Ładowarki aut elektrycznych w parkach handlowych. Powerdot chce podwoić ich liczbę
Punkty z ładowarkami coraz częściej pojawiają się w parkach handlowych przy większych osiedlach lub w mniejszych miejscowościach. Firma Powerdot uruchomiła 50 punktów ładowania aut elektrycznych w parkach handlowych zlokalizowanych w różnych częściach Polski, a do końca przyszłego roku planuje tę liczbę podwoić. Powerdot otrzymał również wsparcie od dużych graczy: Falcon Investment Management, Grupa Napollo, Redkom Development i MS Retail.
Parki handlowe i centra convenience na dobre zagościły na mapie polskich obiektów handlowo-usługowych. Jak wynika z raportu JLL i Trei Real Estate Poland obecnie w naszym kraju funkcjonuje ok. 600 tego typu obiektów o łącznej powierzchni ponad 3.6 mln mkw. Powerdot uważa, że parki handlowe są bardzo atrakcyjnym miejscem do budowy infrastruktury dla aut elektrycznych ze względu na ich łatwą dostępność oraz popularność wśród klientów wykonujących szybkie, codzienne zakupy.
Szybkie zakupy w parkach handlowych z możliwością naładowania samochodu
Wygoda, dostępność, komplementarność oferty i możliwość dokonania szybkich, codziennych zakupów, to główne zalety parków handlowych i centrów convenience. Powstają one m.in. w mniejszych miejscowościach, w których brakowało dotąd nowoczesnej oferty handlowej, a także przy nowo powstających osiedlach mieszkaniowych w dużych aglomeracjach.
Powerdot właśnie podsumował pierwszy etap swoich inwestycji w parkach handlowych i z informacji przekazanych przez operatora wynika, że uruchomił on już 50 punktów ładowania aut elektrycznych znajdujących się w kilkunastu parkach handlowych i centrach convenience zlokalizowanych w całej Polsce. Następne inwestycje są w trakcie realizacji.
Jesteśmy w trakcie budowy kolejnych stacji ładowania usytuowanych w parkach handlowych. Do końca przyszłego roku powinniśmy mieć co najmniej 100 działających punktów ładowania przy tego typu obiektach. Jednocześnie ustalamy warunki następnych, dużych kontraktów. Parki handlowe, ze względu na swój wyjątkowy i bardzo praktyczny format, są ważnym elementem programu inwestycyjnego Powerdot. Realizujemy go w modelu destination charging, zakładającym ładowanie auta elektrycznego przy okazji wykonywania codziennych czynności, a więc bez straty czasu – informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Więcej wiadomości na temat samochodów elektrycznych poniżej:
Budowa stacji dzięki współpracy z dużymi partnerami
Program budowy stacji ładowania przy parkach handlowych, Powerdot realizuje dzięki współpracy z dużymi partnerami, zarządzającymi wieloma tego typu obiektami w całej Polsce. Należą do nich m.in. Falcon Investment Management, Grupa Napollo, Redkom Development, MS Retailiinni. Na mapie inwestycji Powerdot znalazły się również parki handlowe posiadane przez lokalnych inwestorów. Mogą oni wzbogacić swoją nieruchomość w stację ładowania aut elektrycznych, nie wydając na to ani grosza.
Powerdot pokrywa wszelkie koszty związane z budową stacji będąc jednocześnie ich operatorem. Dzięki obecności stacji ładowania, centrum handlowe ma szansę pozyskać nowych, regularnych klientów Właściciel obiektu, na terenie którego zlokalizowana zostanie infrastruktura do ładowania aut elektrycznych, uzyskuje ponadto nową możliwość komercjalizacji przestrzeni parkingowej, a także wypełnia wymogi regulacyjne – podkreśla Grigoriy Grigoriev.
Specjaliści uważają, że specyfika parków handlowych wymaga dostosowania budowanej tam infrastruktury do zachowań klientów odwiedzających tego typu obiekty.
Retail parki charakteryzują się dużą częstotliwością odwiedzin, rozkładających się równomiernie w ciągu tygodnia i trwających od kilkunastu do kilkudziesięciu minut. Dlatego stacje ładowania usytuowane przy tego typu obiektach powinny charakteryzować się dość dużą mocą, umożliwiającą szybkie naładowania auta. Powinna ona wynosić od 60 do 120 kW, a w niektórych wypadkach nawet 250 kW – ocenia Karol Żebrowski, dyrektor operacyjny Powerdot.
Stacje Powerdot idzie w stronę elektromobilności
Inwestycje w parkach handlowych Powerdot realizuje w takich miastach jak: Szczecin, Piotrków Trybunalski, Opole, Gniezno, Pszczyna, Olkusz, Biłgoraj, Grudziądz, Żagań, Miechów, Sochaczew, Kępno, Golub-Dobrzyń, Bolesławiec, Jarocin, Miejsce Piastowe, Grodzisk Wielkopolski czy Łapy.
Tego typu obiekty powstają często w mniejszych miejscowościach, w których jeszcze stosunkowo rzadko widuje się auta elektryczne. Wierzymy, że budując tam stacje ładowania, przyczyniamy się do rozwoju elektromobilności w Polsce – mówi szef Powerdot.
I dodaje, że przykładem inwestycji zrealizowanej przez Powerdot w opisanym modelu jest hub ładowania pojazdów elektrycznych sytuowany na terenie Parku Glinianka w miejscowości Łubna (gm. Góra Kalwaria, powiat piaseczyński, aglomeracja warszawska). Operator zainstalował tam aż siedem złączy CCS i jedno złącze CHAdeMO, o łącznej mocy 250 kW.
Inny ciekawy przykład to inwestycja Powerdot w N-Parku zlokalizowanym w Piotrkowie Trybunalskim będącym własnością renomowanej firmy Napollo. Parki handlowe tej marki coraz częściej zaznaczają swoją obecność na mapie naszego kraju. N-Park w Piotrkowie Trybunalskim wyposażony został w urządzenia umożliwiające równoczesne ładowanie czterech pojazdów elektrycznych. Cechą wyróżniającą ten obiekt od standardowych stacji ładowania jest unikalny design, a także zadaszenie z panelami fotowoltaicznymi. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy pojazdów elektrycznych korzystający z usług N-Parku w Piotrkowie Trybunalskim mogą bezpiecznie ładować swoje pojazdy w różnych warunkach atmosferycznych, w trosce o środowisko naturalne.
Z entuzjazmem podchodzimy do takiego rodzaju inwestycji, widząc w nich istotny krok w kierunku rozwijającej się elektromobilności. Współpraca z Powerdot to dla nas kreatywne podejście do zwiększenia atrakcyjności naszych N-Parków i poszerzenia oferty usług dla naszych klientów. Zadaszenie stacji panelami fotowoltaicznymi jest dla nas kluczowe, nie tylko ze względu na komfort użytkowników w różnych warunkach atmosferycznych, ale także jako krok w stronę zrównoważonego rozwoju, generując ekologiczną energię słoneczną - komentuje Krzysztof Elsner, członka zarządu Grupy Napollo.
I dodaje, że są dumni, ze współpracy przy wspólnym projekcie, który nie tylko wspiera elektromobilność, ale także podkreśla wspólne zaangażowanie w innowacyjne i ekologiczne rozwiązania dla klientów.
Kolejny przykład to stacja usytuowana w parku handlowym A-Centrum Miechów. Stacja Powerdot zlokalizowana na terenie tego obiektu cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród okolicznych mieszkańców, ale też wśród kierowców podróżujących trasą Kraków-Warszawa, m.in. dzięki wyposażeniu w złącze CCS o mocy 120 kW. Obecnie w tej okolicy brakuje stacji o dużych mocach.