REKLAMA

Jeśli na urlop, to tylko z polecenia. Jesteśmy łowcami promocji

Dla jednego na trzech Polaków wakacyjne podróże to jedyny wyjazd rekreacyjny w ciągu roku. Dziś zagraniczne wakacje są często porównywalne cenowo do tych w Polsce i najczęściej korzystamy z poleceń znajomych przy wyborze najkorzystniejszej oferty. Na co zwracacie uwagę przy wyborze swoich wakacji?

Jeśli na urlop, to tylko z polecenia. Jesteśmy łowcami promocji
REKLAMA

Ponad dwie trzecie Polaków (65 proc.) planuje w tym roku wyruszyć na wakacyjny wyjazd. Jak pokazują wyniki raportu Payback, większość Polaków planuje spędzić ten czas poza granicami kraju. Kierunki zagraniczne (41 proc. wskazań) cieszą się większą popularnością od krajowych, planowanych przez 38 proc. osób. Duży wpływ na popularność podróży zagranicznych może mieć fakt, że według 34 proc. osób są one tańsze od spędzenia czasu w Polsce, a 32 proc. uważa, że koszty są porównywalne. Tylko 9 proc. badanych przyznało, że jeszcze nie wie, gdzie spędzi urlop.

REKLAMA

W grupie, która nie planuje podróży w tegoroczne lato, najczęstszą przyczyną rezygnacji z wyjazdów są szeroko rozumiane kwestie finansowe, takie jak inne pilne wydatki czy zbyt wysokie ceny. Łącznie takich argumentów użyło aż 66 proc. badanych. 8 proc. Polaków deklaruje, że na ogół nie podróżuje w sezonie letnim, a 6,5 proc. planuje podróż w innym terminie.

Sukcesywne oszczędzanie na wymarzone wakacje

Z badania Payback Opinion Poll wynika, że:

  • 48 proc. badanych podaje, że tegoroczne wakacyjne budżety będą na podobnym poziomie jak rok temu,
  • 44 proc. ankietowanych wskazało, że ich budżet będzie wyższy,
  • 30 proc. Polaków planuje zamknąć budżet wakacyjnego wyjazdu w przedziale 2500-4000 zł na osobę,
  • 28 proc. grupa respondentów, wskazała na wydatki od 1000 do 2500 zł,
  • 8 proc. osób zadeklarowało zmniejszenie swojego wakacyjnego budżetu.

Zdecydowanie największymi źródłami wydatków podczas urlopów będzie:

  • zakwaterowanie (43 proc.),
  • wyżywienie (33 proc.),
  • lokalne atrakcje takie jak wynajem sprzętu sportowego czy bilety wstępu (24 proc.).

Aby móc pozwolić sobie na pokrycie kosztów urlopu, większość (63 proc.) Polaków oszczędza w ciągu roku. W grupie oszczędzających dominują osoby, które odkładają pieniądze przez pełne 12 miesięcy (68 proc.). Stosunkowo dużo osób rozpoczyna oszczędzanie pieniędzy na lato z półrocznym wyprzedzeniem (21 proc.). Najczęściej stosowaną taktyką oszczędnościową jest odkładnie co miesiąc wyznaczonej wcześniej kwoty (24 proc.) oraz poszukiwanie oszczędności w trakcie bieżących zakupów np. korzystając z rabatów oferowanych w ramach programów lojalnościowych (18 proc.).

Co Polacy biorą pod uwagę przy wyborze wakacyjnych ofert?

Ponad połowa Polaków (52 proc.) planuje swoje wakacje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 22 proc. miesiąc przed ich rozpoczęciem.

Blisko 80 proc. respondentów deklaruje, że najczęściej organizuje swoje wyjazdy samodzielnie lub wspólnie ze znajomymi, a 20 proc. korzysta z usług biur podróży. W zdecydowanej większości rezerwacji dokujemy przez internet (72 proc.) albo e-mail lub telefon (20 proc.).

Ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o wyborze konkretnej oferty stanowią rabaty i promocje, które są kluczowe dla 53 proc. Polaków, a dla 43 proc. są one ważne, ale nie decydujące. 66 proc. osób zadeklarowało również, że podczas organizacji wyjazdów korzysta z programów lojalnościowych.

Stosunkowo dużą popularnością cieszą się ubezpieczenia podróżne, które zawsze wykupuje 36 proc. podróżujących, a 41 proc. robi to w zależności od kierunku wyjazdu — podaje Payback.

Przy ocenie wakacyjnych ofert respondenci najczęściej biorą pod uwagę:

  • stosunek jakości do ceny (38 proc.),
  • standard zakwaterowania (30 proc.),
  • dostępność zróżnicowanych atrakcji w miejscu docelowym (27 proc.),
  • najniższa cena (7 proc.).

Więcej wiadomości na temat podróży można przeczytać poniżej:

Nocleg najlepiej z polecenia znajomych

Z informacji Payback wynika, że najważniejszymi źródłami inspiracji przy wyborze celu wakacyjnej podróży są rekomendacje znajomych (34 proc.) oraz media społecznościowe (26 proc.). Co ciekawe, bardzo mała grupa osób czerpie inspiracje z tradycyjnych mediów – zarówno prasy, jak i telewizji, które wskazało zaledwie 4 proc. a także filmów i seriali, które stanowią inspirację dla zaledwie 4 proc. osób.

Podczas podróży krajowych najczęściej wybieranymi miejscami noclegu są:

  • hotele (24 proc.),
  • mieszkania i apartamenty (15 proc.),
  • pensjonaty (15 proc.),
  • nocowanie u rodziny i znajomych (14,5 proc.),
  • domki letniskowe (14 proc.).

W podróżach zagranicznych krajobraz ten jest dużo mniej zdywersyfikowany. Zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem są hotele, na które decyduje się ponad połowa Polaków (54 proc.) oraz apartamenty i mieszkania (30 proc.).

REKLAMA

Niezależnie od celu podróży największe znaczenie dla podróżujących przy wyborze zakwaterowania mają:

  • kwestie finansowe (39 proc.),
  • bliskość atrakcji (27 proc.),
  • spokój (23 proc.),
  • możliwość organizacji czasu według własnych upodobań (21 proc.).
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA