REKLAMA

Jakie nawyki zakupowe mają Polacy? Oto na co wydają pieniądze

Jak Polacy wydają swoje pieniądze i jakie są ich preferencje zakupowe? Najnowsze badanie wskazuje, że Polacy wciąż preferują zakupy stacjonarne w przypadku produktów spożywczych i artykułów gospodarstwa domowego. Natomiast w kategoriach zabawki, gry i sprzęt elektroniczny dominują zakupy online. Ponadto prawie połowa badanych przyznaje, że obecny kryzys gospodarczy wpłynął na ich wydatki, skłaniając do oszczędzania.

Nawyki zakupowe Polaków. Na co wydają pieniądze?
REKLAMA

Polacy najczęściej nabywają produkty spożywcze i artykuły gospodarstwa domowego w sklepach stacjonarnych. Aż 86 proc. ankietowanych przyznaje, że robi zakupy spożywcze głównie w sklepach, a jedynie 2 proc. korzysta z internetu - wynika z najnowszego badania firmy płatniczej Elavon.

REKLAMA

Więcej niż trzy na pięć osób dokonuje zakupów produktów domowych głównie w sklepach (64 proc.), a jedna czwarta robi to tam, gdzie jest najwygodniej (25 proc.). W przypadku produktów kosmetycznych 45 proc. osób robi zakupy w sklepach, a 21 proc. wybiera internet.

Jakie preferencje mają konsumenci?

Pomimo dominacji sklepów stacjonarnych w niektórych kategoriach internet staje się coraz popularniejszym kanałem zakupowym. 40 proc. respondentów kupuje meble i dekoracje do domu w sklepach stacjonarnych, a tylko 16 proc. korzysta w tym celu z internetu. Jednak już 40 proc. ankietowanych nabywa sprzęt elektroniczny i gadżety głównie online, podczas gdy 27 proc. z nich robi to w sklepach stacjonarnych.

Ponad jedna trzecia (35 proc.) badanych kupuje ubrania, buty i akcesoria tam, gdzie jest to najwygodniejsze, podczas gdy trzech na dziesięciu konsumentów (34 proc.) robi to w sklepach stacjonarnych, a podobna liczba korzysta w tym celu z internetu (31 proc.). Co więcej, 43 proc. Polaków dokonuje zakupów zabawek i gier online, a 38 proc. tam, gdzie jest to najwygodniejsze.

Kryzys ogranicza wydatki Polaków

Według badania Elavon 44 proc. Polaków nie przewiduje zmian w swoich wydatkach w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Dwóch na pięciu ankietowanych spodziewa się wyższych wydatków w następnych trzech miesiącach, a tylko jeden na sześciu Polaków (16 proc.) uważa, że wyda mniej w porównaniu do poprzednich miesięcy. Co więcej, około połowa (49 proc.) badanych, których domowe budżety zostały dotknięte przez obecny kryzys gospodarczy, przyznaje, że zaczęła wydawać mniej niż zazwyczaj. Szczególnie dotyczy to grupy wiekowej 55-64 lat, gdzie aż 57 proc. deklaruje ograniczenia wydatków.

Ciekawe jest, że więcej niż jedna trzecia (37 proc.) badanych jest bardziej świadoma swoich wydatków. Dotyczy to przede wszystkim młodszych grup wiekowych (18-34 lata), gdzie aż 43 proc. wykazuje dużą świadomość w tym obszarze - czytamy w wynikach badania.

Nawet bilety lotnicze kupujemy ostrożniej

Kryzys gospodarczy wpływa nie tylko na nasze wydatki, ale również na sposób rezerwacji biletów. Blisko połowa (47 proc.) osób, które stały się bardziej świadome wysokich kosztów życia, zaczęła aktywnie rezerwować loty z większym wyprzedzeniem niż zazwyczaj. Ta sama grupa badanych przyznaje też, że zamierza podróżować samolotem rzadziej niż przedtem.

REKLAMA

Zmieniające się nawyki zakupowe Polaków są fascynującym zjawiskiem. Z jednej strony widzimy, że rośnie popularność zakupów online w niektórych kategoriach, takich jak zabawki, gry, elektronika i gadżety, podczas gdy w obszarze takim jak zakupy spożywcze sklepy stacjonarne wciąż dominują - komentuje Rafał Gołębiewski, Head of SMB Poland, Germany and Nordics, Elavon.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA