REKLAMA

Ważne zmiany w programie Mój elektryk. Zobacz, czy rząd dorzuci ci się do tesli

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór wniosków w ramach programu Mój elektryk dla podmiotów inne niż osoby fizyczne. Limity cenowe dotyczą tylko pojazdów osobowych.

program-moj-elektryk-nabor
REKLAMA

Rząd na tegoroczny budżet programu Mój elektryk przygotował w sumie 700 mln zł. Kiedy cztery miesiące temu NFOŚiGW rozpoczynał nabór wniosków, z dofinansowania zakupu elektrycznego samochodu mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Teraz przyszedł czas na pozostałych beneficjentów, czyli firmy i instytucje publiczne. Dla tych podmiotów nabór wniosków rozpoczął się 22 listopada 2021 r. i potrwa do 30 września 2025 r. lub do czasu wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel.

REKLAMA

O dopłatę do elektryka mogą starać się firmy, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie, rolnicy indywidualni oraz kościoły i inne związki wyznaniowe. 

Program Mój elektryk. Decyduje przebieg pojazdu

Jak czytamy na rządowych stronach: wsparciem finansowym może być objęty zakup zarówno samochodów osobowych, jak i dostawczych o zeroemisyjnym napędzie (elektrycznych lub wodorowych).

W przypadku firmowych samochodów osobowych można w ten sposób uzyskać dotację od 18 750 do 27 000 zł, o ile deklarowany roczny przebieg wyniesie nie mniej niż 15 tys. km. Znacznie więcej można uzyskać w przypadku zakupu dostawczaka na prąd: do 50 lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu. W zależności od przebiegu pojazdu. Możliwe jest też uzyskanie pomocy finansowej przy okazji zakupu elektrycznych pojazdów dwu- trój- i czterokołowych stosowanych do celów gospodarczych. W tym przypadku dotacja może wynieść do 4 tys. zł (nie więcej niż 30 proc. kosztów kwalifikowanych).

Rząd w programie Mój elektryk pokłada spore nadzieje. Finansowa pomoc w zakupie elektrycznego pojazdu w dłuższej perspektywie czasowej ma zdecydowanie zmniejszyć emisje z transportu. Jak przekonuje NFOŚiGW, transport drogowy odpowiada w Polsce za 15 proc. emisji gazów cieplarnianych oraz szkodliwych związków chemicznych, takich jak tlenki azotu. Dzięki przygotowaniu też oferty dla firm i instytucji w ten sposób przedsiębiorcy też wpłyną na rozwój ekologicznej komunikacji w Polsce. Nie może być inaczej skoro około 80 proc. nowych aut rejestrowanych w naszym kraju to samochody firmowe.

Jak zdobyć dotację na zakup e-samochodu?

NFOŚiGW realizuje program „Mój elektryk” w formie refundacji. Czyli najpierw trzeba pojazd kupić, wyłożyć na to pieniądze, a potem trzeba starać się o ich częściowy zwrot. Wniosek można aplikować poprzez specjalny moduł Generatora Wniosków o Dofinansowanie na stronie NFOŚiGW. Dodatkowo dla beneficjentów przygotowano uproszczony schemat oceny finansowej i ustanawiania zabezpieczeń.

Jak zaznacza Fundusz: 

REKLAMA

Wnioski na ponad 26 mln zł

Od 12 lipca trwa taki sam nabór wniosków, ale dla osób fizycznych. Dotacja wynosi 18 750 zł, a w przypadku rodzin wielodzietnych ­– 27 000 zł. Samochód nie może być droższy niż 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Wniosek też składa się w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie NFOŚiGW. Zgodnie z danymi na 22 listopada 2021 r. do tej pory w sumie złożono 1226 wniosków na łączną kwotę 26 mln 130 tys. zł, w tym 290 wniosków posiadaczy Karty Dużej Rodziny na kwotę 7 mln 830 tys. zł.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA