Koniec dywagacji, czy Kraków powinien mieć metro, premetro, czy zupełnie zrezygnować z budowy podziemnej komunikacji zbiorowej. Prezydent miasta właśnie przedstawił plan budowy metra w Krakowie, który zakłada, że do końca 2025 roku zostanie wybrany wykonawca projektu pierwszego 6-kilometrowego odcinka. Łączny koszt budowy pierwszej linii metra w Krakowie ma wynieść 13 mld zł. Środki te mają pochodzić z budżetu państwa, funduszy unijnych oraz kasy miasta.
Władze Krakowa ogłosiły w środę plany budowy metra w Krakowie. Aleksander Miszalski, który po ostatnich wyborach zastąpił „wiecznego prezydenta” Jacka Majchrowskiego, postanowił zrezygnować z rozważanej od dłuższego czasu koncepcji budowy tak zwanego premetra, czyli tramwaju podziemnego, który już zresztą funkcjonuje pod dworcem kolejowym i postanowił rozpocząć budowę klasycznego metra.
Metro w Krakowie
Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet i wyraźnie chcemy go przyspieszyć. Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego – ogłosił prezydent Aleksander Miszalski.
W pierwszej kolejności działania miasta mają skupić się na budowie tunelu pod ścisłym centrum Krakowa. Jeszcze w tym roku ma zostać powołany zespół i rada budowy metra, a po uzyskaniu decyzji środowiskowej w połowie 2025 r. ma zostać ogłoszone zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej.
Aktywnie rozpatrujemy źródła finansowania i nawiązaliśmy współpracę ze spółką Metro Warszawskie, która realizuje transport podziemny w stolicy – mówił Miszalski w czasie swojego wystąpienia na sesji Rady Miasta Krakowa
Więcej o transporcie publicznym przeczytacie w tych tekstach:
Stanisław Mazur, odpowiedzialny za budowę metra zastępca prezydenta obiecuje same korzyści z budowy metra w Krakowie – od rozładowania korków, przez poprawę bezpieczeństwa, komfortu i czasu dojazdu, skomunikowanie dzielnic peryferyjnych, po skuteczną walkę ze smogiem. Mazur przekonuje, że niemal milionowe miasto potrzebuje nowoczesnego, szybkiego transportu, który „stworzy kręgosłup komunikacyjny miasta”.
To jest kwestia rozwoju cywilizacyjnego – ocenia Stanisław Mazur.
Pierwszy etap ma obejmować 6-kilometrowy odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej przy ul. Meissnera w obszarze ronda Młyńskiego przecinający miasto ze wschodu na zachód. Koszt tego etapu inwestycji ma wynieść 3 mld zł.
Etapy drugi (wschodni) i trzeci (zachodni) mają zostać zrealizowane przez partnera prywatnego w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zgodnie z planami władz miasta koszty wykonania tych etapów mogłyby być ponoszone z dominującym udziałem środków publicznych w układzie: budżet państwa, środki unijne, środki inwestora prywatnego i środki Gminy Miejskiej Kraków.
Koszty budowy metra w Krakowie
Długość II i III etapu pierwszej linii metra to ok. 20 km. Szacunkowy koszt realizacji kolejnych etapów to ok. 10 mld zł, a szacunkowy łączny koszt realizacji pierwszej linii metra o długości ok. 26 km to ok. 13 mld zł. Przewidywany koszt zakupu samego taboru wyniesie ok. 1,5 mld zł.
Władze Krakowa zakładają, że całość prac projektowych zostanie sfinalizowana na koniec 2028 r. uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) z rygorem natychmiastowej wykonalności – w 36 miesięcy od zawarcia umowy. Stanisław Mazur zaznacza, że termin na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz przebieg prac zależny jest od stopnia zaawansowania działań poprzedzających.
Plany budowy podziemnego transportu są tworzone w Krakowie już od 10 lat. W 2014 r. podjęto decyzję o sporządzeniu studium rozwoju systemu transportu, w tym budowy metra. W latach 2018-2021 opracowano studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Jesienią 2023 r. po konsultacjach ze środowiskiem eksperckim podjęto decyzję o zwiększeniu średnicy tunelu z 9,6 m do 10,5 m, co umożliwi w przyszłości jazdę taboru metra.