REKLAMA

Dopłaty do rowerów elektrycznych już niebawem. Rząd szykuje start programu

Program dopłat do rowerów elektrycznych może zostać uruchomiony jeszcze przed końcem czerwca. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapewnia, że obecnie trwają prace nad ostatecznymi zapisami programu dopłat do rowerów elektrycznych i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stara się, by „Mój Rower Elektryczny” ruszył jeszcze w drugim kwartale. Dopłaty będą jednak skromniejsze niż te, które zapowiadano w zeszłym roku.

Dopłaty do rowerów elektrycznych już niebawem. Rząd szykuje start programu
REKLAMA

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w odpowiedzi na pytania PAP potwierdziło, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej intensywnie pracuje nad uruchomieniem programu dopłat do zakupu rowerów elektrycznych jeszcze w drugim kwartale 2025 roku, czyli do końca czerwca. Konsultacje społeczne zakończyły się już w lutym, a teraz trwa dopracowywanie szczegółów programu.

Dopłaty do rowerów elektrycznych w 2025 r.

REKLAMA

Warto przypomnieć, że pierwsza wersja tego programu nie doczekała się realizacji. W zeszłym roku Europejski Bank Inwestycyjny odmówił przekazania Polsce 300 mln zł z Funduszu Modernizacyjnego, argumentując to brakiem wystarczających danych o wpływie programu na redukcję emisji CO2. Dopłaty miały wynosić do 4,5 tys. zł, a w przypadku rowerów cargo nawet 9 tys. zł.

Obecna wersja programu jest znacznie skromniejsza. Całkowity budżet programu „Mój rower elektryczny” wynosi 50 mln zł, co ma wystarczyć na zakup co najmniej 17,3 tys. pojazdów. Wysokość wsparcia ograniczono do maksymalnie 2,5 tys. zł w przypadku rowerów elektrycznych oraz do 4,5 tys. zł w przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych.

Więcej na temat rowerów można przeczytać w tych tekstach:

Dofinansowanie będzie udzielane w formie refundacji – po zakupie i przedstawieniu wymaganych dokumentów. Program obejmie wyłącznie osoby fizyczne, a więc wyłączono z niego wcześniej planowanych beneficjentów, takich jak przedsiębiorcy czy samorządy. Zakupione pojazdy muszą spełniać konkretne wymagania techniczne. Konieczny będzie m.in. akumulator o pojemności co najmniej 10 Ah, a rower musi być nowy, wyprodukowany w Unii Europejskiej i oznakowany przez policję.

Najpierw zakup, potem dotacja

Na razie założenia programu wyglądają tak, że zgłoszenia do programu będzie można składać od 2025 roku aż do wyczerpania środków lub do końca maja 2029 roku. Koszty będą kwalifikowane od 30 czerwca 2024 roku, co oznacza, że zakup przed tą datą nie będzie objęty refundacją. Każdy wnioskodawca może skorzystać z programu tylko raz, chyba że pojazd zostanie skradziony i zdarzenie zostanie zgłoszone na policję.

REKLAMA

Dotacja nie podlega opodatkowaniu, ale beneficjenci muszą liczyć się z ewentualną kontrolą ze strony NFOŚiGW. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości konieczny będzie zwrot środków. Pieniędzy nie można też łączyć z innymi formami publicznego wsparcia, a zakup roweru w leasingu nie będzie kwalifikowany do programu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-05T18:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-05T14:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-05T11:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-05T07:22:44+02:00
Aktualizacja: 2025-05-04T06:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-03T22:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-03T10:45:57+02:00
Aktualizacja: 2025-05-02T22:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-02T20:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-02T09:36:27+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA