To nie jest debiut sztucznej inteligencji w kuchni, ale tym razem efekty jej pomysłów trafią do szerokiego grona konsumentów. Firma Willisch z Wągrowca przy pomocy AI stworzyła dla Lidla zupełnie nowy smak lodów.
Sztuczna inteligencja już nie raz pomagała w kuchni. Na przykład cztery lata temu firma Sony postanowiła zmienić sposób gotowania przy pomocy sztucznej inteligencji, aby stworzyć unikatowe dania. Wprowadzenie AI do kuchni miało sprawić, że posiłki będą zdrowsze, objęte kontrolą jakości i temperatury na każdym kroku przygotowania oraz oczywiście smaczne. Dwa lata później marka Haier stworzyła urządzenia AGD do zabudowy również wyposażone w AI. Np. sztuczna inteligencja w piekarniku rozpoznaje włożone do niego danie i dostosowuje temperaturę.
Swoje kulinarne eksperymenty z AI ma także Facebook, który stworzył aplikację do gotowania odwrotnego. Jak to działa? Robisz fotkę dania, wrzucasz do aplikacji, AI podaje listę składników, z których potrawa została przyrządzona, a następnie generuje przepis.
O tym, jak sztuczna inteligencja miesza w garnkach, postawiła sprawdzić w tym roku m.in. restauracja z Gdańska. Właściciel lokalu Masna Micha poprosił czat GPT o stworzenie przepisów na bowle i postawił pewne warunki - potrawa musi by mięsna oraz wegetariańska, cena dania nie może przekroczyć 25 zł, a koszty składników - 30 proc. tej wartości. Efekty? Całkiem udane, bo właściciel restauracji postanowił dodać je do swojego menu.
Teraz sztuczna inteligencja namieszała w smakach, aby stworzyć lody przyszłości dla sieci dyskontów.
Lody od AI w Lidlu
Polski producent ręcznie robionych lodów Willish, który od lat współpracuje z Lidlem, postanowił znaleźć odpowiedź na pytanie, jak mogłyby smakować lody przyszłości. W tym celu ta rodzinna firma, która zajmuje się produkcją lodów od 1983 r., postanowiła wykorzystać sztuczną inteligencję do stworzenia nowego smaku. I tak oto powstało Popcornium Karmelotron – połączenie smaków słonego popcornu i karmelu.
Aleksandra Robaszkiewicz, head of of corporate Communications & CSR w Lidl Polska, mówi, że firma Willisch nie przestaje pozytywnie zaskakiwać dyskontera. I wymienia, że od ubiegłego roku pod szyldem marki pojawiły się w lodówkach Lidla lody o takich smakach, jak m.in. rogale świętomarcińskie, sylwestrowe drinki, mleczko w tubce czy nadziewane pączki z okazji tłustego czwartku.
Obecny smak, Popcornium Karmelotron, zaprojektowany przez sztuczną inteligencję, cieszy się ogromną popularnością. To nie tylko nowość na rynku, ale przede wszystkim pyszne połączenie. Współpraca z tak kreatywnymi ludźmi – a przy tym rodzinną, polską firmą – to dla nas powód do dumy. Nie możemy się doczekać kolejnych niespodzianek ze strony Willisch - dodaje.
Willisch w swojej ofercie ma ponad 200 smaków. Wybrane z nich można znaleźć w sklepach Lidla. Najnowszy smak Popcornium Karmelotron trafi do sklepów w sobotę, 12 sierpnia.
Co jeszcze wymyśliła AI?
AI stworzyła nie tylko nowy smak lodów, ale jak informuje biuro prasowe Lidl Polska, pomysłem AI były również nazwa, projekty graficzne oraz treści marketingowe.
Tak wszechstronne zastosowanie sztucznej inteligencji przy wprowadzaniu nowego produktu to pierwszy taki przypadek w polskiej branży spożywczej (w szczególności w kategorii lodów rzemieślniczych). Już teraz jednak wiadomo, że zaawansowana technologia odmieni sposób, w jaki projektowane są produkty i w jaki podchodzimy do marketingu - wskazuje sieć w komunikacie.
Lody stworzone przez AI dostępne będą w czterech wariantach opakowań, które zostały przygotowane na bazie futurystycznych grafik. Jedno z nich przedstawia portrety przedstawicieli firmy Willisch, zainspirowane postaciami z różnych filmowych uniwersów.