Jak przewieźć rower samolotem? Sprawdziliśmy ceny w liniach lotniczych
Rowerzyści najczęściej mają możliwość wypożyczyć sprzęt w kraju, do którego podróżują, jednak popularną praktyką jest zabieranie własnego roweru na pokład samolotu. Poszczególne linie lotnicze wdrażają w tym zakresie własne rozwiązania, zwłaszcza w zakresie ewentualnej dopłaty, jaką rowerzysta będzie zobowiązany uiścić.
Przewożenie roweru samolotem – podstawowe informacje
Linie lotnicze dopuszczają możliwość przewożenia rowerów, ale trzeba mieć świadomość, że niemal każda ma własne wytyczne w tym zakresie. W zdecydowanej większości przypadków będziemy musieli wymontować koła, kierownicę oraz pedały. Czasami konieczne będzie spuszczenie powietrza z opon. Jeśli chcemy zadbać o bezpieczeństwo sprzętu, warto owinąć go folią albo zapakować w specjalną torbę, którą można kupić w sklepie rowerowym. Dobrym rozwiązaniem są również walizki rowerowe. Obsługa lotniska nie obchodzi się z bagażem delikatnie, dlatego warto dołożyć starań, aby dotarł do miejsca docelowego w nienaruszonym stanie.
Rozwiązania poszczególnych linii lotniczych w zakresie przewozu rowerów
Każda linia lotnicza wdrożyła własne rozwiązania w zakresie przewozu rowerów. Warto się z nimi zapoznać, podobnie jak z obowiązującymi cenami. Kwota, jaką płacimy za bilet, najczęściej nie obejmuje przewozu roweru – za taką usługę będziemy musieli dodatkowo dopłacić. Zwróćmy uwagę na cenę zwłaszcza w przypadku tanich linii lotniczych, w przypadku których koszty uboczne mogą przekraczać cenę biletu. Oto, jak do kwestii przewozu rowerów podchodzą poszczególne linie:
- Wizz Air – rower musi być zapakowany w specjalną walizkę, a jego waga nie może przekraczać 32 kg,
- Ryanair – rower należy przewozić jako sprzęt sportowy, a jego maksymalna waga to 30 kg,
- LOT – jeśli rower waży mniej niż 23 kg, a jego boki mają mniej niż 158 cm, można go nadać jako bagaż rejestrowany. W pozostałych przypadkach konieczne będzie nadanie bagażu sportowego,
- Lufthansa – rower można nadać jako bagaż rejestrowany, jeśli jego masa nie przekracza 23 kg. Linia nie wymaga, aby rower był specjalnie opakowany do przewozu,
- EasyJet – rower należy nadać jako bagaż sportowy, a dodatkowo musi być opakowany w torbę lub walizkę,
- Emirates – rower można nadać jako bagaż sportowy, jeśli jego waga nie przekracza 23 lub 32 kg w zależności od klasy biletu,
- Turkish Airlines – rower należy nadać jako bagaż sportowy,
- Eurowings – rower powinien być bezpiecznie zapakowany, nie może być też nadany jako bagaż rejestrowany.
Więcej porad dla turystów przeczytasz na Bizblog.pl:
Ile kosztuje przewóz roweru samolotem?
Za przewóz roweru samolotem w większości przypadków będziemy musieli uiścić dodatkową opłatę. Jej wysokość linie lotnicze ustalają we własnym zakresie. Najczęściej wcześniejsza rezerwacja będzie tańsza, niż wykupienie dodatkowego bagażu będąc na lotnisku. Opłata w zależności od linii lotniczej wyniesie:
- Wizz Air- 30 euro przy wcześniejszej rezerwacji, 60 euro przy rezerwacji na lotnisku,
- Ryanair – 60 euro w przypadku rezerwacji online, 70 euro przy rezerwacji na lotnisku,
- LOT – dla przewozu międzynarodowego (w Europie) stawka wynosi 200 zł, dla rejsów krajowych 50 zł, a dla międzykontynentalnych 400 zł,
- Lufthansa – dla przewozu w krajach europejskich 50 euro, dla rejsów międzykontynentalnych 100 euro,
- EasyJet – w przypadku rezerwacji online 200 zł, przy rezerwacji na lotnisku 250 zł,
- Emirates – za każdy kilogram nadbagażu należy dopłacić 175 lub 144 zł,
- Turkish Airlines – w przypadku lotu europejskiego 30 euro,
- Eurowings – na krótkich lotach 217 zł, na długich lotach 437 zł.
O czym należy pamiętać, przewożąc rower samolotem?
Jeśli planujemy przewieźć samolotem rower, powinniśmy się odpowiednio przygotować. Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej linii lotniczej. Czasami tanie loty mogą finalnie kosztować całkiem sporo, gdyż przewóz roweru najczęściej nie jest wliczony w cenę biletu.
Sprawdźmy też, jakie wymagania odnośnie sposobu zabezpieczenia sprzętu ma konkretna linia lotnicza.