Porty lotnicze w Polsce obsłużyły od stycznia do września 2023 roku ponad 40 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii polskiego transportu lotniczego. Pobity o solidne 6,8 proc. został dotychczasowy rekord z 2019 roku, czyli ostatniego roku przed wybuchem pandemii. Dominację na polskim rynku lotniczym utrzymuje Ryanair, ale LOT na razie skutecznie broni drugiego miejsca przed Wizz Airem.
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w trzech pierwszych kwartałach zeszłego roku na polskich lotniskach wykonanych zostało łącznie 287,5 tys. operacji lotniczych. Co ciekawe, jest to 5,5 proc. niższy wynik niż w tym samym okresie 2019 roku, ale liczba obsłużonych pasażerów była aż o 6,8 proc. wyższa.
Największe lotniska w Polsce
Zdecydowanie najpopularniejszym portem lotniczym w Polsce pozostaje Lotnisko Chopina w Warszawie, które w okresie styczeń-wrzesień 2023 r. obsłużyło 14,1 mln pasażerów. Na drugim miejscu jest Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice z 7,1 mln obsłużonych pasażerów, natomiast przez Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy przewinęło się 4,5 mln pasażerów.
Największe wzrosty w obsłudze pasażerów w analogicznym okresie 2019 roku osiągnęły: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (+863,9 tys. pasażerów), Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach (+554,8 tys.), Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy (+395,1 tys.) – pisze ULC.
Stabilnie wygląda także podium, jeśli chodzi o linie lotnicze wykonujące operacje lotnicze w Polsce. W pierwszych trzech kwartałach 2023 roku najwięcej pasażerów obsłużył Ryanair (12,2 mln), PLL LOT (8,9 mln) oraz Wizz Air (7,9 mln). Jeśli porównamy te wyniki z tymi osiąganymi w 2019 roku, to Ryanair poprawił się o 3,2 mln pasażerów, PLL LOT o 2,1 mln pasażerów, a Wizz Air o 716,3 tys. pasażerów.
Loty zagraniczne
Z polskich lotnisk latamy oczywiście głównie za granicę. Na trasach międzynarodowych od stycznia do września 2023 roku przewieziono 37,3 mln pasażerów, czyli o 7,3 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 roku. Na tym tle podróże krajowe wyglądają bardzo skromnie. Od stycznia do września 2023 r. obsłużono 2,9 mln pasażerów, czyli o skromne 1,2 proc. więcej niż w tym okresie 2019 r.
W trzech pierwszych kwartałach 2023 roku najwięcej osób podróżowało do Wielkiej Brytanii (5,8 mln pasażerów), Włoch (2,9 mln) i Niemiec (2,9 mln). Natomiast największe wzrosty w stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2019 roku odnotowano w przypadku: Włoch (+937 tys. pasażerów), Hiszpanii (+627,2 tys.) i Turcji (+310,2 tys.).
Więcej o lotniskach w Polsce przeczytacie w tych tekstach:
W trzech kwartałach 2023 roku w ruchu międzynarodowym i krajowym obsłużono 6 mln pasażerów czarterowych (+39,2 proc. do 2022 r. i +32,4 proc. do 2019 r.). Najwięcej osób podróżowało do Turcji (2 mln pasażerów, +634,4 tys. do roku 2022), Grecji (1,3 mln, +198 tys. do roku 2022) i Egiptu (736,6 tys., +235,2 tys. do roku 2022). Największe wzrosty w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku odnotowano dla: Turcji (+851 tys. pasażerów), Egiptu (+337,6 tys.) i Tunezji (+143,1 tys.) – pisze ULC.
Lider ruchu czarterowego
Co ciekawe, najwięcej pasażerów w ruchu czarterowym w okresie od stycznia do września 2023 roku obsłużyły Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (2,2 mln pasażerów), Lotnisko Chopina w Warszawie (1,5 mln) oraz Port Lotniczy Poznań-Ławica (767 tys.). Największe wzrosty względem trzech pierwszych kwartałów 2019 roku uzyskały Lotnisko Chopina w Warszawie (+533,8 tys.), Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (+437,6 tys. pasażerów) i Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka (+168,2 tys.).
Liderem ruchu czarterowego w tym okresie był Enter Air z 1,7 mln pasażerów. Kolejne miejsca zajęły linie Buzz (1,2 mln) i PLL LOT (893,4 tys.). W stosunku do trzech pierwszych kwartałów 2019 r. największe wzrosty osiągnęły PLL LOT (+682,6 tys. pasażerów), Enter Air (+401,9 tys.) oraz Buzz (+332,5 tys.).