REKLAMA

Jak w przyszłości będziemy robić zakupy? Zapytali o to sztuczną inteligencję

Sztuczna inteligencja już tak zawojowała świat, że trudno nie uwzględnić jej w planowaniu przyszłości, np. jeśli chodzi o zakupy. Nie tylko AI będzie towarzyszyć podczas zakupów, ale również rozszerzona rzeczywistość i roboty. Jak w przyszłości będziemy robić zakupy? Oprócz ludzi swoje prognozy przedstawiła sztuczna inteligencja.

Jak w przyszłości będziemy robić zakupy? Zapytali o to AI
REKLAMA

Branża detaliczna przechodzi w ostatnich latach znaczące zmiany. Duży wpływ z pewnością wywarła na nią pandemia i walka, która się w tym czasie toczyła o klienta, który został w domu. Zdaniem ekspertów w niedalekiej przyszłości możemy spodziewać się, że krajobraz sklepów, zarówno internetowych jak i stacjonarnych, zostanie zdominowany przez sztuczną inteligencję, rozszerzoną rzeczywistość, a także roboty. Sprzedawcy detaliczni będą musieli wprowadzić zmiany, aby zdobyć lojalnych klientów. Jakie? Na to wskazuje badanie „The Future of Retail” przeprowadzone przez Klarnę, sieć płatności i zakupów.

REKLAMA

Jak poszczególne pokolenia widzą przyszłość handlu?

W badaniu wzięło udział 5 tys. konsumentów z pięciu krajów: USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Szwecji. Ankietowani byli z różnych pokoleń i mieli od 18 do 77 lat. I zostali zapytani o potrzeby i prognozy na temat postępu technologicznego za 18 lat, czyli wtedy, gdy pokolenie Z (obecnie są to osoby w wieku 18-26 lat określane mianem pokolenia smartfonów) skończy 40 lat i wraz z pokoleniem Milenialsów (obecnie to osoby w wieku 27-42 lata) staną się dominującymi klientami.

Co według nich przyniesie przyszłość? Jak ich zdaniem w 2041 r. sztuczna inteligencja, rozszerzona rzeczywistość oraz roboty wpłyną na doświadczenia zakupowe w 2041 r.?

  • większa personalizacja zajmie pierwsze miejsce na liście życzeń - 65 proc. respondentów chce, aby w przyszłości doświadczenia zakupowe były bardziej spersonalizowane, a 36 proc. jest przekonanych, że tak się stanie, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online,
  • większość kupujących modę nie będzie fizycznie przymierzać ubrań - połowa uczestników badania uważa, że będzie przymierzać ubrania w taki sam sposób jak obecnie (53 proc), ale 48 proc. respondentów planuje korzystać z wirtualnych przymierzalni, 28 proc. wybierze rozszerzoną rzeczywistość (AR), a 23 proc. deklaruje, że będzie polegać na sztucznej inteligencji (AI), aby dowiedzieć się, które ubrania najlepiej pasują do ich sylwetki i stylu,
  • odpowiednio zaprogramowane roboty, doradcy ds. mody i wirtualni osobiści asystenci zakupowi będą cieszyć się dużym zainteresowaniem - niemal 60 proc. wszystkich badanych jest otwartych na pomysł, by to robot podszedł do nich w sklepie w celu dokonania pomiarów i zarekomendowania odpowiednich produktów dopasowanych do ich stylu. 18 proc. respondentów bierze pod uwagę taką możliwość w zależności od wyglądu i zachowania robota. Z kolei 34 proc. badanych chce mieć dostęp do wirtualnych "osobistych sprzedawców", którzy mogą udzielać rekomendacji w oparciu o ich styl i gust modowy podczas zakupów online,
  • rozszerzona rzeczywistość (AR) podniesie jakość przyszłych zakupów w sklepach. Zdecydowana większość badanych (81 proc.) oczekuje, że rozszerzona rzeczywistość (AR) poprawi ich doświadczenia zakupowe w sklepie stacjonarnym w przyszłości, a co trzeci z nich (37 proc.) uważa, że technologia ta ostatecznie stanie się standardem w punktach sprzedaży.
  • wirtualna rzeczywistość (VR) nie zastąpi prawdziwych zakupów - mniej niż połowa przedstawicieli pokolenia Z (43 proc.) uważa, że zakupy w wirtualnej rzeczywistości (VR) przewyższą rzeczywiste doświadczenia zakupowe w ciągu najbliższych dwóch dekad,
  • przyszłość jest bezgotówkowa - osoby z pokolenia Z i Milenialsi (64 proc.) zgadzają się z prognozą, że większość sklepów fizycznych będzie całkowicie bezgotówkowa w ciągu 18 lat, a 31 proc. z nich uważa, że zmiana ta nastąpi już w 2028 r.

Konsumenci oczekują zrównoważonej mody

Z raportu „The Future of Retail” wynika także, że oprócz postępu technologicznego, młodsze pokolenia (18-42 lata) mówią także o konieczności zaangażowania się całej branży zakupowej w rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym (57 proc.). Wielu konsumentów ma również nadzieję, że w przyszłości więcej sklepów będzie oferować program odkupu rzeczy od klientów (33 proc.), a także oferować wynajem produktów (32 proc.). Z kolei ponad połowa badanych w każdym wieku (52 proc.) oczekuje bardziej zrównoważonego podejścia do branży modowej, a co trzeci respondent deklaruje, że będzie częściej sprzedawać (26 proc.) i kupować (37 proc.) używane przedmioty.

Jakie prognozy na temat przyszłości ma AI?

Skoro sztuczna inteligencja już niedługo będzie miała tak znaczący wpływ na decyzje zakupowe, to autorzy badania postanowili zapytać Chat GPT o to, co będzie największą zmianą dla klientów robiących zakupy w 2041 r.

Największą zmianą dla konsumentów podczas robienia zakupów w 2041 r. będzie prawdopodobnie powszechne wykorzystanie technologii rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), które umożliwią im wirtualne przymierzanie produktów i sprawdzenie ich przed dokonaniem zakupu. Ponadto spersonalizowane rekomendacje oparte na wcześniejszych preferencjach staną się jeszcze bardziej dokładne i powszechne, dzięki czemu zakupy będą bardziej wydajne i dostosowane do indywidualnych potrzeb - oznajmił ChatGPT, chatbot sztucznej inteligencji opracowany przez OpenAI.

REKLAMA

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA