REKLAMA

Pełnomocnictwo pocztowe. Kiedy zwykłe upoważnienie to za mało

List polecony musi zostać dostarczony do rąk własnych, dlatego listonosz, który nie zastanie w domu adresata, zostawi w skrzynce awizo. Uprawnia ono do odebrania przesyłki na poczcie, jednak wyłącznie przez upoważnione osoby. W tym kontekście funkcjonuje pełnomocnictwo pocztowe, które można wykorzystać w przypadku nieobecności, a zarazem niemożności samodzielnego odebrania listu.

Pełnomocnictwo pocztowe. Kiedy zwykłe upoważnienie to za mało
REKLAMA

Czym jest pełnomocnictwo pocztowe?

REKLAMA

Listonosz zostawia w skrzynce awizo, gdy nie zastanie na miejscu adresata lub osoby upoważnionej z mocy prawa do odbioru listu poleconego. W awizo wskazany jest termin, w którym należy udać się na pocztę celem odebrania przesyłki. Zaniechanie tego obowiązku może rodzić poważne problemy, ponieważ list i tak będzie traktowany jako doręczony, co generuje pewne skutki prawne, w zależności od charakteru sprawy. Dlatego też warto zabezpieczyć się w przypadku dłużej nieobecności, wystawiając tak zwane pełnomocnictwo pocztowe. Jest to dokument, na mocy którego upoważniony może odebrać list polecony w imieniu adresata.

Jak wystawić pełnomocnictwo pocztowe?

Pełnomocnictwa pocztowego udziela się nieco inaczej, niż zwykłego. Aby to zrobić, należy osobiście udać się do jednej z placówek pocztowych, a następnie w obecności pracownika poczty podpisać stosowny dokument. Osoba, która będzie pełnomocnikiem, nie musi przychodzić razem z upoważniającym, ale ten ma obowiązek przedstawić jej dane identyfikacyjne. Są to: imię, nazwisko, numer i seria dokumentu tożsamości (najczęściej jest to dowód osobisty). Należy też wskazać, jaki rodzaj przesyłek będzie mógł odbierać w naszym imieniu pełnomocnik. Pełnomocnictwa udziela się na czas określony lub do odwołania – decyzję w tym zakresie podejmuje upoważniający. Obowiązkowe jest też wniesienie opłaty, której wysokość zależy od rodzaju upoważnienia. Za pełnomocnictwo udziela do odwołania płacimy 26 zł, za pełnomocnictwo okresowe – 8 zł, a za jednorazowe – 6 zł.

Oryginał dokumentu pozostaje w placówce pocztowej. Choć istnieje możliwość wykonania kopii dla pełnomocnika, nie ma on obowiązku przedstawić jej przy odbiorze przesyłki. Wystarczy, że będzie posiadał przy sobie dokument tożsamości. Jeśli operator przewidział możliwość zdalnego wystawienia pełnomocnictwa, adresat może zrobić to przez złożenie oświadczenia opatrzonego podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym. Takie rozwiązanie jest sporym ułatwieniem dla adresata, który mógłby wystawić upoważnienie nawet wtedy, gdy przebywa poza miejscem zamieszkania.

Więcej o profilu zaufanym przeczytasz na Bizblog.pl:

Kiedy pełnomocnictwo pocztowe nie zadziała?

Pełnomocnictwo pocztowe to doskonałe rozwiązanie dla osób, które planują dłuższy wyjazd bądź z innych powodów nie mogą samodzielnie odebrać listu poleconego z placówki pocztowej. Nie zawsze jednak będzie miało ono moc prawną. Pełnomocnictwo wygasa wraz z upływem terminu, na jaki zostało wystawione (chyba, że mowa o pełnomocnictwie stałym, które ważne jest do odwołania). Po określonym czasie pełnomocnik nie będzie mógł odebrać listu poleconego w imieniu adresata. Dokument nie znajduje zastosowania w postępowaniach karnych, w których przesyłkę może odebrać wyłącznie adresat bądź jego przedstawiciel ustawowy. Pełnomocnictwa pocztowego w tych sprawach może udzielić wyłącznie adwokat lub radca prawny, jeśli to on jest adresatem listu.

REKLAMA

Pełnomocnictwo pocztowe a ogólne

Upoważnienie do odbioru przesyłek w imieniu adresata nosi nazwę pełnomocnictwa pocztowego. Jest to szczególny rodzaj pełnomocnictwa, który uprawnia do wykonywania w imieniu upoważniającego tylko tej jednej czynności. Przepisy przewidują możliwość odebrania przesyłki także na mocy dobrze sformułowanego pełnomocnictwa zwłaszcza, jeśli chodzi o pełnomocnictwo notarialne. Tymczasem w praktyce pracownicy poczty często odmawiają uznania takiego dokumentu, blokując tym samym wydanie przesyłki. Choć sprawę można zgłosić do kierownika placówki, a następnie do siedziby spółki, cała procedura jest niezwykle czasochłonna. Dlatego też warto rozważyć wystawienie specjalnego pełnomocnictwa pocztowego szczególnie, że wielu operatorów umożliwia dopełnienie formalności zdalnie, poprzez złożenie podpisu w formie elektronicznej.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA