Nie tylko organizacje przedsiębiorców, ale także te zrzeszające księgowych domagają się przesunięcia terminu wprowadzenia obowiązkowego systemu fakturowania elektronicznego. Przekonują, że przepisy wprowadzające KSeF już od lipca 2024 roku są niedopracowane, a wiele firm może nie zdążyć z przystosowaniem się do nowego systemu. Nowe kierownictwo Ministerstwa Finansów deklaruje, że żadnego przesunięcia wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u nie planuje.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami od 1 lipca 2024 r. niemal wszystkie firmy będą musiały wystawiać i odbierać faktury w formie elektronicznej przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Do lamusa odejdą nie tylko faktury w formie papierowej, ale także te elektroniczne, ale bez ściśle określonego formatu. Z jednej strony ma to przyczynić się do skuteczniejszego zwalczania oszustw na VAT i uchylania się od płacenia tego podatku, ale z drugiej będzie to prawdziwa rewolucja dla setek tysięcy polskich firm, które będą musiały wprowadzić całkiem nowy, elektroniczny system wystawiania i odbierania faktur.
Organizacje zrzeszające przedsiębiorców uważają, że przygotowane przez poprzednią władzę przepisy są niedoskonałe, a przedsiębiorcy dostali za mało czasu na przygotowanie się do nowego systemu. Krytykuje je także Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Przypomnijmy, że ustawę wprowadzającą obowiązkowy KSeF od 1 lipca 2024 roku prezydent podpisał w sierpniu bieżącego roku. Wielu przeciwników rewolucji fakturowej w obecnym kształcie liczyło na to, że nowy rząd co najmniej opóźni wejście w życie nowego systemu, ale wygląda na to, że nic z tego.
Obecnie Ministerstwo Finansów nie planuje przesuwać terminu wdrożenia obowiązkowego KSeF – poinformował resort Andrzeja Domańskiego serwis Business Insider Polska.
Przedstawiciele środowisk biznesowych przekonują, że wciąż jest wiele niewiadomych, jeśli chodzi o praktyczne aspekty wprowadzenia KSeF-u, a największe wątpliwości dotyczą wydajności systemu i poufności danych. Inna sprawa, że bardzo wielu przedsiębiorców zwyczajnie nie zdąży przygotować się do tak daleko idących zmian. Problemu z wprowadzeniem obowiązkowego KSeF raczej nie będą miały duże firmy dysponujące odpowiednimi środkami i specjalistami w tej dziedzinie, ale wielką niewiadomą jest przygotowanie mikrofirm do tej rewolucji.
Cytowana przez Business Insidera doradca podatkowy i partner w kancelarii MDDP Joanna Fornalik ostrzega, że ponad pół roku na przygotowanie się do nowego systemu to wbrew pozorom mało czasu, biorąc pod uwagę skalę koniecznych zmian. Podkreśla, że zmiany te nie ograniczają się do aspektów technicznych, lecz zahaczają o wiele procesów w firmie.
Firmy, które jeszcze tego nie zrobiły, powinny jak najszybciej rozpocząć przygotowania – radzi ekspertka, cytowana przez Business Insidera.
Zgodnie z nowymi przepisami każdy podatnik VAT jest obowiązany do wystawiania faktury ustrukturyzowanej, w formacie XML, przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Dziś KSeF jest dobrowolny, ale stanie się obowiązkowy. Zdecydowana większość firm będzie mogła wystawiać faktury wyłącznie w formie elektronicznej, a forma papierowa (poza KSeF) będzie zarezerwowana jedynie dla zagranicznych podatników VAT oraz dla podatników wystawiających faktury konsumenckie.
Więcej o wprowadzeniu KSeF-u przeczytacie w tych tekstach:
W przypadku niektórych firm będzie obowiązywał okres przejściowy trwający od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. W tym czasie przedsiębiorcy będą mieli możliwość wystawiania faktur elektronicznych lub papierowych, ale tylko wtedy, gdy dokonywana przez nich sprzedaż jest zwolniona od podatku lub wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku, dokonują czynności dokumentowanych fakturami uproszczonymi, dokonują czynności dokumentowanych fakturami wystawionymi przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Nowe przepisy to poważna rewolucja księgowa dla większości firm i nie chodzi tylko o to, że będą musiały zakupić odpowiednie oprogramowanie. Zmieni się nie tylko sposób wystawiania faktur, co często będzie wiązało się z koniecznością przeszkolenia pracowników, ale także zmienią się zasady dotyczące tego, co można wykazać na fakturze. Nowością będzie likwidacja możliwości dołączania do faktu wszelkich załączników.
Od 1 stycznia 2025 r. znikną faktury uproszczone, czyli paragony z NIP-em nabywcy, które dzisiaj zastępują zwykłe faktury, o ile kwota sprzedaży nie przekracza 450 zł. Mało tego, zlikwidowane zostaną noty korygujące, czyli nie będzie można w żaden sposób modyfikować oryginalnej faktury za pomocą odrębnego dokumentu księgowego. Trzecią rzeczą, która zniknie w nowym systemie, są duplikaty faktur. Każda faktura będzie istniała w formie elektronicznej w KSeF, więc nie będzie potrzeby tworzenia duplikatów.