa startowego w 2016 roku. Z dwóch rozważanych opcji wybrano wariant równoległy, z nowym pasem biegnącym wzdłuż obecnego, z nieznacznym odchyleniem. Prezes lotniska Radosław Włoszek tłumaczy, że remont obecnego pasa nie wchodzi w rachubę, bo trzeba by wybrać ponad 1,5 metra w dół na długości 2,5 km całego podłoża, aby zbudować nowy pas, a to oznaczałoby zamknięcie lotniska na niemal rok.

Na razie krakowskie lotnisko chwali się znakomitymi wynikami ruchu pasażerskiego, które przebiją poziom osiągnięty przed pandemią. We wrześniu z usług Kraków Airport skorzystało 884 381 pasażerów, czyli o 9 proc. więcej niż we wrześniu 2019 roku. To jednocześnie aż o 23 proc. więcej niż rok temu. Łącznie od początku roku obsłużonych zostało 7 087 505 podróżnych.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA