Kupiłeś elektryka na firmę? Skorzystaj na tym potrójnie, tylko wrzuć go w koszty jak należy
Troska o środowisko, niższe koszty eksploatacji, wreszcie dopłaty do zakupu aut elektrycznych spowodowały, że popularność elektryków znacząco wzrosła wśród przedsiębiorców. Zobacz, jak wprowadzić i użytkować samochody tego typu w firmie.
Elektryk może dla firmy oznaczać wiele korzyści, ale warto wiedzieć, jak dokładnie skorzystać na jego zakupie. Bo prawie wszystko jest jak w przypadku aut spalinowych. Prawie w tym wypadku robi jednak ogromną różnicę.
Samochód elektryczny w przepisach o podatku dochodowym i VAT jest traktowany tak jak pojazdy spalinowe. Wyjątkiem jest jedynie wartość nabycia, którą można zaliczyć do kosztów podatkowych. W przypadku samochodów osobowych spalinowych jest to 150 tys. zł, a w przypadku elektrycznych 225 tys. zł – zaznacza Paulina Włodarczyk, księgowa w firmie inFakt
Dopłaty z programu Mój elektryk, wyższe odliczenia, niższa akcyza
Przedsiębiorca na potrzeby prowadzonej działalności może kupić elektryka tak jak auto spalinowe ze środków własnych, biorąc kredyt lub leasing. Maksymalny koszt samochodu spalinowego, który można ująć w rozliczeniach podatkowych, wynosi 150 tys. zł, ale przypadku elektryków limit ten podniesiono do 225 tys. zł.
Dodatkowo prowadząc firmę możesz ubiegać się o dotację z programu Mój Elektryk. Wysokość dopłaty zależy od tego, ile planujesz przejechać w ciągu roku:
- jeśli nie zadeklarujesz rocznego przebiegu, dostaniesz 18 750 zł
- jeśli zamierzasz w ciągu roku przejechać co najmniej 15 tys. (30 tys. km w dwa lata), otrzymasz 27 tys. zł.
Uwaga, dopłaty bez względu na wysokość są zwolnione z podatku dochodowego.
Dodatkowym atutem jest obniżona akcyza na elektryki. Standardowo obowiązują dwie stawki:
- 3,1 proc. dla samochodów z silnikiem do 2000 cm3
- 18,6 proc. powyżej 2000 cm3
Dla elektryków i hybryd akcyza została obniżona.
- na typ plug-in (PHEV) o silniku poniżej 2000 cm3 lub samochodu elektrycznego o rozszerzonym zasięgu (REX) całkowicie zwolniono z akcyzy
- na samochody osobowe HEV i MHEV o pojemności silnika do 2000 cm – stawka wynosi 1,55 proc.
- na samochody osobowe HEV i MHEV z pojemnością silnika powyżej 2000 cm3 – akcyza wynosi 9,3 proc.
Uwaga! Kwota zapłaconego podatku akcyzowego wpływa na podwyższenie wartości początkowej samochodu.
Elektryk w firmie. Ustal wartość początkową i amortyzuj
Należy pamiętać o prawidłowym ustaleniu wartości początkowej samochodu: składa się na nią wartość netto oraz podatek VAT, który nie podlega odliczeniu. Dla przedsiębiorcy korzystającego ze zwolnienia z VAT wartość początkowa pojazdu to jego wartość brutto – podkreśla Paulina Włodarczyk.
Przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT może zgłosić elektryka do urzędu skarbowego na druku VAT-26 jako pojazd wykorzystywany tylko do celów służbowych. Konieczne jest w tym przypadku prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu pojazdów, a przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia 100 proc. VAT od nabycia samochodu. Wartość początkowa to kwota netto wynikająca z umowy zakupu.
Prowadzący działalność mogą też uznać, że środek transportu będzie użytkowany zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych. Wtedy przysługuje im prawo do odliczenia 50 proc. VAT, natomiast na wartość początkową samochodu składa się kwota netto oraz 50 proc. VAT, który nie podlega odliczeniu.
Zakupionego elektryka należy wprowadzić do ewidencji środków trwałych. Uwaga! Suma odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć 225 tys. zł.
Poza tym stosujemy te same zasady jak dla aut spalinowych:
- podstawowa stawka amortyzacyjna wynosi 20 proc.
- nie można skorzystać z jednorazowej amortyzacji
Jeśli wziąłeś elektryka na leasing, należy porównać wartość początkową pojazdu z limitem 225 tys. zł. Jeśli przekracza ona podany limit trzeba ustalić proporcję, w jakiej można zaliczyć kwotę raty leasingowej do kosztów podatkowych. Służy do tego wzór:
(225 tys. zł x100%) dzielone przez wartość początkowa osobowego samochodu elektrycznego
Proporcje stosujemy do raty kapitałowej, rata odsetkowa zaliczana jest w całości do kosztów podatkowych.
Rozlicz koszty użytkowania elektryka w ramach PIT i VAT
Do rozliczania kosztów użytkowania w ramach podatku dochodowego i VAT stosowane są te same przepisy jak dla samochodów spalinowych. W zależności od sposobu użytkowania pojazdu przedsiębiorca ma trzy możliwości wyboru sposobu użytkowania samochodu na potrzeby działalności
• dla pojazdów firmowych wykorzystywanych jedynie do działalności gospodarczej, gdzie przedsiębiorca złożył VAT-26 i prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu – przysługuje odliczenie 100 proc. VAT, a kwota netto w całości stanowi koszt podatkowy
• dla pojazdów firmowych wykorzystywanych do celów służbowych i prywatnych - przysługuje prawo do odliczenia 50 proc. VAT. Do kosztów podatkowych zalicza się 75 proc. z sumy kwoty netto i 50 proc. VAT nie podlegającego odliczeniu
• dla pojazdów prywatnych, wykorzystywanych jedynie okazjonalnie do celów działalności gospodarczej - przysługuje prawo odliczenia 50 proc. VAT. Do kosztów podatkowych zalicza się jedynie 20 proc. z sumy kwoty netto i 50 proc. VAT nie podlegającego odliczeniu
Paulina Włodarczyk z inFaktu, przypomina, że ograniczenia dotyczą kosztów, takich jak opłaty za przejazd autostradą, koszty serwisu czy części zamiennych, ale też kosztów ładowania pojazdu. W tym ostatnim przypadku pod warunkiem, że przedsiębiorca będzie korzystał z ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania, w których otrzyma fakturę.
Jeśli energia elektryczna będzie pobierana z domowego gniazdka, to rekomendowane jest założenie osobnego licznika, który określi rzeczywiste zużycie prądu do ładowania samochodu – podpowiada ekspertka inFaktu.
Uwaga! Dla osobowych aut elektrycznych limit dotyczący składek na ubezpieczenia AC jest taki sam jak dla spalinowych – do 150 tys. zł wartości pojazdu.
Odlicz 100 proc. VAT i zamortyzuj jednorazowo
Przy nabyciu ciężarowego samochodu elektrycznego przedsiębiorcy przysługuje prawo do odliczenia 100 proc. VAT i zaliczenia do kosztów podatkowych wartości początkowej samochodu bez żadnych limitów – wskazuje Paulina Włodarczyk.
Jak dodaje, że po zakupie samochodu ciężarowego, który trzeba amortyzować przedsiębiorca może skorzystać z jednorazowego odpisu amortyzacyjnego dla małych podatników w ramach pomocy de minimis lub zastosować stawki amortyzacyjne, takie same jak w przypadku pojazdu spalinowego.
Rozliczając koszty użytkowania, można odliczyć 100 proc. podatku VAT oraz zaliczyć w koszty podatkowe 100 proc. kwoty netto z faktury.
Tak jak w przypadku elektrycznych samochodów osobowych, zalecana jest instalacja osobnego licznika, na podstawie którego będzie możliwe rozliczenie rzeczywistego zużycia prądu na potrzeby ładowania – dodaje księgowa InFaktu.