Polacy coraz częściej nabywają rzeczy z drugiej ręki. Co najczęściej kupują i dlaczego?
Polacy coraz śmielej kupują rzeczy z drugiej ręki. Najczęściej determinują ich do tego niższe ceny. Jest też inny powód - wiedzą, z czym wiąże się wysoki konsumpcjonizm i przemawiają do nich aspekty ekologiczne. A do tego można też wyhaczyć perełkę, której normalnie już nie można dostać.
Co skłania Polaków do kupna rzeczy z drugiej ręki, na co zwracają uwagę i jakie mają oczekiwania postanowiła sprawdzić agencja Mindshare wraz z platformą zakupową OLX.
Dlaczego Polacy kupują rzeczy używane w sieci?
Re-commerce, czyli sprzedaż używanych przedmiotów nowym właścicielom, z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Szacuje się, że do 2025 r. wartość europejskiego rynku wyniesie 120 miliardów euro (czyli blisko dwukrotnie więcej w stosunku do 75 mld euro w roku 2021). Polacy również otwierają się na handel wtórny, bo już 61 proc. z nich deklaruje, że kupuje produkty z drugiej ręki, a ponad połowa (53 proc.) robi to częściej niż rok temu.
Dla 20 proc. kupujących cena i możliwość zaoszczędzenia to czynniki determinujące wybór zakupów przez platformy re-commerce. Istotna jest również możliwość nabycia unikalnych produktów, również takich, których już się nie produkuje (16 proc.). Dodatkowymi czynnikami wpływającymi na wzrost zainteresowania rzeczami używanymi są aspekty ekologiczne i troska o środowisko naturalne (13 proc.), a także szeroki wachlarz dostępnych produktów (10 proc.).
Na co konsumenci zwracają uwagę?
Konsumenci najczęściej rozważają zakup w kategorii:
- motoryzacja (używanych pojazdów szuka 17 proc. użytkowników),
- akcesoriów do domu i ogrodu (14 proc.),
- odzieży (13 proc.),
- elektroniki (12 proc.),
- sprzętu sportowego (7 proc.).
Zanim zakup zostanie sfinalizowany, 14 proc. użytkowników porównuje ceny na tle innych ofert podobnych produktów (11 proc. szuka również możliwości negocjacji kwoty), a także przegląda opinie i komentarze innych osób (12 proc.). Kwestią, na którą kupujący najczęściej zwracają uwagę w kontekście zamówienia jest zgodność produktu z opisem i zdjęciem (27 proc.).
Rynek wtórny zdobywa coraz większe znaczenie zarówno wśród konsumentów, jak i również marek. Amazon czy Apple to tylko nieliczne przykłady globalnych korporacji, które wcieliły do swoich strategii politykę cyrkularną. Również w Polsce wiele firm uwzględnia ten aspekt w swoich modelach biznesowych. Sprzedaż na rynku wtórnym może przełożyć się nie tylko na poprawę wizerunku, czy zwiększenie lojalności klientów, ale także na dotarcie do nowych konsumentów i powiększenie grupy docelowych odbiorców.